e-posta ile Paylaş

GÖNDER

Kabala İlmi, dünyadaki tüm ilimleri kapsar.
Baal HaSulam “Özgürlük”
“Bu ilim, gizliliğin sonunda çocuklara bile ifşa olacaktır.”
Baal HaSulam “Kabala Öğretisi ve Özü”
Son neslin günleri yaklaştığında, çocuklar bile, kurtuluşu ve sonu bilip, bu ilmin sırlarını bulacaklardır.
Sulam’ın Önsözü ile Zohar Kitabı
“Ben’i arayanlar, Ben’i bulacaklar” ve yazdığı gibi , “Aradım ve bulamadım, buna inanmayın.”
Baal HaSulam “On Sefirot Çalışmasına Giriş”
MENÜ
Ana Sayfa > Genel > Yaratılışın Amacı

Yaratılışın Amacı

YARATILIŞIN AMACI

YARATAN MUTLAK İYİLİKTİR

Şunu anlamalıyız ki, Yaratan, özünde kusursuzdur ve herşeyi başlatan olması sebebiyle, tamamlamak için kimse-nin yardımına ihtiyacı yoktur . Öyleyse şu açıktır ki onun alma arzusu yoktur. Alma arzusu olmadığından dolayı, birisine zarar verme arzusundan da yoksundur. Bu bukadar basittir.

 

İlk olarak şunu kabul etmeliyiz ki , O yarattıklarına iyilik yapma arzusundadır. Bu, gözlerimizin önüne serilen O’nun yarattığı mükemmel yaratılıştan açıkça bellidir. Bu dünyada deneyimlediğimiz bazen mutlu bazen mutsuz tüm hisler hep Yaratan’ dan gelir. Yaratan’ ın doğasında kesinlikle zarar vermek yoktur , yaratılanlar ondan iyilik alır, çünkü sadece ihsan etmek için onları yaratmıştır.

 

Bu nedenle , O sadece iyilik ihsan etmek ister ve doğasından yayılan bu iyilikten dolayı ,zarar vermesi kesinlikle imkansızdır . Bu nedenle O’nu ‘Mutlak İyilik’ olarak tanımlıyoruz.

Baal Hasulam “Dinin Esası ve Amacı’’

YARATILIŞIN AMACI NEDİR?

İnsan yaratılışın merkezidir.

Baal Hasulam ‘’Zohar Kitabına Giriş’’ 18

 

Bütün dünyaların ve yaratılışın amacı, sadece insan içindir.

Baal HaSulam ‘’Zohar Kitabına Giriş’’ 39

 

Yaratan’ın amacı , yarattıklarına ihsan etmektir ki böylece O’nun büyüklüğünü ve hakikatini bilsinler ve onlara sunduğu tüm haz ve mutluluğu alabilsinler.

BaalHaSulam, ‘’Zohar Kitabına Giriş’’ 39

 

İnsanın , dostunu hissetiği gibi tanrısallığı da hissedebilmesi için niteliklerini geliştirene kadar, kainatın her ha-reketi , her köşesinde, insanları yülseltmek amacıyla noksansız olarak önceden düzenlenmiştir. Bu yükselişler, amaç gerçekleşene ve tamamlana kadar derece derece çıkan bir merdivenin basamakları gibidir.

Baal HaSulam “Dinin Esası ve Amacı’’

 

Yaratanın yaratığı bu düzenin amacı nedir? Bunun amacı insanı daha büyük ve yüksek bir dereceye çıkarmak , ona bahşedilen tanrısallığı hissetmesini sağlamaktır. Böylece insan, dostunun arzularını bilip hisseder gibi Yara-tan’a ulaşan yollarıda öğrenir.

BaalHaSulam “Kabala Öğretisi ve Özü”

 

Yaratılıştan bu yana Yaratan’ın amacı, tanrısallığını ortaya çıkarmaktır. Bunun sebebi, O’nun tanrısallığının ifşası, insana istenilen dereceye gelene kadar gelişmesi için , hoş bir armağan gibi ulaşır.

