e-posta ile Paylaş

GÖNDER

Kabala İlmi, dünyadaki tüm ilimleri kapsar.
Baal HaSulam “Özgürlük”
“Bu ilim, gizliliğin sonunda çocuklara bile ifşa olacaktır.”
Baal HaSulam “Kabala Öğretisi ve Özü”
Son neslin günleri yaklaştığında, çocuklar bile, kurtuluşu ve sonu bilip, bu ilmin sırlarını bulacaklardır.
Sulam’ın Önsözü ile Zohar Kitabı
“Ben’i arayanlar, Ben’i bulacaklar” ve yazdığı gibi , “Aradım ve bulamadım, buna inanmayın.”
Baal HaSulam “On Sefirot Çalışmasına Giriş”
MENÜ

KABALA KÜTÜPHANESİ

Ana Sayfa > Sabah Dersi Materyalleri > Kabala Kütüphanesi > Sabah Dersi 2021 > Sabah Dersi Materyali – Manna Yiyen, MAN’ı Yükselten – 15 Nisan

Sabah Dersi Materyali – Manna Yiyen, MAN’ı Yükselten – 15 Nisan

1) Mısır’dan Çıkış 16:4

RAB Musa’ya, “Size gökten ekmek yağdıracağım” dedi.

2) Zohar, Tetzaveh (Emir) İlk Mahsulün Ekmeği “, Madde 72

İsrail’in yediği iki çeşit ekmek var. Biri Mısır’dan çıktıklarında – Matzot’u [mayasız ekmek], ıstırap ekmeğini, Malhut’tan ekmeği yediler – ve diğeri çöldeydi – cennetten ekmek, ZA’dan “cennet” denilen ekmeği yedikleri zamandı.  Yazılıdır ki, “Bak, sana gökten ekmek yağdıracağım.”

3) Rabaş, Not 500, Mumları Yükselttiğinizde- 2

İsrail kırk yıl çölde sadece O’nun ışığıyla yürüdü, yani sadece yukarıdan “gökten yağan ekmek” denilen bir uyanış vardı, zira bereket, aşağı olanlar tarafından bir hazırlık yapılmadan onlara geldi.

“Yeryüzünden gelen ekmek” bolluğun aşağıların çalışması ile geldiği, anlamına gelir. Buna “bozuk ekmek” denir, emek vermeden, ruhumuz bu ekmekten tiksinir, çünkü bir şey emek olmadan geldiğinde, emek yoluyla gelen bir şeye kıyasla, onda çok az tat hissederiz.

5) Rabaş, Not 695, Ve Size Saf Zeytinyağı Getirecekler

Aşağıdakiler tarafından hazırlık olmadığında, Yaradan onlara üst bolluğu vermez.

Ancak O sınırlandırılamaz ve bu söylenemez, bu olmadan onlara ihsan edemez. Yaradan’ın uyanmadan, onları aydınlattığına dair çölden kanıt getirir ve bu nedenle gökten, yani çalışmadan, ekmek yediler ve ancak karaya geldiklerinde onlara “toprağın ekmeği” denen bütünlük verildi.

6) Zohar, VaYeleh, Musa, Aron, Miriam

Pesah’ın ertesi günü “Toprağın mahsulunu yediler.” Manna ile topraktan gelen ekmek arasındaki bağlantı nedir? Manna yukarıdan, gökten, ZA’dan ve toprağın ekmeği alttan, “toprak” denen Malhut’tan gelir.

7) Baal HaSulam, Talmud Eser Sefirot (On Sefirot Çalışması) Histaklut Pnimit Bölüm 1, Kısım 2

Manna’yı yiyenlerden öğrenmeliyiz. Manna “Gökyüzünden Ekmek” olarak adlandırılır, çünkü bu dünyada kıyafet giyerken gerçekleşmez. Bilgelerimiz, herkesin tadına bakmak istediği her şeyi tattığını söylemiştir.

