e-posta ile Paylaş

GÖNDER

Kabala İlmi, dünyadaki tüm ilimleri kapsar.
Baal HaSulam “Özgürlük”
“Bu ilim, gizliliğin sonunda çocuklara bile ifşa olacaktır.”
Baal HaSulam “Kabala Öğretisi ve Özü”
Son neslin günleri yaklaştığında, çocuklar bile, kurtuluşu ve sonu bilip, bu ilmin sırlarını bulacaklardır.
Sulam’ın Önsözü ile Zohar Kitabı
“Ben’i arayanlar, Ben’i bulacaklar” ve yazdığı gibi , “Aradım ve bulamadım, buna inanmayın.”
Baal HaSulam “On Sefirot Çalışmasına Giriş”
MENÜ

KABALA KÜTÜPHANESİ

Ana Sayfa > Yazılar > Kabala Kütüphanesi > Dr. Laitman ile Yeni Hayat > Yeni Hayat 1094 – Purim Bayramı

Yeni Hayat 1094 – Purim Bayramı

Oren Levi: Merhaba. Dr. Michael Laitman ile Yeni Hayat Söyleşisi serisinde bizimle olduğunuz için teşekkür ederiz. Merhaba Dr. Laitman.

Dr. Laitman: Herkese merhaba.

Oren Levi: Bugün Purim Bayramı hakkında konuşmak istiyoruz. Onun hakkında ne öğrenebiliriz, gizli olan nedir, ifşa olmuş olan nedir? Bugünkü sohbetimiz gerçekten ilginç olacak.

Konuk: Evet, üç bayramda da gizlenme eğilimi olması gerçekten ilginç. Kostümler, maskeler var. Hikâyedeki Ester, Ahaşveroş’tan kimliğini, Yahudi olduğunu gizlemektedir. Bizden gizli olan ve bize ifşa olmuş olan, hayatımızla ilgili bir şey var. Çoğu zaman hissedebildiğimiz şeyleri hissediyoruz, gerçekliğin sadece küçük bir kısmını görüyoruz. Çoğu zaman bizi ilgilendiren, oldukça dar kapsamlı konulara odaklanıyoruz ve büyük resmi kaçırıyoruz. Bugün bunun hakkında konuşmak niyetindeyiz. Bu maske takma geleneklerinin nereden geldiğini sormak isteriz.

Dr. Laitman: Kraliçe Ester, İbranice’de Megillah Ester, Malhut – Krallık kelimesinden gelmektedir. Malhut tüm gerçekliği kontrol eden bir mekanizmadır ve Ester söylemi, gizlenme anlamına gelen “Hastarah” kelimesinden gelir. Kendi dünyamızda görürüz ki her şey bir tür gizlilik içerisindedir. Nasıl kontrol edildiğimizi, bizi kontrol eden doğa mekanizmasını, programını bilmiyoruz. Bunun farkında bile değiliz. Bir üst güç tarafından kontrol edilen, birçok kuvvete yayılan, tüm dünyayı, gerçekliğin tamamını kontrol eden çok büyük bir ağın içerisindeymişiz gibi hareket ediyoruz. Şu an, giderek bilimde her şeyin birbirine bağlı, birbiri ile ilişkili olduğunu, dünyanın yuvarlak yani bütün olduğunu keşfetmeye başladık. Tüm parçalar, alanlar ve dünyadaki her şey arasında küresel bir bağlantı olduğunu. Ve biz gerçekliğin sadece çok küçük bir kısmını görüyoruz. Bir takım gri, siyah ya da beyaz enerjilerden bahsetmiyoruz. Fakat bunlar, hiç bilmediğimiz, hiç açıklamadığımız şeylerdir. Burada gizli bir şeyin olduğuna dair bir ipucu dahi yoktur.

