Not 412
Mayıs-Haziran 1979
“Bir keşişin yemini, kendini Kral’a adamaktır.” RASHI, “Kral’a” yı Yaradan uğruna olarak yorumladı. Yorumcular, şarabı inkar etmediğini çünkü şarabın sağlığı için kötü olduğunu ya da onu sarhoş ettiğini ve aşağılanmasına neden olduğu şeklinde yorumladılar. Daha doğrusu, bununla kendisini Yaradan’a yaklaştıracağını anlar ve orada Tuma’a’nın [kirlilik] yargısı vardır, çünkü o zaman “İlk günler düşecektir”, yani kişi başlangıca döner ve çalışmasına baştan başlaması gerekir.
Yorum: Şarap lükse işaret eder. Bunu ima etmek ille de şarapla ilgili değildir, daha ziyade şarap, kişinin gereğinden fazla haz aldığını sembolize eder. Kendinde bunu inkar ettiğinde, hangi sebeple lükslerden vazgeçip çok aza razı olmak istediğini söylemelidir – onur gibi daha büyük bir ödül umduğu için mi, yoksa bu sayede öteki dünyada ödüllendirileceğini umduğu için mi?
Tüm bu nedenlerden ötürü, kişinin lükslerden vazgeçmesini zorlaştırsalar bile, yine de Tuma’a (kirlilik), yani onun derecesinden düşüşü, çok yaygın değildir, çünkü ödül üzerine inşa edilmiştir.
Tersine, Yaradan’ın hatırı içinse, o zaman Tuma’a daha sıradandır, yani kişinin derecesinden düşüşü anlamına gelir. Düştüğü zaman kirlenmiş demektir. Bazen Tuma’a, “Ama eğer bir adam onun yanında aniden ölür ve kafasını kirletirse.” diye yazıldığı gibi, aniden gelir.
Bu sıradan bir durumdur, çünkü vücut gerçeğe itiraz eder, çünkü vücut ödül almadan çalışmayı anlayamaz. O zaman, cennetin krallığının yükünün kabulünün hala olması gerektiği gibi olmadığını gösterdiği için, çalışmasına baştan başlaması gerektiği, yani kaldığı yeri önemsememesi emri gelir. Bu nedenle, cennetin krallığının yükünü yeniden kabul etmeye başlamalıdır, yazıldığı gibi “İlk günler düşecektir.”