Not 176
İnanç “doğal olmayan bir şey” olarak adlandırılır, çünkü mantık üstündedir. Mantık içinde “doğal” olarak adlandırılır ve insanın içinde, anlayabileceği ve hissettiği şeyi yapabileceği şekilde damgalanır.
Musa’ya “mantık üstü inanç” ve Korah’a “mantık” denir, bilgelerimizin “Korah akıllıydı” dediği gibi. Dolayısıyla Korah’ın günahı, Yaradan’a değil, Musa’ya karşı çıkmasıydı. Korah, Musa’nın uydurduğunu ve Yaradan’ın ağzından konuşmadığını söyledi.
Bu yüzden günah çok ağırdı, çünkü onun görüşü inanç yoluna aykırıydı. Bu yüzden Musa, Yaradan’dan onu da mantık ötesi bir biçimde cezalandırmasını istedi, tüm İsrail’e; çalışmanın, ödülün yanısıra cezanın da tamamının mantık ötesi olduğunu göstermek için.
Ödülün mantık ötesi olması ile ilgili olarak, bu “çaba gösterdin ve buldun” şeklindedir. Yani, bir kişi kendini cennetin krallığının yükünü kabul etmeye zorladıktan sonra, başaracağını hiç düşünmediği şeylerle ödüllendirilir. Bu yüzden buna “bulma” denir, kişi bunu hiç düşünmediği için. Bu yüzden, bu ona kayıtsızca geliyor olarak kabul edilir, bilgelerimizin söylediği gibi, sanki o bulmuş gibi (Sanhedrin 97a).