Bu, içinde zıt formlara sahip olması gerektiği anlamına gelir. Birisi tatlı tadı, diğeri ise kekremsi ve acı tadı aldı. Böylece, Manna’nın kendisinde her iki karşıttın birlikte olması gerekiyordu, çünkü kişi kendinde olmayanı verebilir mi? Aynı taşıyıcıda iki karşıt nasıl bulunabilir?

Bu nedenle, basit olması ve her iki lezzetten de yoksun olması zorunludur, ama sadece maddesel alıcı ona, istediği tadı ayırt edebileceği şekilde dahil edilir. Aynı şekilde manevi her şeyi algılayabilirsiniz: kendi içinde benzersiz ve basittir, ama dünyadaki tüm formların çoklu çeşitliliğinden oluşur. Maddesel bir alıcının eline düştüğünde, o ruhsal özde birleşen diğer tüm biçimlerin aksine, içinde ayrı bir form ayırt eden alıcıdır.

9) Zohar, VaYehi, 717

MAN nedir? Aşağının özlemi ile aşağı sular, yani MAN, bir üstteki kademedeki yukarı suları, MAD’ı edinmek için yükselir. Çünkü aşağı sular, MAN ancak aşağıdakilerin arzusunun uyanması ile kaynaktan fışkırır. O zaman, aşağıdakinin ve yukarıdakinin özlemi birbirine bağlanır ve aşağı sular aşağıya inen yukarı suların tersine yukarı fışkırır, Zivug sona erer ve dünyalar kutsanır, tüm kandiller yakılır, aşağıdakiler ve yukarıdakiler kutsallık içindedir.

10) Rabaş, Not 201, MAN Yükseltmek – 1

MAN’a “eksiklik” denir. Peki, aşağıdakilerin dünyada bolluk eklemek için neyi eksik? Bir kişi Tora ve Mitzvot ile meşgul olduğunda, Tora ve Mitzvot önce bir kişide MAN yaratır, yani kişi bir eksiklik alır ve Tzimtzum [kısıtlama] yüzünden dünyada gizlilik ve saklanma nedeniyle Tora ve cennet korkusundan yoksun olduğunu görür. O zaman, bir kişi bir eksiklik alır ve bu eksikliği doldurulsun diye yukarı yükseltir. Bu nedenle sonuç olarak, Tora ve Mitzvot aracılığıyla insan MAN’ı alır ve MAN yükseltir ve tüm dünyalarda ifşaya neden olur.

11) Rabaş, Makale 27, Çalışmada “Her Çimen Yaprağının Yukarıda, Ona Vurup Büyü Diyen Bir Görevlisi Vardır,” Ne Demektir (1990)

ARI’nin söylediklerini yorumlamalıyız, Mayin Nukvin’in [Aramice: dişi su, MAN] yükselmesi olmadan hiçbir derece yükselmez, çünkü Nukvin [Aramice: dişiler] eksiklik anlamına gelir. “Su”, [İbranice] “boşluk” kelimesinden Malhut’un “eksiklik” olarak adlandırıldığı Malhut’un niteliğini içinde alan Bina anlamına gelir. Bu nedenle, üst olan, alt olana ihtiyacı olanı vermelidir.

“Dünyada Eyn Sof’dan [sonsuzluk] gelen dışında yeni bir ışık yoktur, bu nedenle, alttaki bolluk almak için üstteki ışığın derecesine yükselir. Çalışmada, üst ve alt, birinci durumun “üst” ve ikinci durumun “alt” olarak adlandırıldığı anlamında yorumlamalıyız. Bu demektir ki, eğer kişi birinci durum içinde bulunuyorsa, herhangi bir eksiklik hissetmez ve tatmin olursa, açıkça, çalışmasında ilerlemeye ihtiyacı yoktur, çünkü kendisini ilerlemeye itecek bir eksiklik görmez.

Bu nedenle kişi başarılı olursa içinde bulunduğu durumda bir eksiklik ortaya çıkarır.

12) Rabaş, Not 179, Ibur [Gebelik] – 1

Adam HaRishon’un günahından sonra, yaratılanlar kırık ve ölü Kelim olarak kabul edilir. Yani onların Kelim’i, Yaşamın Yaşamından ayrı olarak sadece kendileri için almadadır. İçlerinde sadece, Kelim’i sürdürebilmeleri için, Ohr Hozer’in Reşimot’undan kalan ve inen bir kıvılcım vardır ki bunun aracılığıyla ölülerin canlanması için yükselebileceklerdir.

