Aralık 1979
“Yakup gönderdi.” RAŞİ, “gerçek melekler” olarak yorumlar.
Yakup’un Esav’a gönderdiği “gerçek melekler” sözünün anlamını yorumlamalıyız. Yorumlanana göre Yakup, Tora ve Mitzvot [emirler] ile uğraşan bir kişinin niteliği, Esav ise kötü eğilimdir. Onun, melekleri gerçek kötü eğilim için gönderdiği nasıl söylenebilir?
Bunu, Baal HaSulam’ın neden Laban hakkında yazıldığına ilişkin söylediklerine göre anlamalıyız, “Ve Laban cevap verdi ve Yakup’a dedi ki, ‘Kızlar benim kızlarım, erkekler benim oğullarım, sürü benim sürüm ve senin gördüğün her şey benim için.’” Esav ile ilgili olarak, bunun tersi yazılmıştır, “Ve Esav, ‘Kardeşim, benim çok var, senin olan senin olsun’ dedi.” Yakup ona sordu, “Sana getirdiğim benim kutsamamı al… ve ona yalvardı ve o aldı.”
Baal HaSulam, “Laban”ın eylemden önce anlamına geldiğini açıkladı, kötü eğilim bir kişinin yaptığı her şeyin Yaradan için olmadığını iddia ettiği zaman, bu durumda onun Tora ve Mitzvot [emirlere] çalışmasındaki arzusunun değeri nedir? Ancak kişi üstesinden gelmeli ve yine de iyi işler yapmalıdır.
Eylem bir kez yapıldıktan sonra, kötü eğilim olarak adlandırılan “Esav”, kişinin yaptığı her şeyin Yaradan için olduğunu iddia eder ve çalışmasıyla yetinmesi için ona büyüklük niteliğini aşılamak ister.
Bununla “gerçek melekler” sözlerini yorumlayabiliriz. Bu nedenle buna “kötü eğilim” denir, çünkü Tora ve Mitzvot ile meşgul olmak istiyorsa, her şeyden önce onun leke veya kir olmaksızın tamamen beyaz olmak zorunda olduğunu yani her şeyin Yaradan’ın uğruna olacağını savunur. Eğer Yaradan’ın uğruna olmasını amaçlayamıyorsa, boş yere çabalamaya değmez.
O halde yarım saat daha dua etmekle ya da bir yarım saat fazla öğrenmekle ne kazanacaktır? Her durumda yaptığı iş değersizdir, bu nedenle Tora’da ve çalışmada gösterdiği her çaba boşa gider. Bununla, kötü eğilim onu Tora ve Mitzvot’tan saptırma gücüne sahiptir.
O zaman, kişi “Ve kalbi Efendi’nin yollarında yüksekti” vasıtasıyla bunun üstesinden gelmeli ve şöyle demelidir “Her şeyi Yaradan uğruna yaptığıma ve hatta Lo Lişma’dan Lişma’ya [O’nun uğruna] geldiğimiz için, yaptığım Lo Lişma’nın [O’nun uğruna değil] bile harika bir şey olduğuna mantık ötesi inanıyorum. Bu nedenle, Lo Lişma çalışarak hala bir Mitzva [emir] yapıyorum ve içindeki ışık onu ıslah ettiğinden ‘Lo Lişma’dan Lişma’ya geldiğimiz için, kişi her zaman Tora ve Mitzvot’ta Lo Lişma’yla meşgul olmalı’ diyen bilgelerin sözlerine uyuyorum.”
Ama yapabileceği her şeyi yani Tora ve Mitzvot’taki zamanının düzenini bir kez yaptıktan sonra, gerçeği görmeli ve çalışmasını eleştirmelidir. O zaman insan, kötü eğilime karşı söylediklerinin tersini söylemelidir. Kötü eğilime elçiler göndermeli yani kötü eğilime çalışmasında insanın tıpkı melekler gibi olması yani Yaradan için bir Kli [kap] olması gerektiğini söylemelidir.
Ancak çalışması temiz ve tam olmadığı için, kötü eğilime tüm çalışmalarının kendisi için, kötü eğilim için olduğunu ve Yaradan’ın uğru için olmadığını söyler. Bu, kişinin bütün çalışmasını kötü eğilime göndermesi olarak kabul edilir.
O zaman, kötü eğilim şöyle der: “Benim için çalışan diğer insanlar arasında, benim çok şeyim var. Ama sen kardeşim, senin olan senin olsun çünkü her şey senin ruhun içindi ve çalışmanda daha fazla yeterli olmana gerek yok. Bunun yerine, “ona yalvardı ve aldı”, yani büyük çabalar sarf edene kadar, şimdiye kadar sahip olduğun aynı niyetle devam et.”
O zaman, kötü eğilim çalışmayı kendisi için almakla hemfikir olacaktır. Yani ikna olmuştur ve kötü eğilim ona iyi olduğuna dair düşünceler gönderemeyecektir. Daha ziyade, onların gerçek melekler, yani tamamen Yaradan uğruna, olması gerektiği gerçeğinde kalır. Ve sonra gerçeklik yolunda yürümek için çalışması yeniden başlar.