e-posta ile Paylaş

GÖNDER

Kabala İlmi, dünyadaki tüm ilimleri kapsar.
Baal HaSulam “Özgürlük”
“Bu ilim, gizliliğin sonunda çocuklara bile ifşa olacaktır.”
Baal HaSulam “Kabala Öğretisi ve Özü”
Son neslin günleri yaklaştığında, çocuklar bile, kurtuluşu ve sonu bilip, bu ilmin sırlarını bulacaklardır.
Sulam’ın Önsözü ile Zohar Kitabı
“Ben’i arayanlar, Ben’i bulacaklar” ve yazdığı gibi , “Aradım ve bulamadım, buna inanmayın.”
Baal HaSulam “On Sefirot Çalışmasına Giriş”
MENÜ

KABALA KÜTÜPHANESİ

Atalardan Kalan Erdem

Makale No. 11, Tav-Şin-Mem-Dalet, 1984

Atalardan kalan erdemle ilgili bir anlaşmazlık ortaya çıkıyor (Şabat, s. 55): “Shmuel dedi ki, ‘Atalardan kalan erdem sona erdi.’ Rabbi Yohanan dedi ki, ‘Atalardan kalan erdem bağışlar.’” Midraş’ta (Midraş Raba, Vayikra, 37) “Rav Aha, ‘Atalardan kalan erdem sonsuza kadar sürer ve sonsuza dek anılır.’” Tosfot’ta şöyle söylenir: “Rabeinu Tam, atalardan kalan erdemin sona erdiğini ancak ataların anlaşmasının sona ermediğini söyler.” Rabbi Yohanan’a göre Shmuel ile Rabbi Yohanan arasında bir anlaşmazlık yoktur. Shmuel, günahkârlar için sona erdiğini ancak erdemli olanlar için sona ermediğini söyler, Rabbi Yohanan ise erdemliye işaret eder.

Yukarıdakilere göre seçimle ilgili sorulan soruyu şu şekilde yorumlayabiliriz: “Atalardan kalan erdem varsa o zaman bir seçim yoktur, zira atalardan kalan erdem, kişinin erdemli olmasını sağlar. Ve Tosfot’un sözlerine göre, atalardan kalan erdemin yalnızca erdemliler için olduğunu söyleyen ARİ adına, kişinin başlangıçta seçim hakkı vardır ve kişi daha sonra atalardan kalan bu erdemin tadını çıkarabilir.

Matan Tora (“Tora’nın Verilişi”, madde 19) makalesine göre, atalardan kalan erdemler sayesinde seçim yapma gücüne sahip olduğumuz ve atalardan kalan erdemler olmasaydı bu seçimi yapamayacağımız ortaya çıkıyor. Gerçekte görüyoruz ki, atalardan kalan erdemlere sahip olmamıza rağmen, yine de herkesin seçim yapma gücünün olduğunu anlamıyoruz. Daha doğrusu herkes bunu zorlu buluyor. Bununla birlikte atalardan kalan erdem, seçim yapmamıza yardım ediyor.

Bu demektir ki, seçim iki eşit şeyin olduğu yerde söz konusudur ve ben karar vermeliyim. Ancak bir taraf diğer taraftan daha zorlu olduğunda, benim karar vermek zorunda olduğum söylenemez, zira doğal olarak güçlü tarafa meylederim. Bu yüzden atalardan kalan erdem sayesinde bunlar iki eşit güçtür ve bizler karar verebiliriz. Bu, bizlere seçim yapma gücü verildi anlamına gelir.

Bu meseleleri anlamak için “Tora’nın Verilişi (madde 19)” makalesinde yazılanlara bakmalıyız: “Bu nedenle Yaradan, atalardan kalan erdemin onlara yansıdığı İbrahim, İshak ve Yakup’un çocukları dışında, Tora’yı alacak yeterlilikte bir dil ve bir ulus bulamadı, bilgelerimizin şöyle söylediği gibi, ‘Atalar henüz verilmeden önce tüm Tora’yı izlediler.’ Bu demektir ki, onların yüce ruhları sayesinde, hiçbir şekilde izleme olasılıklarının olmadığı (madde 16’da yazıldığı üzere) Tora’nın uygulamalı kısmının merdivenine ihtiyaç duymaksızın, O’nunla Dvekut’larından (bütünleşme) kök alan Tora’nın maneviyatıyla ilgili olarak, Yaradan’ın bütün yollarını edinme kabiliyetine kavuştular. Kuşkusuz kutsal atalarımızın hem fiziksel arılığı hem de zihinsel yüceliği, onların oğullarını ve oğullarının oğullarını büyük ölçüde etkiledi.”

Dolayısıyla atalardan kalan erdem sayesinde seçim yapabiliriz. Aksi taktirde bu imkânsız olurdu.

Ancak atalardan kalan erdeme sahip olduğumuzda bile muazzam bir merhamete ihtiyacımız vardır ki böylece seçim yapabilelim yani kendine-sevgiyi bırakıp, başkalarına sevgiyi üstlenelim ve tek özlemimiz sadece Yaradan’a memnuniyet vermek olsun. Hatta Tora ve Mitzvot’un (emirlerin) bütün gücüyle içimizdeki kötülüğü yenip, onu iyiliğe çevirebilelim.

Bununla birlikte neden “Atalardan kalan erdem sona erdi” dediğini anlamalıyız. Soru şudur: “Atalardan kalan erdem sona ermeden hemen önce ne vardı?” Eğer öyleyse kişi atalardan kalma erdeme sahip olduğu için,  o zaman seçime gerek yoktu. Ancak şunu söylemeliyiz ki, kişinin O’na -Yaradan’ın gerçek hizmetine- yaklaşmasına yardım etmesini talep etmesi, duanın kendisidir. Kişinin atalardan kalan erdem ile O’nun yardım etmesini istemesi, kendi başına bir “seçim” olarak kabul edilir. Seçim, kişinin elinden geleni yapmasıdır, bu hâlihazırda seçim olarak kabul edilir.

Telif Hakkı © 1996 - 2015 Bnei Baruh. Tüm hakları saklıdır.
Bu sitede sunulan tüm materyal, Bnei Baruh Kabala Eğitim ve Araştırma Enstitüsü tarafından dünyanın ıslahı ve hayatın iyileştirilmesi amacı ile sunulmaktadır.
Bu nedenle, içeriği değiştirilmediği ve kaynağına gönderme yapıldığı takdirde, tüm materyalin kullanımına ve dağıtımına izin verilmiştir.
19 - 0,080