Bu kıvılcım, bir Keduşa [kutsallık] kıvılcımıdır ve Or Hozer’in bir kalıntısıdır. Onu yükseltmeliyiz yani, MAN yükseltmek anlamında “yükseltmek” denilen ihsan etmek için onu almalıyız. Bununla, Or Hozer, Kelim’i ışıklarını (Or Yasar [Direkt Işık]) kıyafetlendirecek bir ölçüde doldurduğunda üzerine dolumun geldiği bir Masah [perde] ve Aviut [kalınlık] yapılır.

13) Rabaş, Makale 27, Çalışmada “Her Çimen Yaprağının Yukarıda, Ona Vurup Büyü Diyen Bir Görevlisi Vardır,” Ne Demektir (1990)

Bir kural vardır: “Her duruma ‘yukarı ve aşağı’ denir.” Buradan, içinde bulunduğu durumda bir eksiklik bulduğu halde, ikinci durumda, “eksiklik durumu” olarak adlandırılan bu eksiklik, artık “alt olan” olarak adlandırılır ve önceki durumdan çıkmasına ve şimdi hissettiği eksikliği düzeltmeye çalışmasına neden olur.

Çalışmada bu, alttakinin Mayin Nukvin’i olarak bir önceki duruma yani bir üst seviyeye yükselmeye neden olarak kabul edilir. Bu, ARI’nin söylediği şeyin anlamı, alt olanın MAN aracılığıyla yukarıdakine yükselmeye neden olduğudur. Bundan, sadece “acı çekme” denilen yoksunlukların, her zaman ileri gitmek için yukarıya çıkartan yükselişe neden olduğu sonucu çıkar.

14) Rabaş, Not 576, Taştan Kalbi Ben Kaldıracağım

Aşağıdan uyanma yoksa bunun için yukarıdan yardım alınmaz. Dua, aşağıdan bir dua olup olmadığı ile ilgili olduğundan, buna “insanın çalışması” denir, çünkü dua aşağıda bir dua olup olmadığıyla ilgilidir, buna “MAN yükseltmek” denir, yani kişi sahip olduğu eksikliği artırır ve Yaradan’dan eksikliğini tatmin etmesini ister.

Dolayısıyla, ödül almak için çalışamayacağına dair bir eksikliği varsa, Yaradan ona eksikliğin giderilmesi olan Mayin Duchrin’i [MAD] verir, yani Yaradan ona bu gücü verir. Ancak, kişi bunu, yani ödül almak için çalışamamayı istemezse, o zaman bir eksikliği doldurmaktan söz edemeyiz.

Buna “eksiklik” denildiğini hissetmesi için kişinin bununla ilgili özel bir eğitim alması gerekir. Aksi takdirde, buna “eksiklik” dendiğini hissetmeyiz. Kişi sadece ışığın azaldığını hisseder, yani bu kişinin, Tora’dan ve olması gerektiği gibi dua etmekten zevk almadığı anlamına gelir.

8) Baal HaSulam, Şamati 57- O’nun Rızası İçin

Bilinen şudur ki yukarıdan refah alabilmesi için aşağıdan uyanış gerekmektedir. Neden “aşağıdan bir uyandırma” gerektiğini anlamamız gerekir, çünkü duamız yukarıda bir arzu olması içindir. Yani, aşağıyı yönetecek bir arzuyu yukarıda uyandırmamız gerekir.

Sadece arzumuzun olması yeterli değildir, ihsan eden tarafından da iyi bir rıza olması gerekir. Yaratılanlara genel anlamda iyilik yapma arzusu olmasına rağmen, O hala bizim arzumuzun O’nun arzusunu uyandırmasını bekler.