 

Ve böylelikle aşağıdakiler gerçeği görüp yükselirler ve O’nun için öncü olurlar ve O’na tutunurlar ta ki son bütünlük-lerine ulaşana kadar : ‘’ Gözlerim Sen’den başka bir Tanrı görmedi ’’

BaalHa Sulam ‘’ Tora’ın Verilişi’’

 

İnsan hakikati, mutlak ve sonsuz bigelikle inşa edilmişir. Yaratan, tam ihtiyaç duyuldukları yerde varlıklarını sür-düren, hiçbir şekilde gereksiz olmayan , birçok iyi , daha iyi, mukemmel varlıklar yaratmiştır ki insandan istedi-ği, yaratılıştan gelen tüm eksikliklerini düzeltmesi ve Yaratan’ın kutsallığına tutunana kadar adım adım kendini yükseltmesidir. Tüm nesillerde O’ndan uzak olunabilecek ve O’na yaklaşılabilecek koşulların olduğu haller vardır. Gerçekte bunlar çok büyük ve derin meselelerdir ve tam bir bütünlüğe gelebilmek için , bu enkarne ile (tekrar cisimlenme) düzenlenmiştir.

Ramhal, Daat Tevunot ( Aklın Bilimi )

 

İnsan cennetleri yükseltmek için yaratılmıştır.

Kotk’lu Rav Menahem Mendel

 

Yaratımın amacına paha biçilemez, öyle ki küçük bir kıvılcımla insan ruhu, elçi meleklerden daha yüksek bir seviyeye gelebilir.

Baal HaSulam “Hizmetçi Hanımının Varisidir”

 

Dünyanın yaratılış amacı, Yaratan’nın krallığının ifşasıdır ki, ulus olmadan kıral olmaz.

Liadi’li Rav Şıneor Zalman, “Birliğin Kapısı ve İnanç’’

 

Bizim nihai amacımız Yaratan’la bir olmak için vasıflarımızı artırmak onun amacı ise bizimle bağ içinde olmaktır.

Baal HaSulam “Dinin Özü ve Amacı’’

 

Vücutla kıyafetlenen ruhun amacı, köküne dönerek Yaratan’a tutunmaktır. Şöyle yazdığı gibi “Yaratan’ı sevmek, O’nun yolunda yürümek ve O’na tutunmak”

BaalHaSulam  “Mektuplar” Mektup 17

 

Her insan ruhunun köküne ulaşmaya mecburdur.

Baal HaSulam “Çalışan Akıl”

 

Bu şöyledir ki, bütün yaratılışın amacı, insanın Tora ve sevaba yönelerek, Yaratan ile bütünlükle ödüllendirilene kadar giderek gelişip yükselmesidir.

Baal HaSulam “Tora’nın Verilişi – Matan Tora’’ 6. Madde

 

İsrail halkının ruhunun anlamı şudur ki, onlar Yaratan’nın bir parçasıdır. Ruh, sebep-sonuç ilşkisiyle kademeli olarak bu dünyaya gelmeye uygun hale gelene ve bu cismani vücudun içinde kıyafetlenene kadar derece derece düşürülmüştür.

 

İnsan, Tora’yı takip ederek ve onun kurallarını idrak ederek, Bütün’den ödülünü almak için, gelişimini tamamlayana kadar derece derece yükselir.Bu onun ilerlemesi için önceden hazırlanmıştır, bu şu demektir; 613 sevap denilen Yaratan’ın adları yoluyla kutsal Tora’yı idrak etmek.

Baal HaSulam “Bir Bilgenin Ağzından kitabının Önsözünden’’

 

Bütün yukarıdaki, aşağıdaki dünyalar ve içindeki herşey insan için yaratılmıştır. Bu böyledir çünkü tüm bu dereceler ve dünyalar , Yaratılış Felsefesi’ne rağmen eksik olan Birlik ölçüsünü tamamlamak için vardır.

 

Başlangıçta, insanlar kısıtlanmış, ve derece derece , dünyadan dünyaya, ihsan etmek için değil hayvanlar gibi sa-dece almak için, ruhu bu bedene getirilerek bugünkü materyalist dünyaya indirilmiştir . Şöyle yazdığı gibi, “İnsan vahşi bir eşeğin sıpası gibidir.” Bu hiçbir ihsan etme formu taşımayan tam bir alma arzusunu olarak bilinir. Bu durumda, insan Yaratan’ın tam zıttı olarak tanımlanır ve bundan daha büyük bir uzaklık yoktur.

 

Daha sonra, içinde kıyafetlenen ruh vasıtasıyla kişi Tora ve sevap ilgilenir. Yukarıdan aşağıya inen tüm sezgiler vasıtasıyla ki bunlar ihsan etme isteği formundadır, yavaşça ve kademeli olarak aşağıdan yukarıya Yaratan ile eş bir ihsan etme formu kazanır.

