e-posta ile Paylaş

GÖNDER

Kabala İlmi, dünyadaki tüm ilimleri kapsar.
Baal HaSulam “Özgürlük”
“Bu ilim, gizliliğin sonunda çocuklara bile ifşa olacaktır.”
Baal HaSulam “Kabala Öğretisi ve Özü”
Son neslin günleri yaklaştığında, çocuklar bile, kurtuluşu ve sonu bilip, bu ilmin sırlarını bulacaklardır.
Sulam’ın Önsözü ile Zohar Kitabı
“Ben’i arayanlar, Ben’i bulacaklar” ve yazdığı gibi , “Aradım ve bulamadım, buna inanmayın.”
Baal HaSulam “On Sefirot Çalışmasına Giriş”
MENÜ
Ana Sayfa > Genel > Kabala İlminin Özü

Kabala İlminin Özü

HAYATIN SORUSU

Eğer bu en bilinen  soruyu  cevaplamak için kalbinizi dinlerseniz, eminim ki bütün  soruların  ve şüphelerin  kaybolduğunu  ve  geldikleri gibi gittiklerini  göreceksiniz. Canımızı sıkan bu soru, bütün dünyanın sorduğu bir sorudur, yani  “Hayatımın anlamı ne?”  Diğer bir deyişle hayatımızın sayılı yılları bize çok pahalıya patlar, düzeltmek için uğraştığımız  onca  acı ve sıkıntı. Kim bundan hoşlanır ki? Yada daha açıkça sorarsak,  ben  kimi hoşnut  edeceğim?

Şu bir  gerçektir  ki, tarihçiler bunu düşünmekten sıkıldılar,  özelliklede bizim neslimizde. Kimse bu sorunun cevabını düşünmek   istemiyor  ama yine de her zaman bu soru olabildiğince acı verici bir şekilde, hararetle  önümüzde duruyor. Bazen davetsiz olarak  karşımıza çıkıyor, bazen  biz  tekrar hayatın içinde akıp gidene kadar,  gelip aklımızı karıştırıyor,  bozguna uğratıyor.

Bu gizemi çözmek için ayet şöyle yazar, “Yaratan’ın iyiliğini gel ve gör”

Baal HaSulam, “On Sefirot Çalışmasına Giriş”

 

BU İLİM  NEYLE İLGİLENİR?

 

Basit  görünen,  fakat herkesin el yordamıyla aradığı, üzerine çok mürekkep  dökülen, açığa çıkarmak için çok gayret edilen ama henüz  yeterli bir bilgiye ulaşılamayan birkaç meseleyi açıklığa kavuşturmak istiyorum.

1-      Özümüz nedir?

2-      Realitenin uzun zincirindeki rolümüz  küçük bir halka olarak, nedir?

3-       Kendimizi  incelersek,  bozuk ve olabildiğince aşağıda olduğumuzu görürüz. Bizi yaratan Operatör’ü  incelersek,  “O” mükemmel olduğu için, bizim  en yüksek derecede olmaya  mecbur olduğumuzu görürüz  çünkü mükemmel  operasyonlar, mükemmel  operatörden çıkar.

4-      Sağduyumuz O’nun karşılaştırılmayacak ölçüde tam bir iyiliksever olduğunu, kabul eder. Öyleyse neden ‘O’  hayatlarında bu kadar çok acı çeken, mücadele eden varlıklar yarattı?  Bu, iyilik yapmak için iyiliğin yolu değil mi ?  ya da en azından bu kadar zarar vermemek?

5-      Bu Sonsuz, başı ve sonu olmayan, nasıl olurda sonu olan, ölümlü, kusurlu varlıklar yaratır?

Baal HaSulam “Zohar Kitabına Giriş”

 

Tüm Kabala ilmi, Üst  Güç’ün  yönetimini  bilmek içindir. Neden tüm bu varlıkları yarattı, onlardan ne istiyor ve dünyanın bu döngülerinin sonu ne olacak?

Ramhal, “İlmin  Kapısı”

 

 

Kabala  ilmi nedir? Bir bütün olarak Kabala ilmi, Tanrısallığın,  bu zamanın sonunda tüm yönleriyle  -görünmesi  ve ifşası  zorunlu olan –   ifşası ile ilgilidir.

Baal HaSulam “Kabala Öğretisi ve Özü”

 

 

 

 

Bu ilim, ne hakkındadır?  Bu soru  her  sağ-merkezli  insanın  aklına gelir. Bunun  için, çok  güvenilir  bir tanım sunacağım: bu ilim,  köklerin  sebep-sonuç  yoluyla  yukarıdan aşağıya dizilen bir zincir gibi, önceden belirlenmiş sabit kurallarla  iç içe geçmiş tek bir  “bu dünyada Yaratan’ın  yarattıklarına ifşası” denilen yüce amaçtan  başka bir şey değildir.

