e-posta ile Paylaş

GÖNDER

Kabala İlmi, dünyadaki tüm ilimleri kapsar.
Baal HaSulam “Özgürlük”
“Bu ilim, gizliliğin sonunda çocuklara bile ifşa olacaktır.”
Baal HaSulam “Kabala Öğretisi ve Özü”
Son neslin günleri yaklaştığında, çocuklar bile, kurtuluşu ve sonu bilip, bu ilmin sırlarını bulacaklardır.
Sulam’ın Önsözü ile Zohar Kitabı
“Ben’i arayanlar, Ben’i bulacaklar” ve yazdığı gibi , “Aradım ve bulamadım, buna inanmayın.”
Baal HaSulam “On Sefirot Çalışmasına Giriş”
MENÜ

KABALA KÜTÜPHANESİ

Mektup 56

6 Haziran 1962, Antwerp

Sevgili…

Taşınmış olduğumdan mektuplar düzenli olarak elime geçmiyor. Mektubu ancak geçen hafta alabildim.

Yorumlamamı istediklerinle ilgili olarak tüm bölümü buraya tekrar yazacağım: Atalarımız der ki, “Rav Huna dedi ki, ‘İçinde Tora’sı olup, cennet korkusu olmayan biri, iç kapının anahtarları verilen ama dış kapının anahtarları verilmeyen bir hazine avcısı gibidir; peki içeri nasıl girecek?’” RAŞİ bunu şöyle yorumlar, cennet korkusu içeri girmemizi sağlayan dış kapı gibidir. Bu nedenle eğer kişi maneviyattan korkuyorsa, cennet korkusunu yerine getirmekten endişe duyar. Eğer korkmuyorsa, Tora’sı için korkmaz. “Rabbi Yanai şöyle der, ‘Evi olmayan, fakat evi için bir kapı inşa edene yazıklar olsun.’”

Sormalıyız:

1- Rav Huna, “Fakat ona dış anahtarlar verilmedi; öyleyse içeri nasıl girecek?” diyerek, cennet korkusunu dışsallığa, Tora’yı içselliğe benzetir. Peki, eğer kişinin cennet korkusu yoksa içselliğe nasıl girecek? Oysa Rav Yanai cennet korkusunu içselliğe benzetir, çünkü der ki cennet korkusu ev gibidir, Tora kapıdır ve kapı dışsallıktır. Öyle anlaşılıyor ki Tora’nın dışsal olduğunu düşünür.

2 – Rav Yanai, Rav Huna’nın söylediklerine ekleme yapar, “yazıklar olsun.”.

Bilinir ki yaratılış amacı Yarattıklarına iyilik yapmaktır. Bizim için hazırlanmış iyiyi alabilmek için form eşitliğe ihtiyacımız var. Bu demektir ki niyetimiz kendimiz için almak değil, sadece ihsan etmek olmalıdır. Sonrasında içsel Tora’da (içsel Tora’da kıyafetlenmiş gizli ışığı edindiğimizde, buna “Tora, İsrail ve Yaradan bir,” denir) kıyafetlenen ışıkla ödüllendiriliriz. Atalarımız bununla ilgili şöyle der, “Tora haricinde iyi yoktur,” yani yaşam ışığının lezzetli tadı içsel Tora’da kıyafetlenmiştir.

Bilinir ki, “İnsan vahşi eşeğin sıpası olarak doğar,” çünkü “insanın kalbindeki eğilim gençliğinden beri kötüdür,” atalarımız da şöyle der, “İçindeki ışık ıslah ettiğinden, Ben’i terk edip, Ben’im Tora’mı yerine getirmelerini dilerim.”

Yaradan’ı terk etmekle, Tora’yı yerine getirmek arasındaki bağı anlamak zor olduğundan, bu makaleyi daha önce yorumlamıştım. Hakkında “Ben’i terk edin,” denilen Yaradan olmadan orada Tora nasıl olur? Cevap hemen yanında yazılıdır: “Çünkü içindeki ışık ıslah eder.”