 

Herbir üst derece alma arzusundan uzaklaşmak ve sadece ihsan etmeye yaklaşmak demektir. Sonunda , insan ken-disi için alma ile değil ihsan etme arzusu ile ödüllendirilir. Böylece O’nunla gerçek birliğe gelir ki bu insanın yara-tılış amacidır.Dolayısıyla, bütün dünyalar ve içindeki herşey insan için yaratılmıştır.

Baal HaSulam “Kabala İlmine Girişe Önsöz” 9. Madde

 

YARATILIŞIN AMACI TÜM İNSAN IRKINI KAPSAR

Yaratılışın amacı , hiç eksiksiz tüm insan ırkını kapsar.

Baal HaSulam, ‘’ Yaratan Sevgisi ve İnsan Sevgisi ‘’

 

Yaratılış amacı, bütün insan ırkının omuzlarında yükselir, siyah, beyaz, sarı hiç fark yoktur.

Baal HaSulam “The Arvut – Ortak Sorumluluk”

 

Yaratılış amacı, seçilmiş bir grup için değidir.Aksine, güçlü, yetenekli veya cesur olanlar için değil , istisnasız tüm yaratılanlar içindir.

Rabaş, – “Grup Hakkında Yazılar,” “Arkadaş Sevgisi ‘’

Dünyadaki tüm insanlar O’na bağlanır ve O’nun niteliklerine ulaşır.

Baal HaSulam, 55 nolu mektup

 

Yaratan tüm dünya için ıslah ister. Atalarımızın dediği gibi ; ‘’ Yaratan’ın her bir kelimesi 70 lisana bölünür ‘’ ki bu tüm ulusları bütünlüğe getirmek için Tora’da var olan hazırlığa işaret eder.

Rav Raiah Kook ‘’ Raiah ‘ın Işıkları ‘’

 

Tüm insanlık, en sonunda mükemmel evrime gelmeye zorlanır şöyle yazdığı gibi “Yeryüzü Yaratan’ın bilgisiyle, suların denizleri kapladığı gibi dolacak”. Her insan komşusuna, kardeşine şöyle öğretecek , Yaratan’nını bil, çünkü en küçüğünden, en büyüyüne herkes onu tanıyacak, bilecek .  “Öğretmen’nin artık kendini daha fazla saklamayacak, ve senin gözlerin Öğretmen’nini görecek”. “Ve tüm uluslar O’na doğru gidecek’’

Baal HaSulam “Kabala Bilgeliğinin Özü’’

 

Dünya ıslahının sonu, tüm insanların O’nun bütünlüğüne getirilmesiyle olacak.

Baal HaSulam “The Arvut”

 

Her insan ruhunun köküne ulaşmak zorundadır.

Baal HaSulam “İşleyen Akıl”

 

İsrail’deki her bir insanın, yaratıklarını mutlu etmek için, O’nun Yaratılış Düşüncesi’nde tasarladığı, tüm harika edinimlere ulaşması , garanti edilmiştir. Zohar’ da yazdığı gibi , bu yaşamında ödülendirilmeyen insana, maneviyatla ödüllendirilene kadar, bir sonraki yaşamında bunu elde etmesi garanti edilmiştir.

Baal HaSulam “10 Sefirot’un Çalışmasına Giriş”

 

YARATAN NEDEN BİZE YARATILIŞ SORUMLULUĞUNU VERİYOR

Eğer Tora’ın ve tüm yaratılışın amacı, insanlığı bu muazzam yüceliğin değerine yükseltmek ve Yaratan’a tutundurmaksa , Tora ve sevap çalışmasıyla zorluk vermek yerine , başlangıçta bizi bu yücelikte yaratmalıydı.

 

Bunu atalarımızın sözleriyle şöyle açıklıyabiliriz : “Sana ait olmayanı yersen, kimsenin yüzüne bakamazsın”. Bu şu demektir; Başkalarının emeğiyle beslenen kişi kendi formuna bakmaya utanır çunku o insan formunda değildir.

 

Çünkü O’nun bütünlüğünde eksiklik yoktur, O, kendi çabamızla bütünlüğe gelmekten haz alalım diye, bu düzeni hazırlamıştır.Bu nedenle bizi bu değersiz formda yarattı. Tora ve sevaplar bu değersizlikten bizi yükseltir ve onunla yüceliğimize kendimiz ulaşırız. Böylece O’nun cömert eliyle bize gelen bu haz ve mutluluğu bir hediye olarak değil , bizzat bu hazzın sahipleri olarak hissederiz.

