Not 362
Şabat, Hanuka, 25 Aralık 1965
Midrash Tanchuma‘da şöyle yazılmıştır: “Ve Yakup orada tahıl olduğunu gördü”, yazının dediği gibi, “Yakup’tan yardım dileyene ne mutlu.” Neden “İbrahim’e sorar” veya “İshak’a sorar” değil de “Yakup’a sorar” denildi? Bu, Yaradan’ın İbrahim’in veya İshak’ın üzerinde değil, Yakup’un üzerinde durduğunu öğretir, yazıldığı gibi “Ve Rab onun üzerinde durdu.”
Rabbi Şimon dedi ki, “Kral ekilirken, sürülürken veya çapalanırken tarlasında durmaz. Ne zaman O, tarlasının üzerinde durur? Olgunlaştığında. Böylece İbrahim çapaladı, ‘Kalk, tarlada yürü’ denildiği gibi; İshak ekti ‘Ve İshak ekti’ denildi. O, ekinin olgunlaşması süresince, Yakup gelene kadar, onun üzerinde durmadı, denildiği gibi ‘İsrail Yaradan’a adandı, O’nun ilk mahsulü’. ‘Ve Rab onun üzerinde durdu’ denildiği gibi onun üzerinde durdu. Bu nedenle, ‘Yakup’tan yardım dileyene ne mutlu’.”
Şunları sormalıyız: 1) Yakup’a neden özellikle “mahsul” deniyor? 2) Yaradan’ın İbrahim veya İshak’ın üzerinde değil, özellikle Yakup’un üzerinde durduğunu söylememiz gereken alegori ve ders arasındaki bağlantı nedir? 3) Yaradan’ın onun üzerinde durması ne anlama gelir? Sonuçta, İbrahim ve İshak da Yaradan’ın onlarla konuşmasıyla ödüllendirildi çünkü İbrahim hakkında birkaç kez yazıldığı gibi “Ve Rab İbrahim’e dedi… ve ona dedi ki, ‘Seni Kildaniler diyarından çıkaran Rab benim.’” Ayrıca, Yaradan İshak ile birkaç kez konuştu, “Ve Rab ona göründü ve ‘Mısır’a inme’ dedi.”
Ayrıca, rüya sırasında Yakup hakkında söylenenlerin önemi nedir, yazıldığı gibi “Ve rüya gördü… ve Rab onun üzerinde durdu”?