 

Baal HaSulam, “Kabala İlmi’nin  Özü”

 

 

İnsanın bilmesi  gereken bu  ilim,  Yaratan’ı  bilmek ve onu  dikkate almak ve  kendimizi,  kim olduğumuzu, nasıl yaratıldığımızı, nereden geldiğimizi  ve nereye gittiğimizi, nasıl düzeleceğimizi, ve Kral’ın önünde yargılanmaya  nasıl mecbur olduğumuzu, bilmektir.

 

Ruhu bilmek  ve dikkate almak. İnsanın içindeki  bu  ruh nedir?  Nereden gelir ve neden  bugün bir damla olarak  bu vücutta, yarın mezardadır. İnsan,  içinde yaşadığı bu dünyayı bilmek, incelemek ve ne için dünyanın  düzelmesi  gerektiğini  öğrenmek ister.    Sonra,  Üst Dünyaların sırlarını, Yaratan’ını  bilmek için  idrak edecektir.  Ve o bütün bunları  Tora’nın sırlarıyla görecektir.

 

“Sulam’ın Tefsiriyle Zohar”

 

 

 

Gerçeğin ilmi,  bize evrensel  birliği,  en tepede olan vasıtasıyla tüm yaratılışta olan eşitliği ve  tüm  engellere rağmen bu  ışığın yolunda nasıl yürüyeceğimizi  ve  Yaratan’la form eşitliğini  öğretecektir.

 

Kabalist Raiah Kuk  “Kutsallığın Işığı”

 

 

KABALA İLMİ DÜNYADAKİ TÜM İLİMLERİ İÇİNE ALIR

 

Kabala İlmi, dünyadaki  tüm  ilimleri  kapsar.

Baal HaSulam “Özgürlük”

 

Araştırmaların ilmi bitiğinde, Kabala ilmi başlar.

Kabalist Nahman  “Moharan’la  Konuşmalar”

Bu ilim ile ilgili en hayranlık uyandıran şey,  içindeki  bütünlüktür: Geniş realitenin  tüm unsurları  tek olana kadar onun içinde bir araya gelir, Yaratan ve hepsi,  beraber.

Baal  HaSulam “Kabala Öğretisi ve Onun Özü”

 

Dünyada başka hiçbir ilim yoktur ki  Kabala ilminde olduğu gibi, unsurlar  sebep-sonuç ilişkisiyle   böylesine  iç içe geçmiş, birleşik olsun tıpkı uzun bir zincir gibi baştan sona bağlı olarak. Öyleyse, küçük bir farkındalık  dışında, tüm ilim karanlıktadır, çünkü  onun tüm konuları  birbirine kuvvetle bağlanmış, kelimenin tam anlamıyla birbirine geçmiş şekildedir.

Baal HaSulam “Kabala İlminin Özü”

 

Dünya  üzerinde  canlılar ortaya çıktığı zaman,  hayatları muhteşem bir ilimle yönlendirilir.  Dünyada  ilahi bereketin  olması, ve  onun  aksiyonlarının düzeni  ve dereceleri  fizik kurallarından çok daha öte  muhteşem bir ilim  yaratmak için bir araya gelir. Bu böyledir, çünkü fizik bilimi sadece  belirli  bir dünyada var olan, belirli  türlerin  düzenlenmesi  bilgisidir.  Konusunda  tektir ve başka hiçbir ilim ona dahil değildir.

Gerçeğin ilminde ise  bu böyle değildir çünkü  Yaratan’ın Düşüncesi’nde  var oldukları şekliyle  tüm dünyalardaki  tüm örnekleriyle ve işleyişleriyle birlikte  cansız, bitkisel,canlı ve konuşan seviyelerin   bilgisidir.Bu nedenle, dünyadaki en büyüğünden  en küçüğüne tüm öğretiler  şaşırtıcı şekilde ona dahildir, en farklısından ve birbirinden en uzağına, en  batısından en  doğusuna  değişik öğretileri   birbirine dengeler. Hepsini  eşit kılar, öyle ki her öğretinin düzeni  onun yoluna girmeye mecbur kalır.

Baal HaSulam “ Kabala İlmi’nin Özü”

 

Hiçbir  hilesi olmayan ve  erdemliği  diğer öğretilerden daha yüksek olan bu içsel ilim, Kabala İlmi’dir.