Baal HaSulam “Yaratan Sevgisi ve İnsan Sevgisi”

 

Yaratanın niyeti ile ilgili olarak bilmemiz gereken ilk kural şudur ki O iyilik yapmak ister. O O’ndaki iyiliği alabilecek varlıklar yaratmayı diledi. Ve bu iyiliğin tam olması için, yaratılanlar bunu bir bağış gibi değil , doğru bir şekilde almalılar ki, kendileri nin olmayanı yiyenler gibi utanç duymasınlar .

 

Yaratan ödüllendirmek için , onların düzeltmek zorunda oldukları, – ki O’nun ihtiyacı olmayan şey – ve düzelttiklerinde ödüllendirilecekleri bir gerçeklik yarattı .

Ramhal, “Aklın Bilgisi”

 

Kural şudur : Yaratan kendini kısıtlar, bu şu demekir ; ‘O’ gücüyle değil daha ziyade bunu amaçladığı ve arzuladığı için , onları yaratırken kendi büyüklüğünü kısıtlamıştır. Onlar kendilerini bütünlüğe getirebilsinler diye , onları eksiklikle yaratmıştır , böylece çaba harcıyarak bütünlüğe gelmek onlar için bir ödül olacaktır. Bütün bunların sebebi , O’nun mükemmel iyiliği istemesindendir.

Ramhal, “Aklın Bilgisi”

 

Bütün yaralılış amacı, Tora ve sevabı idrak ederek Yaratan ile bütünlükle ödüllendirilene kadar, gittikçe gelişerek yükselmektir.

 

İşte burada devreye Kabalistler ve şu sorular girer ; Niçin başlangıçta bu yüksek seviyedeki birleşmeyle yaratılmadık ? Neden , yaratılışın bu amacıyla , Tora ve sevapla sınırlandırıldık? Kabalistlerin cevabı şudur : “Kendinin olmayanı yiyen, kendi yüzüne bakmaya korkar” . Bu şu demektir, arkadaşının hakkını yiyen ve bundan haz alan kişi, kendi yüzüne bakamaz çünkü insan olma vasfını kaybedene kadar gittikçe küçülmüştür. Yaratan , kendi bütünlüğünde bir eksiklik olmadığından , Tora ve sevap çalışarak kendi yüceliğimize kendimiz gelebilmemiz için bize olanak sağlar.

Baal HaSulam “Torah’ın Verilişi”

 

Tüm bu yapının üzerinde durduğu ana temel olan Yüksek İradenin arzusu, insanın, kendisi için yaratılan bütünlüğe gelmesidir ki, bu onun hedefi ve ödülü olsun. İnsanın hedefi – bütünlüğü elde etmek ve ona bağlanmak için emek harcamak ve ona ulaştığı zaman çalışmasının meyvelerini ve payını severek almak . Ödülü ise sonunda tam bir bütünlüğe gelerek ve sonsuzluk hazzını duymaktır.

Ramhal “Aklın Bilgisi”

 

Dünyaların yaratılış amacı, yarattıklarına haz vermek ise, neden o zaman Yaratan bu cismani, düzensiz ve acı çektiren dünyayı yarattı ? Dünya olmadan , istediği kadar ruhları mutlu edebilirdi.; Neden bu Ruh’u , bu bozuk ve değersiz vücut’a getirdi?

 

Kabalistler bunu şöyle açıklar; karşılıksız bir hediye utanç verir. Ruhları bu utançtan ayırmak için, “O” bu dünyayı yarattı ki burada manevi çalışma vardir. Böylece onlar yaptıklarından hoşnut olarak,çalışmalarının karşılığında Bütün’den paylarını alırlar ve utancın suçundan sıyrılırlar.

Baal HaSulam “On Sefirot Çalışması”

 

Telif Hakkı © 1996 - 2015 Bnei Baruh. Tüm hakları saklıdır.
Bu sitede sunulan tüm materyal, Bnei Baruh Kabala Eğitim ve Araştırma Enstitüsü tarafından dünyanın ıslahı ve hayatın iyileştirilmesi amacı ile sunulmaktadır.
Bu nedenle, içeriği değiştirilmediği ve kaynağına gönderme yapıldığı takdirde, tüm materyalin kullanımına ve dağıtımına izin verilmiştir.
16 - 0,072