Ancak hayatımızdaki her şeyin bizden gizli olduğu bir dünyadayız. Bu durum cansız, bitkisel ve hayvan seviyeleri için yeterlidir. Onlar hayatlarını yaşarlar, soru sormazlar. Niçin? Çünkü onlar içgüdüleri ile hareket ederler yani doğa onları bir takım kurallar, güçler vasıtasıyla kontrol eder. Daha iyi ya da daha kötü şekilde kontrol ediliyor olmaları önemli değildir. Onlar için daha iyi ya da daha kötü yoktur, hayat hayattır. Bizler de yaşadığımız sürece hayattayız. Söylendiği gibi, adam nerede olduğunu, neden var olduğunu tam olarak bilmediği her şeyin içindedir. Hayvan seviyesinin ötesinde, hayvanlarda olmayan bir sorusu vardır. Ya da o neye ihtiyacı olduğunu sorar. Bu, içimizdeki hayvan seviyesinden değil içimizden, bilincimizden gelen bir sorudur. Tüm bunlar nedir?

Sonrasında kişi gerçekliği bu şekilde ilişkilendirmeye başladığında, kendini çok sınırlı hisseder. Nerede olduğunu, ne için var olduğunu, var olma sebebini bilmediğini hisseder. Hayat zordur ve kendiyle ilgili ne yapacağını bilmez. Birdenbire içine doğduğu ve ne olduğunu dahi anlayamadığı bu dünyayla da ne yapacağını bilemez. Bizdeki hayvansal seviyeye yani fiziksel parçamıza göre, çocuklarımızla birlikte hayatımızı yaşamaktayız. İçimizde “tüm bunlar ne için” sorusu aniden uyandığında, ruhen hayvanlardan çok daha kötü olduğumuzu görürüz. Bu noktada gerçekten de zavallıyız. Ve burada bizi kontrol eden bu sistemin bir gizlilik içinde olduğunu hissediyoruz. Bu, hükmeden anlamına gelen “Limloh”tan türeyen Malhut’tur. Gerçek anlamda Büyük Kraliçe Ester’in gizliliğinde bizi kontrol etmektedir. Bu, Yahudi olan ya da olmayan genç bir kadına işaret etmez. Gerçek anlamıyla bizi kontrol eden Malhut’a işaret eder. Bizi, nereye doğru gittiğimizi, ne yaptığımızı, tüm bunlarla ne yapacağımızı anlayamadığımız bir biçimde kontrol etmektedir.

Purim gibi olaylar, gelişimimizi kapsayan tarih boyunca birçok kez karşımıza çıkmıştır. Uyanmamız, görevimizi gerçekleştirmemiz için karşımıza çıkmıştır. Yani tüm hayatımızı Esther Kitabı – Megillah Ester’de bahsedilen 127 ülkedeki tüm uluslar gibi, basit yani fiziksel şekilde yaşamayalım diye. Gizliliği, Ester’i ifşa etmek zorunda olduğumuzu anlamalıyız. Bu gizliliği ifşa etmek üzerimize düşen bir görevdir. Etrafımızdaki tüm milletler bu anlamda bizleri uyandırmak için, var olan bu ulusların içinde var olduğumuzu gerektiği gibi ortaya koymaktadır. Bu ülkelerden bazılarının liderleri gerçekten kötüdür çünkü milleti ya da milletin arzusunu iyilik yönünde uyandıramazlar. İsrail halkında bulunan, özellikle egoist arzudur çünkü bu insanlar oldukça inatçıdır ve onları, hayatları, manevi yaşamları hakkında düşünmeleri için uyandırmak çok zordur. Fakat ilginç olan şu ki her şeyi unutmaya ve kendilerini soyutluğa adamaya çok eğilimli olduklarını da modern zamanlarda, bizim zamanımızda görmekteyiz.

