Not 367
Aralık 1983
“O, Benjamin’e üç yüz parça gümüş ve beş kıyafet verdi.”
Çalışmada şunları ayırt etmeliyiz:
2) Daha sonra, sola kaymaları gerekir. “Sol”, ıslah edilmesi gereken bir şey olarak kabul edilir, bilgelerimizin dediği gibi “Ve onlar sizin elinizde bir işaret olacak”, ki bu, ıslahın eksik olduğu, daha zayıf olan sol eldir.
Başka bir deyişle, kişi Tora ve Mitzvot [emirler] çalışmasında zaten sağ çizgide olduğunda, o zaman niyet meselesi başlar. Yani Tora ve Mitzvot‘taki çalışmasının karşılığında ne istediğini, Tora ve Mitzvot‘taki emeğinin karşılığında ne gibi bir ödül almayı umduğunu düşünmeye başlar.
O zaman, ödül almak adına olmadan çalışmak istiyorsa “kıyafetler” alır. O anda, beden gelir ve kötü adamın sorusu olan, “Bu çalışma senin ne yararına?” diye sorar.
3) Daha sonra kişi cevaplamaya, yani kötünün sorusuna cevap vermeye gelir. Şöyle ki, mantığın ve aldığı tadın ötesinde çalışmak ister.
Bu durum, Katnut [küçüklük/bebeklik] olarak kabul edilir yani çalışması Katnut üzerinedir. Bunun anlamı şudur ki onun çalışmasının büyük bir kısmı, kötünün sorduğu sorular üzerinedir, bunun O’nun iradesi olduğuna mantık ötesi inanması gerekir ve inanç gereği O’nun arzusunu yapmak ister. Sadece, ihsan etmek olan Hesed‘de çalışmak istediğinde, buna Hasadim [merhamet] denir.
4) Katnut denilen mantık ötesi bir inançla ödüllendirildikten sonra, Tora’nın sırlarının ifşasıyla ödüllendirilir, Rabbi Meir’in dediği gibi: “Tora Lişma [O’nun hatırına] öğrenen, pek çok şeyle ödüllendirilir.” Buna “sol” da denir, çünkü burada kişi ihsan etme arzusunu bir kez daha ifşa etmelidir.
5) Bu, ihsan etmek için alma niteliği ile ödüllendirildikten sonra, ihsan etmek için Tora’nın Kli‘sini [kab] alabildiği zamandır. Bundan, Smol [sol] kelimesinden gelen, Smalot‘ta [kıyafetler] toplamda beş değişiklik olduğu sonucu çıkıyor. “Sol”un tersine çevrilmesine “sağ” denir, sola ise “sol” denir. Kişi, “sağ” denmez çünkü “sağ” da solun yerini almalıdır, bu yüzden bunlara birlikte “beş kıyafet değişimi” denir.