Kabalist Şimon Bar Tzemah Doran

 

Bütün Kabala İlmi, Yaratan’ın ifşası ile ilgili olduğundan,  doğal olarak görev açısından, ondan daha başarılı bir öğreti yoktur.

Baal HaSulam “Kabala Öğretisi ve Özü”

 

Maneviyat  kelimesinin  anlamı  felsefe ile  ilgili değildir. Bunun sebebi şudur; insanlar görmedikleri  ve  hissetmedikleri bir şeyi nasıl tartışabilirler? Temel  bilgileri  neye dayanmaktadır?

Eğer  maddesellikten  maneviyata gelmenin bir  tanımı varsa, bu tanım  maneviyatı  hissetmiş ve onu edinmiş kişilere aittir. Bunlar gerçek Kabalistlerdir; bu yüzden  ihtiyacımız olan ilim budur.

Baal HaSulam “Kabala İlmi  ve Felsefe”

Bilim adamlarının elinde, düşünsel  bir nesneyi   bir şekilde hareket ettirmek için, fiziksel atomlarla olan bağlantısının nasıl olduğunu çözecek bilimsel bir çözümleri yok.  Bütün çalışmaları  ve derin  araştırmaları, onlara  maddesel atomla maneviyatın özü arasında  geniş ve  derin aralığı kapatacak şekilde  bir köprü kurmaya  yardım etmeyecek. Ayrıca bilim, tüm bu  doğaüstü   metotlardan hiçbir şey elde edememiştir.

Bilimsel yaklaşımdan bir adım öteye geçmek için, sadece Kabala  ilmine  ihtiyacımız var. Bunun sebebi dünyadaki tüm öğretilerin  Kabala ilmine  dahil olmasıdır.

Baal HaSulam “Özgürlük”

 

 

KABALA İLMİNDE GERÇEKÇİLİK VE UYGULANABİLİRLİK

 

Ruhsal olan her şeyin değeri onu bilmekten geçer.

Baal HaSulam Mektup 17

 

Kabala’nın dilinin soyut adlar kullandığını düşünmek, ciddi bir hatadır. Aksine, sadece  gerçeğe dayanır. Kuralımız  şudur: Edinmediğimiz bir şeyi, adlandırmayız.

Baal HaSulam “Kabala Öğretisi ve Özü”

 

Gelecekten haber veren Kabala  ilminde dahi , bilgelerimizin söylediği   kuramsal tek bir kelime yoktur.

Baal  HaSulam “Ruh ve Vücut”

 

Şu bilinmelidir ki, bize emredilmiştir “Bugünü bil ve  Yaratan’ın iyiliksever olduğunu kalbinde tut” Bu yüzden, buna  sadece inanmamalı  aynı zamanda bilmeliyiz, o zaman her şey anlam kazanır.

Kabalist Moşe Haim Luzzato (The Ramhal) “Musa’nın kitabı”

 

Kabala sadece  somut  ve gerçek adlar kullanır. Kabalistlerin tavizsiz kuralı şudur, “Edinmediğimiz hiçbir şeye ad veya tanım  vermemek.”

Burada şunu bilmelisiniz “edinme” kelimesi anlayışın en yüksek derecesini  ima eder. Şu cümleden türemiştir; “Elin ulaşacak”.Bu şu  demektir,  Kabalistler  her şey  tamamen apaçık olup, ellerinde sımsıkı tutmadan  edinimi dikkate almaz  fakat onu  anlar ve idrak eder.

Baal HaSulam “Kabala İlminin Özü”

 

Aşağısı yukarıdan çalışılır. Önce insan,  maneviyatta olduğu  şekliyle,  Üst Kökleri  her türlü hayalin üzerinde  saf bir edinimle edinmelidir. Ve  arzusuyla  Üst Kökleri edindiğinde, dünyadaki somut dalları inceleyebilir ve her bir dalın Üst Dünya’daki köküne, kalitesel ve sayısal olarak, belli bir düzende nasıl  bağlandığını  öğrenir.

Baal HaSulam “Kabala İlminin Özü”

 

Edinemediğimiz, adı ve cismi olmayan bir şey için, nasıl bir tanım  verebiliriz? Her  ad  edinim anlamına gelir. O adı edindiğimizi  gösterir.

Baal HaSulam “On Sefirot Çalışması”

 

KABALA İLMİ VE FELSEFE

 

Kabala bilgeleri,  felsefik   ilahiyatı  gözlemler ve ondan  Kabala  İlmi’nin  üst kabuğunu çaldığı  için şikayet ederler ki  Plato ve  onun Yunan  selefleri,   peygamberlerin öğrencileriyle  İsrail’de çalışarak  bunu elde etmişlerdir. Israil’in  ilminden  temel  unsurları çalmışlardır ve kendilerinin olmayan bir sırrı giyinmişlerdir. Bugüne kadar, felsefi ilahiyat Kabala’nın tahtında oturmuş, onun mirasçısı olmuştur.