ABD’de ve pazarın bir parçası hâline gelmiş herhangi bir yerde, bir fırsat varsa ya da politikaya girme, para gibi konuların olduğu yerde her zaman Yahudiler vardır. Paranın olduğu yerde Yahudiler vardır. Bazen onları bilimde, kültürde, müzikte, vb. görürüz. Fakat gerçekten özellikle paranın olduğu yerde onlar vardır. Fiziksel hayata baktığımızda, bizleri uyandırmak için Ahaşveroş ve onun yardımcısı Haman gelir. Onlar neler olduğundan bihaber şekilde bir şeyler hazırlamaya başlayabilirler. Çünkü Ahaşveroş’un üstünde tamamıyla gizlenmiş ve her şeyi belirleyen bir başka Kral vardır. O, insanoğlunu O’nu ifşa etmeye, O’nu edinmeye getirmek zorundadır. Bunu yapması ancak Yahudiler aracılığıyla mümkün olur çünkü onların içinde bir sır vardır, bunu yapabilecek manevi bir gen vardır. Ahaşveroş ve Haman arasında, her ikisinin de bu yapıları uyandırmaya başladığı bir bağlantı vardır. Ahaşveroş gerçekte kötü kısımdır ama kötü değildir. İyi güce karşı olan kötü güçtür. Ancak Haman gerçek Klipa’dır, her daim içlerinde dünyayı ıslah etmeyi sağlayan yöntemi taşıyan İsrail halkını yok etmeyi isteyen büyük kabuktur. Herkes gizlilikten yoksundur. Hem Ahaşveroş hem de Haman ne istediklerini ne yapmak istemediklerini açığa vurmazlar. İmkanların olduğu özel bir zaman gelinceye kadar Haman tüm ülkelerde, Pers İmparatorluğu’ndaki tüm ülkelerde duyuru yaparak Ahaşveroş’u uyandırmaya başlar. 127 ülkenin tümünde aralarında dağınık hâlde yaşayan Yahudiler’e karşı gelip onları öldürmeleri gerektiğini duyurur. Burada üst güce karşılık gelen doğa güçlerinden bahsedilmektedir. Kitap bir kral ve Ahaşveroş hakkında yazılar içermektedir. Eğer kitapta Ahaşveroş’tan bahsedilmiyorsa, Yaradan’dan, üst güçten bahsediliyor demektir. Eğer kitap Ahaşveroş hakkındaysa, o zaman onun hakkındadır. O, alt derece bir kraldır. Eğer kitap Haman’dan bahsediyorsa, İsrail halkına karşı olan kabuktan yani Klipa’dan bahsediyor demektir. Mordehay adında, İsrail halkının nasıl kurtarılacağı ile çok ilgili olan fakat bunu yapacak güçten yoksun olan, çok küçük ve neredeyse gizli bir başka güç de vardır. Bu İsrail halkının temeli, ihsanın ilk aşamasıdır. Ancak o harekete geçemez çünkü ihsan etme gücü hiçbir şeye sahip değildir, o sadece iyidir. Kralın sarayının girişinde, taşların üzerinde oturmaktadır. Her şey için üzgündür fakat tüm olanları anlamlı bulur. Bizim zamanımızdaki Kabalistler gibi.

Oren Levi: İhsan etme gücüyle neyi kastediyorsunuz?

Dr. Laitman: Bu, onun, gelecek dünyanın sevgiyi ihsan etmeye dayalı olduğunu bildiği anlamına gelir. Gerçekliğin tüm parçaları arasında, tüm insanlar arasında güzel bir bağ olması ne kadar güzeldir. Fakat kimse onu dinlemez, kimse onunla konuşmaz. Kimsenin ilgisini çekmez. Eğer sessizce oturursa oturmasına izin verilir. Eğer ayağa kalkarsa onu kendi üzerimizde hissettiğimiz gibi, aniden bize karşı çıkmak isteyen farklı farklı düşmanlar belirir.

Bu sürecin tamamı bilinmektedir. Bu sadece bizimle değil aynı zamanda tüm nesillerdeki Kabalistler ile olan bir yapıdır. Ancak ne yapılabilir? Bize ait yazılardan son nesilde Baal HaSulam’ın yazılarının özü budur. Ulusu ve dünyayı kurtaracak bir yeteneğe sahipsen nasıl sessizce oturabilirsin? Bu nedenle Mordehay oturuyor olsa bile zamanı gelince harekete geçme fırsatı elde edecektir. O, gizlenme yoluyla yani Kraliçe Ester aracılığıyla hareket eder (Ester – Hastarah kelimesinden gelir, anlamı gizlenmedir). Ester onun akrabasıdır, kendisi Ester’in amcasıdır. İşleri kolaylaştırmak için bunu bu şekilde akılda tutalım. O, Bina seviyesine, Bina’nın GAR’ına aittir. Kraliçe Ester ise Malhut ile ilintili olan Bina’nın ZAT’ına aittir.