Başka bir deyişle, O’nun arzusunu uyandıramazsak, hala alan tarafındakinin arzusu bütün bir arzu haline gelmemiş demektir. Dolayısıyla tam anlamıyla dua ederek yukarıda bir arzu oluşur, bizim arzumuz gerçek bir arzu olmalıdır, sonsuzluğu alabilecek bir Kli (Kab). […]

“İstiyorum diyene kadar zorlatılır” cümlesi şu demektir; Yaratan şunu demektedir “Ben aşağıdakilerin yaptıklarını istiyorum.”

16) Rabaş, Makale 587, Üstteki Alttakinin Amacını İnceler

MAN bir alma arzusudur. Bu, dua ile ifade edilir, burada dua MAN yükseltmek olarak kabul edilir ve duanın cevabına MAD, Ohr Yaşar [doğrudan ışık], üst bolluk, ihsan etme denir. MAN denen bu dua bazı şartlar gerektirir, yani duada bir Masah ıslahı olacaktır, yani bu niyetin Lişma [Onun için] denilen Yaradan’ın hatırı için olacağı anlamına gelir.

Kişi, üst olandan Lişma’da çalışma gücünü almalıdır, çünkü alttaki çalışmaya başlamak için güçsüzdür, ancak yalnızca Lo Lişma [Onun uğruna değil], “alma arzusu” olarak adlandırılan biçimindedir, çünkü yalnızca Lo Lişma, kişiye maddi zevklerde yeterli lezzet bulamadığında, aşağıda olana ilk hareket gücünü verir, kişi manevi zevkleri aramaya başlar.

17) Rabaş, Makale 587, Üstteki Alttakinin Amacını İnceler

Aşağıdakinin çalışmasının kökü alma arzusudur ve MAN denen dua yükselir ve sonra üstteki bu MAN’ı düzeltir ve üzerine Masah’ın gücünü yerleştirir, bu, amacının ihsan etmek olduğunu, aşağıdakinin kendisi hakkında bilgi sahibi olmadan önce bolluğu erteleme arzusudur.

18) Zohar, VaYehi, “Dan Halkını Yargılayacaktır”, No: 717

Bir kademe, kendinden bir kademeden daha yukarıda olan bir kademeden bir şey kabul edemeyeceği için ancak kendine bitişik olan bir üst kademeden alabilir, buna göre veren her üst kademe erkek ve bunu alan her alt kademe dişidir. Özlem yoluyla, her alt kademe üstündekinden bolluk edinmek için özlem duyduğu zaman, ona MAN’ı yükseltir, her alttakinin kendine bitişik olan bir üstündekine MAN’ı yükseltmesi yoluyla MAN Eyn Sof’a yükselir.  O zaman, Eyn Sof aşağıya bolluk, MAD verir, her üst kademe aldığı bolluğu kendine bitişik bir alt kademeye verir, böylece MAD bir kademeden diğerine aşağıdakilere Asiya dünyasına doğru dalga dalga iner dökülür.

19) Rabaş, Makale 7, Çoğunluğun Duasının Önemi (1986)

MAN yükseltmek, yukarıda bir eksikliğe neden olmak demektir. Ancak aşağıda olanların, yukarıda bir eksiklik yarattığını nasıl söyleyebileceğimizi anlamalıyız. Ve aynı zamanda “eksikliğin” ne anlama geldiğini bilmeliyiz. Bilinir ki Kli’ye “eksiklik” denir, yani eğer bir eksiklik varsa, orada doyumu yerleştirmek ve eksikliği doldurmak için yer vardır.

İhsan edişte Yaradan’ın tarafında hiçbir gecikme yoktur, çünkü O’nun dileği, iyilik yapmaktır. Işığın gizli olduğunu görmemizin nedeni, aşağıda olanların bolluğu almak için Kelim’e sahip olmamasıdır. Bu yüzden, aşağıda olan kendini arındırmak için uyandığında, fakat bunu yapacak güçten mahrum olduğunda, Yaradan’dan ona yardım etmesini ister. O zaman bu eksiklik yükselir, böylece yukarıda olanın, ona bolluğu verecek Kli’si olur ve buna MAN yükseltmek denir.