Kabala kendi doğasını ve gerçekliğini ispatlayamaz, ve  dünya için hiçbir ifşa,  felsefenin Kabala’nın tahtına oturduğu apaçık olana,  ve de  yanlış  olduğunu bilene  kadar,  yeterli olmayacaktır.

Öyleyse, İsrail için, materyalist  psikolojinin ortaya çıkıp,  tanrısal felsefeyi  başından vurup yok ettiği  zamanki gibi bir kurtuluş yoktur.

Baal HaSulam “Kabala İlmi ve Felsefe”

 

Felsefenin bittiği yerde  Kabala  ilmi  başlar. Bu şu demektir,  filozoflar  daha ötesini  ve yukarısını değil, sadece  dönen çarklar kadarını bilirler. Çarklardan aşağıya  doğru olan kısımda bile  şaşkına  dönmüş durumdalar. Kabala ilmi onların ilminin  bittiği yerde başlar yani çarklar ve yukarısı.

Kabalist Nahman of Breslev “Moharan’la konuşmalar”

 

Maneviyat kelimesinin anlamak, felsefeyle ilgili değildir. Çünkü  görmedikleri  ve hissetmedikleri bir şeyi nasıl tartışırlar? Temel bilgileri neye dayanmaktadır?

Maddesellikten maneviyatı ayıran  söyleyebilecekleri  bir tanım varsa  bunu  ancak maneviyatı edinmiş ve hissetmiş birileri   söyleyebilir. Bunlar gerçek Kabalist’lerdir; öyleyse ihtiyacımız olan şey Kabala İlmi’dir.

Baal HaSulam “Kabala İlmi ve Felsefe”

 

Felsefenin  peşinde değilim çünkü  teoriye dayalı çalışmalardan hoşlanmam ve  tüm çağdaşlarım benimle hem fikirdir ki  biz  bu tip  köhne  yapılara aşinayızdır  ve yapı ne zaman dalgalansa bütün bina yıkılır.

Öyleyse, buraya  sadece deneysel  aklın eleştirisini  konuşmak için geldim.

Baal HaSulam “Barış”

Burası, onlarla  fabrikasyon  varsayımlarını  tartışmak için yanlış bir yer , çünkü bu tip görüşlerin savunucularının zamanı geçmiştir ve otoriteleri  iptal olmuştur. Bunun için materyalist  ruhbilimi uzmanlarına, önceki yıkıntıların üzerine inşa ettikleri  kaide  ve  toplumun ilgisini çektikleri için  teşekkür  etmeliyiz.  Şimdi herkes felsefenin sağlam temeller üzerine kurulmadığı için geçersizliğini kabul ediyor.

Bu eski öğreti,  Kabala  bilge’lerinin ayak bağı ve  öldürücü iğnesi olmuştur çünkü  yoksunluğa  ve sağduyuya, saflığa, kutsallığa  hükmetmeleri  ve bilge’lerin önünde boyun eğmeleri gerekirken,  onlar  felsefeden, almak istediklerini kolaylıkla aldılar. Hiçbir fiyat yada ödeme olmadan,  İsrail’iler arasında neredeyse unutulana kadar, Kabala  ilminin  derinine  inmeden, onun  kaynağından,   faydalandılar. Yine de  materyalist  felsefeye  bu ölümcül yumruk için minnettarız.

Baal HaSulam “Kabala İlmi ve Felsefesi”

 

Kabala ilmi’ni keşfettiğimden ve kendimi ona  adadığımdan  beri, kendimi soyut  felsefeden ve onun tüm dallarından doğu ve batı gibi uzak tuttum. Bundan böyle yazacağım her şey  kesin bir bütünlükte,  saf bilimsel açıdan  ve nesnel, faydalı  olanın tanımıyla ilgili olacak.

Baal HaSulam “Ruh ve Vücut”

 

Bugün  bizim  neslimiz  felsefenin   bir içeriği olmadığını anladı. Bu yüzden, insanlara onların  sözlerinden  herhangi  bir  şifa almaları kesinlikle yasaklanmıştır.

Baal HaSulam “Ruh ve Vücut”

 

Felsefe, özündeki negatiflik anlayışla  gurur duymayı sever. Fakat, Kabalistler bu noktada susarlar ve onlara en ufak bir ad  dahi vermezler çünkü edinmedikleri bir şeyin adını tanımlamak istemezler. Bunun sebebi, bir tanım belli bir edinim  derecesini  tanımlar. Gelgelelim,  Kabalistler  kendi aydınlanmaları ile ilgili konuşmazlar, yani  edindikleri tüm aydınlanma,  somut edinim kadarıyla geçerlidir.