Oren Levi: Az önce söylediğiniz sözcükler ne anlama geliyor?

Dr. Laitman: Tüm gerçekliği kontrol eden üst mekanizmada, en üst güçlerin, Yaradan’ın, Kral’ın olduğu doğada hareket hâlinde olan güçlerimiz vardır. O, Ahaşveroş’tan bahsetmez Kral’dan bahseder. Onun altında güçler vardır: gerçeklikte işleyen olumlu ve olumsuz güçler. Islah kuvveti olan Bina kuvveti, henüz insanoğlunu ıslah edememiştir. Bu Mordehay’dır. Daha sonra gerçeklikle ilişkili olan Bina kuvveti vardır fakat Ester’in niteliği olan gizli bir şekilde. O Malhut’un parçasıdır, Malhut ya da Malhut ile bağlantılı olan Bina ile ilgilidir. Ve o Malhut’a bağlıdır çünkü bütün arzunun – Malhut’un – bir parçası olan Ahaşveroş’un karısıdır. Haman, Klipa’nın bir parçasıdır, Yahudiler’in ıslah edemediği fakat ıslahının ancak onu öldürmekle mümkün olabileceği alma dünyasının bir parçasıdır. İhsan etme arzusu olan ve başkalarını kendimiz gibi sevmeyi içeren üst gücü taçlandırmaya karşı çıkan bu kötü mekanizma, onu ve onun 10 oğlunu yani 10 Partzuf’un tamamını öldürerek ıslah edilemez. Ona karşı çıkar, onunla hemfikir değildir, ona tamamen zıttır ve bu tür eğilimleri öldürmemiz gerekmektedir.

Oren Levi: İçimizde olan eğilimleri mi?

Dr. Laitman: Aynı zamanda her birimizin içinde, elbette. Aslında bu Megillah’tır. Kitap, zamanı geldiğinde Haman’ın nasıl uyandığını ve Ahaşveroş’u nasıl uyandırdığını açıklamaktadır. Sonrasında Ahaşveroş, krallığına ait 127 ülkenin tamamına emir verir ve herkes toparlanıp Kral’ın emrini uygulamaya hazır hâle gelir. Ancak kralın tam olarak ne istediği net değildir. Bu, Kral’ın açıklamasında doğrudan ifade edilmemiştir, Pachegan Hagtav denilen Kral’ın sözleri için ek açıklamada belirtilir. Buradan yalnızca Yahudiler’e karşı çıkıp onları öldürmek yerine, Haman’a karşı çıkmak gerektiği anlaşılmaktadır. Haman’ın, Kral’ın yerine geçmek istediği bir ek hikâye vardır. Sanki o bir emir verir ve Kral da onun emrini yerine getirirmiş gibi. Haman, Ester’e saldırırsa, ona karşı çıkarsa, Kral bu şekilde Ester’i elde ettiğini, kontrol sahibi olduğunu görür. Ahaşveroş bu şekilde krallığını yitirdiğini, Haman’ın Ester’e karşı, Malhut’a – krallığa karşı yaptıkları aracılığıyla onun krallığının kontrolünü ele geçirmeyi istediğini görür. Bu gizlenmede (Ester) olur ve daha sonra Malhut gizlilikten çıkar. Tüm sorunlara sebep olanın Ahaşveroş, pardon Haman olduğunu söyler. Konuşurken isimleri birbirine karıştırdım, bu yüzden Ahaşveroş’un, hepimizin problemlerinin sebebinin, Haman olduğunu söyleyerek düzeltiyorum. Kral’ın bu kadar faydalanmak istediği kişiye nasıl saygı gösterileceğini sorar. Sonrasında, Haman’ın hükmetmek istediğini ve Kral’ın eğer öyle olursa Mordehay’ı alacaklarını söylediğini açığa vurur.

Oren Levi: Neden Mordehay?