20) Baal HaSulam, Şamati 96- Çalışmada Ambar Ve Şarap İsrafı Nedir

MAN-de-İma, yukarıdan bir uyandırılış olarak kabul edilir; doğa olarak kabul edilmez. Bu demektir ki, kişi doğa gereği bereketi almaya hazır olmadığında, hiçbir ihsan alamaz.

Ancak, doğanın ötesinde olan, Yukarıdan uyanış açısından, Işık, “Ben onların kirliliğinin ortasındaki Yaradan’ım,” yoluyla aşağıda olanlara akar, Kutsal Zohar’da yazdığı gibi, “kişi günah işlese de, asla işlememiş gibi olur.”

Oysa aşağıdan uyanışta, Işık dağılmaz. Daha ziyade kişi doğa tarafından yani kendi kendine vasıflandırılır, buna inanç vasıtasıyla ıslah edebileceği MAN de Nukva denir.

21) Rabaş, Not 491, MAN Yükseltmek – 2

Soru: MAN’ı yükseltmek, bir eksikliği yukarı doğru yükseltmek olarak kabul edilir. Öyleyse, MAN yükseltmeye neden Mitzvot [emirler] ve iyi işler denildiğini yazıyor?

MAN “eksiklik” olarak adlandırılır. Ama aşağı olan, dünyaya bolluk katacak neyden yoksun? Kişi Tora ve Mitzvot ile meşgul olduğunda, Tora ve Mitzvot önce kişide MAN yaratır, yani bir eksiklik edinir, Tzimtzum [kısıtlama] nedeniyle dünyadaki gizlenme ve saklanma nedeniyle Tora’dan ve cennetten korkusundan yoksun olduğunu görür.Bu nedenle, Tora ve Mitzvot aracılığıyla kişi MAN’ı edinir ve bu MAN’ı yükseltir ve tüm dünyalarda ifşaya neden olur.

22) Rabaş, Not 195, Merhametin Yargı Niteliği ile Birleşmesi

Aşağıdaki, hissettiği tüm gizlenmenin, üsttekinin alttaki uğruna kendisini kısıtlamasından dolayı olduğunu söyler. Buna “İsrail sürgündeyken, Şehina [Kutsallık] onlarla beraberdir.” denir ki ne tat hissederse hissetsin kişi böyle söyler. Yani, canlılığın tadını hissetmemesi onun hatası değildir. Aksine, onun görüşüne göre, maneviyatta hiçbir canlılık yoktur.

Eğer bir kişi üstesinden gelir ve bu besinlerde bulduğu acı tadın sadece bolluğu almak için doğru Kelim’i olmaması yüzünden olduğunu, zira kendi Kelim’inin ihsan etmek için değil almak için olduğunu ve üsttekinin, alttakinin iftira edebileceği halde kendini saklamak zorunda olduğundan dolayı üzgün olduğunu söylerse, bu alttakinin yükselttiği MAN olarak kabul edilir.

Bu şekilde, üstteki AHP’ını yükseltir. “Yükseltmek”, üsttekinin alttakine AHP’ın Kelim’inde var olan, üsttekinin ifşa edebileceği erdem ve hazzı gösterebileceği anlamına gelir. Böylece sonuç olarak alttakinin perspektifinden, o aşağıdakinin Galgalta Eynaim’ini yükseltir ve bununla kendiliğinden, alttaki üsttekinin erdemini görür. Buradan alttakinin, üsttekinin AHP’ı ile birlikte yükseldiği sonucu çıkar.

Böylece, alttaki üsttekinin büyüklüğünü gördüğünde, bununla kendiliğinden alttaki büyür.

Telif Hakkı © 1996 - 2015 Bnei Baruh. Tüm hakları saklıdır.
Bu sitede sunulan tüm materyal, Bnei Baruh Kabala Eğitim ve Araştırma Enstitüsü tarafından dünyanın ıslahı ve hayatın iyileştirilmesi amacı ile sunulmaktadır.
Bu nedenle, içeriği değiştirilmediği ve kaynağına gönderme yapıldığı takdirde, tüm materyalin kullanımına ve dağıtımına izin verilmiştir.
19 - 0,097