Bu demektir ki, kişi kendini Yaradan’a yakınlaştırmak istediğinde, Yaradan kötüye daldığı sürece onu yakınlaştıramayacağını söyler, “Yanlış inançta olan Ben’im gözümde kabul edilemez.” Kişi kibir içinde olduğunda Yaradan der ki, “O ve Ben aynı yerde duramayız.”

Daha ziyade, kişi Tora’ya bağlanarak “alma” denilen kötü eğilimden çıkabilir ve ıslaha, ihsana bağlanabilir, şöyle yazdığı gibi, “Kalbim iyi şeylerle coşuyor; diyorum ki, ‘Çalışmam Kral için.’”

Diğer bir deyişle yaptığı herşey krala ihsan etmek içindir ve ancak sonrasında Yaradan onu yakınlaştırır. Bu insan daimi inançla ödüllendirilir.

Dolayısıyla, insanın cennet korkusu edinmesinden ve iyi ameller yerine getirmesinden başka şansı yoktur. Bu demektir ki, Tora vasıtasıyla kişi ıslah olur. Sonra ıslah olduğunda, yani Tora vasıtasıyla cennet korkusunu edindiğinde içsel Tora ile ödüllendirilir, yani dışsal Tora’yı kılıflayan Tora’nın ışığı ile.

Bu atalarımızın dediği gibidir, “İlk günde yaratılan ışıkta Adem dünyayı baştan sona gördü.” Yaradan tufan neslinin ve Babil halkının çalışmasına baktı ve onların kusurlarını gördü. Durdu ve ışığını gizledi. O, bunu nerede gizledi? Tora’da.”

Böylece cennet korkusunu dış anahtara, Tora’yı iç anahtara benzeten Rav Huna’nın sözlerini yorumlayabiliriz. Rav Huna yaşam, iyilik ve hazzın olduğu Tora’nın içselliği ile ödüllendirilmek isteyen kişiden bahseder. Kişi cennet korkusunu elde etmeden önce gizli ışığı almaya uygun niteliklere sahip olma eksikliği içindedir, şöyle yazıldığı gibi “Ve bayağı olan onun ışığını inkâr edecek.” Fakat kişi kötü amellerini ıslah etmeden ve cennet korkusunu üzerine almadan önce iyiyi almaya uygun değildir.

Öyle anlaşılıyor ki, cennet korkusuna “dışsallık” der, yani cennet korkusu vasıtasıyla içsel Tora’yı edinebileceğini söyler. Tora’nın içselliğini cennet korkusundan önce almayı dileyen kişi için bu içsel anahtarlara sahipken dış anahtarlarının olmaması gibidir; peki içeri nasıl girecek? Cennet korkusunu bilmediğinden, hazzı ve mutluluğu almaya uygun değildir.

Bu Rabbi Yanai’nin heyecanla söylediği şeydir, “Evi olmayan fakat evi için bir kapı inşa edene yazıklar olsun.” Bu demektir ki, Rav Huna’ya göre Tora’nın içselliği ile ödüllendirilmek isteyen kişi önce Tora’nın dışsallığı denilen cennet korkusunu elde etmelidir.

Öyle görünüyor ki temel şey kişinin cennet korkusu elde etmesidir, çünkü sonrasında cennet korkusu onun için içine şık mobilyalar ve kıymetli aksesuarlar yerleştirebileceği bir oda gibi olur. Fakat eğer bunları koyacak bir odası yoksa ne alacak? Rabbi Yanni için cennet korkusu Tora’nın içselliğini koyabileceği bir evdir.

Dolayısıyla, Rabbi Yanni insanın bu dünyada ihtiyacı olan en temel şeyin üst hazları alabileceği kap olan cennet korkusunu edinmesi olduğundan ve Tora çalışmasının “Ben’i terk edip, içindeki ışık ıslah ettiğinden Ben’im Tora’mı çalışsınlar,” sözündeki gibi olması gerektiğinden, tüm hayatları boyunca Tora öğrenip de, cennet korkusunu edinme niyetinde olmayanları gördü.