Dr. Laitman: Çünkü Haman, her şeyden önce Mordehay’ı öldürmenin bir gereklilik olduğunu söyler ve Kral, Mordehay’ın ata binmesi ve Haman’ın atı yürütmesi durumunun tam tersinin olmasının şart olmadığını söyler. Daha sonra Haman’ın, Mordehay’ı asmak ve tüm Yahudiler’i öldürmek için tüm silahlarını çoktan hazırladığı açığa çıkar. Ahaşveroş’un krallığının tamamını bitirmesinin ve gücü eline almasının yolu budur. Yani bu kötü eğilim, büyük Klipa, kabuk – hiçbir şekilde diğer güçlerle birleşemez ancak gücün % 100’ünü ele geçirebilir. Bu nedenle hem farklı dinlerde, inançlarda hem de dünyamızdaki farklı kontrol biçimlerinde, “dünyaya hükmetmesi gereken bizim dinimizdir, bizler tüm dünyayı yönetmeliyiz” diyenlerde ifşa olur. Kral bir emir verir ve Haman, Mordehay’ı asmak için bizzat hazırladığı büyük ağaçta asılır. Haman’ın 10 oğlu öldürülür ve Şuşan şehri bunun için kutlamalar yapar. Herkes mutludur. Dünyada artık hiç kötülüğün olmadığı yerde kaldık çünkü onu yok ettik, öldürdük, ortadan kaldırdık.

Ester Kitabı, insanlığın dünyadaki tüm kötülükleri keşfettiği, ifşa ettiği bir koşul hakkındadır. Bu ifşadan insan egosunun, alma arzusunun tamamen ortadan kaldırılmasının gerekli olduğu anlaşılmaktadır. Bu yolla tamamen iyi olan bir koşula erişmek ve bu sayede dünyada başka hiçbir kötülüğün olmadığı son ıslaha varmak durumundayız. Bunun şerefine bir ziyafet verip, kutlama yapacağız. Bir kişinin çok fazla içmesi ve mutlu olması gereken, Haman ve Mordehay arasında hiçbir farkın olmadığı noktaya, bu koşula ulaşmak zorundayız. Çünkü dünyada artık Haman yoktur. Bir kişi idrak yeteneğini kaybedene kadar sarhoş olmayı seçebilmelidir.

Oren Levi: Dünyadaki kötülüğü ortadan kaldırmamız, artık dünyada kötülüğün olmaması ve mükemmel bir koşula erişmemiz ana fikrine sahip bu hikayeyle ilgili bir sorum var. Bu durum Kabala İlminde “Son Islah” olarak adlandırılıyor. Açıklamalarınıza Purim noktasından, bayramın gizliliği sembolize edişinden, maskelerden, vs. başladınız. Gerçekliğin tamamını kontrol eden ve bizden gizlenmiş olan bir mekanizma olduğunu söyleyerek başladınız. Kabala İlmi, dünyada ortadan kaldırılması gereken kötülüğü nasıl tanımlar? Bu kötülük nedir ve büyük ihtimalle şu an bizi kontrol etmekte olan bu gizli mekanizmanın ifşası ile nasıl bir ilişkisi vardır?

Dr. Laitman: Tabi ki öyle.

Oren Levi: Peki, bu kötülük nedir ve neden her şeyi kontrol eden bu mekanizmayı, kötülüğü ortadan kaldırdığımızda keşfedebiliyoruz?

Dr. Laitman: Her şeyden önce bu kötülük herkeste, her insanda mevcuttur. Herkeste Haman’ın bir parçası vardır. Ayrıca doğanın tamamında, cansız, bitkisel ve hayvansal seviyelerde de mevcuttur. Aynı zamanda tüm ulusların, dünya milletlerinin diğerlerini kontrol etmek istedikleri kötülüğe olan eğilimlerinde de bulunmaktadır.

Oren Levi: Başkalarını kontrol etme arzusu, kötülük bu mudur?

Dr. Laitman: Evet, bu özellikle ifşa olan kötülüktür. Bütün milletlerin ve dinlerin diğerlerini kontrol etmek istediğini görüyoruz.

Oren Levi: Kötülüğün özü, başkalarını kontrol etme arzusuysa ve bu arzu her insanda mevcutsa bu egoist eğilimlerin ortadan kaldırılması ile gerçekliği kontrol eden gizli mekanizmayı keşfetme yeteneği arasındaki ilişki nedir?