Baal HaSulam “Kabala İlmi ve Felsefe”

 

Felsefe, Kabala’nın özüyle ilgilenmeyi  sever  ve ona  ait olmayan kuralları kanıtlamak ister.  Oysa, Kabala’nın bunlarla ilgisi yoktur çünkü edinilmeyen ve hissedilmeyen nasıl tanımlanır?

Baal HaSulam “Kabala İlmi ve Felsefe”

 

KABALA İLMİ VE AHLAK

 

Birçokları Tora’yı ahlakla kıyaslar ve yanılır. Böyle düşünürler, çünkü hayatlarında hiç dini tatmamışlardır. Onlara şöyle derim “Yaratan’ın iyiliğini gel ve gör” Şu gerçektir ki, ahlak ve din her ikisi de bir tek şey amaçlar – insanı bencilliğin kötülüğünden çıkartmak ve onu başkasını sevmek  konumuna getirmek.

Fakat yine de, her ikisi de birbirinden,  Yaratan’ın Düşüncesi  ve insanların düşüncesi  arasındaki fark gibi, uzaktır.  Çünkü din Yaratan’ın Düşüncesinin bir uzantısıdır,  ahlak ise  insanın hayat  tecrübesinden  gelir. Öyleyse aralarında hem yön hem de nihai amaç olarak açık bir fark vardır.

Baal HaSulam “Dinin Özü ve Amacı”

 

İçimizde gelişen kötülüğün  ve  iyiliğin –kullandığımız şekliyle-  ahlak yoluyla  farkında lığı, toplumun başarısına bağlıdır.

Din ile içimizdeki  iyinin  ve kötünün tanımı,  sadece Yaratan’la bağlantılıdır ki bu da Yaratan’dan ayrı olma formundan onunla  form eşitliğine  yani Birlik’e  gelmektir.

Baal HaSulam “Dinin Özü ve Amacı”

 

 

Ahlakın hedefi,  hayat tecrübesiyle oluşan  pratik kurallarla  toplumu iyiliğe getirmektir. Fakat, sonunda  hedefin takipçisine, doğanın sınırları dışına çıkma sözü vermez. Öyleyse bu hedef eleştiriye açıktır  öyle ki  kim  kesin bir dille insana toplumun iyiliği için kendisini  kısmen boyun eğmesinin zorunlu olduğunu  anlatıp ve de bunun onun yararına olduğunu ispatlayabilir ki?

Dinsel hedef ise, onu takip eden bireye iyilik vaat eder, bizim zaten bildiğimiz gibi kişi başkasını sevmeye geldiğinde, o gerçek  Birlik’tedir ki bu Yaratan’la eşitlik formudur ve bununla kişi acılar ve engellerle dolu  dar dünyasından uzaklaşıp, sonsuzluk  -insanlara ve Yaratan’a ihsan etme- dünyasına  girer.

Baal HaSulam “Dini Özü ve Amacı”

 

İnsanların iyiliği  için düzenlenen  ahlakı takip etmek,  bir işin sonunda  ödenen kira  gibidir.Ve insan bu şekilde gelişirken, ahlakın derecelerinde yükselemez  çünkü toplum tarafından  iyi hareketlerine karşılık ödüllendirilen bu çalışmaya  alışır.

Fakat  insan Tora ve sevapları uygulayarak,  Yaratan’ı,  karşılığında ödül olmadan  memnun ederek  ve ahlak kurallarının basamaklarını  çıkabildiği kadar çıkar ki bu yolda ödül yoktur.  Her bir kuruş büyük meblağa eklenir. Ve sonunda  kişisel bir haz olmadan -mecburi ihtiyaçları dışında-  başkalarına ihsan ederek, ikinci bir doğaya sahip olur.

Baal HaSulam “Dinin Özü ve Amacı”

 

Telif Hakkı © 1996 - 2015 Bnei Baruh. Tüm hakları saklıdır.
Bu sitede sunulan tüm materyal, Bnei Baruh Kabala Eğitim ve Araştırma Enstitüsü tarafından dünyanın ıslahı ve hayatın iyileştirilmesi amacı ile sunulmaktadır.
Bu nedenle, içeriği değiştirilmediği ve kaynağına gönderme yapıldığı takdirde, tüm materyalin kullanımına ve dağıtımına izin verilmiştir.
16 - 0,081