Bu demektir ki,önce Tora ışığı ile ödüllendirilmelidir—halen daha LoLişma’da öğreniyorsa, cennet korkusu, inançla ödüllendirilmeden önce nasıl Lişma’da çalışsın ki? Bu “onu ıslah eden” olarak kabul edilir.

Öyle anlaşılıyor ki, Tora LoLişma, “ev” denilen cennet korkusunun gireceği kapıdır. Bu sebeple Rav Huna’ya ekleme yapar ve der ki, “ev için kapı inşa et,” normalinde bir ev inşa etmeye karar veren insan, önce evden çıkacağı bir kapı inşa eder. Fakat eğer ev inşa etme düşüncesi yoksa neden kendine bir kapı yapsın ki?

Bu sebeple Rav Yanni der ki, “Kişi cennet korkusu ile ilgilendiğinde Tora’yı öğrenmesi onun için iyidir, çünkü Tora ona ışığı getirir ve ışık vasıtasıyla Tora’nın içselliğini yerleştirebileceği “ev” denilen cennet korkusu ile ödüllendirilir.”

Fakat cennet korkusuyla ödüllendirilmekle ilgilenmiyorsa, neden tüm yaşamı boyunca “cennet korkusu” denilen ev için giriş kapısı olan Tora öğrenmek için kendini sıkıntıya soksun ki?

Eğer cennet korkusu elde etme niyeti yoksa kendini sıkıntıya sokmaz. Kişi ancak cennet korkusuna sahip olduğunda, Tora’yı Lişma’da öğrenir. Oysa bu korkusu, yani inancı olmadığında, soru kimin için öğrendiğidir.

Fakat kişi cennet korkusunu elde etmek istediğinde içindeki kötülük ona Yaradan’a inanma kuvveti vermezse, atalarımız LoLişma’dan Lişma’ya gelebileceği tavsiyesini bize verir. Bu demektir ki, kişi cennet korkusu ve Yaradan’a inançla ödüllendirilecek ve kimin için öğrendiğini bilecek. Buna “ev” denir.

Tora’yı Lişma’da öğrenen, yani cennet korkusu olan insan pek çok şeyle ödüllendirilir. Rabbi Meir’in dediği gibi, insan sürekli akan bir şelale gibi olur, Tora’nın sırları ifşa oldukça yaratılış amacı haz ve mutluluk almak olduğundan, haz ve mutluluk alır.

Yukarıda söylenenden anlaşıldığı gibi, kapıya Tora LoLişma denir ki bu kişi henüz cennet korkusuna sahip değil demektir. Kişi LoLişma’da olan Tora’nın ışığını bir kez aldığında Lişma, yani inanç ile ödüllendirildiğinden ve herşeyi Yaradan için yerine getirdiğinden, eve “cennet korkusu” denir. Sonunda da haz ve mutluluk olan ve “Tora’nın sırları” denilen içsel Tora ile ödüllendirilir.

Bunu detaylı olarak açıklığa kavuşturduğumu düşünüyorum, bu konuyla ilgili bir yorumun varsa bana yaz.

Mektubu ancak bugün bitirebildim. Bana yazdığım için teşekkür ederim, devam et lütfen.

Baruh Şalom HaLevi Aşlag

Telif Hakkı © 1996 - 2015 Bnei Baruh. Tüm hakları saklıdır.
Bu sitede sunulan tüm materyal, Bnei Baruh Kabala Eğitim ve Araştırma Enstitüsü tarafından dünyanın ıslahı ve hayatın iyileştirilmesi amacı ile sunulmaktadır.
Bu nedenle, içeriği değiştirilmediği ve kaynağına gönderme yapıldığı takdirde, tüm materyalin kullanımına ve dağıtımına izin verilmiştir.
18 - 0,284