Dr. Laitman: Kötülükten çıkabilir, ondan uzaklaşabilirsek bu sayede iyi olanın ifşasına yaklaşabiliriz.

Oren Levi: İyi olan, her şeyi kontrol eden gizli mekanizmayla mı ilgilidir?

Dr. Laitman: Evet, kötü olmaksızın iyiyi anlayamayız. Kötü olmadan iyiye yaklaşamayız. Kötü ile ilgili özgün olan şey, onun var oluşu ve iyi olana ihtiyaç duymamız için bizden gizlenmesidir. Çünkü kötü olmasaydı iyiye doğru bir şekilde yönlendirilemezdik.

Oren Levi: Tüm gerçekliği kontrol eden bu sistemi neden şimdi hissetmiyorum? Neden gizli?

Dr. Laitman: Bunu söylediğim için kusura bakmayın çünkü bu gizli mekanizma ile tamamen zıt bir anlayışa sahipsiniz.

Oren Levi: Nasıl zıt bir anlayış?

Dr. Laitman: Bu tamamen gizli mekanizma, ihsan etme kuvvetiyle, sevgiyle, bağla, karşılıklılıkla çalışmaktadır. Dünyamızdaki sıradan bir insan, alma gücüyle, egosuyla, başkalarının zararına olsa dahi kendi faydası için hareket eder.

Konuk: Hikâye bu gizli sistemin ifşası ile başlıyor. İçimizde işleyen farklı güçlerden söz ediyorsunuz gibi geliyor. Hikâye, bu kuvvetleri açıklayarak mı başlıyor? Haman ve Ahaşveroş hakkındaki hikâye ve her şey aslında bizden gizli olan bu sistem ve bahsettiğiniz güçler mi?

Dr. Laitman: Elbette.

Konuk: Yani hikayeler, gerçeklikte gizli olan bazı şeyleri bize ifşa etmeye başlıyorlar.

Dr. Laitman: Tabii ki, kitabı doğru okursak bunu görürüz. Ancak kimse onu doğru şekilde okumuyor. Herkes bunun çocuklar için iyi bir hikâye olduğunu düşünüyor. Anaokulunu tamamladıktan sonra, Ester Kitabı’nı unutuyoruz. Sadece bir zamanlar çocuklukta böyle bir şey olduğunu hatırlıyoruz, o kadar. Bizi son ıslaha, İsrail halkının ve tüm insanlığın bir gün yaşayacağı en yüce koşula getiren sonsuz bir şey olduğunu anlamıyoruz.

Oren Levi: Dr. Laitman, vaktimiz neredeyse doldu. Söyleşimize neden maske taktığımızla ilgili soruyla başlamıştık. Bayrama dair hikâyenin, maskelerin ve her şeyin ötesinde, Ester Kitabı hakkındaki bu söyleşiden almamız gereken en önemli anlayış nedir?

Dr. Laitman: Kötülüğü hem dünyadaki her ülkede hem de her insanda, bu kötülüğün tam olarak nasıl işlediğini ve Mordehay, Ester ve Ahaşveroş’un ve bunların kötü gücün dünyadan yok olduğu bir noktaya getirdikleri, Haman’a karşı hareket ettikleri gibi nasıl akıllıca davranacağımızı bulmaktır. Bu, Ester Kitabı’ndan öğrenmemiz gereken şeydir. Bunun farkına varacağımızı umalım.

Oren Levi: Çok teşekkürler Dr. Laitman. Bizimle birlikte olduğunuz için teşekkürler. Bir dahaki söyleşide görüşmek üzere, en iyi dileklerimle!

Telif Hakkı © 1996 - 2015 Bnei Baruh. Tüm hakları saklıdır.
Bu sitede sunulan tüm materyal, Bnei Baruh Kabala Eğitim ve Araştırma Enstitüsü tarafından dünyanın ıslahı ve hayatın iyileştirilmesi amacı ile sunulmaktadır.
Bu nedenle, içeriği değiştirilmediği ve kaynağına gönderme yapıldığı takdirde, tüm materyalin kullanımına ve dağıtımına izin verilmiştir.
17 - 0,286