e-posta ile Paylaş

GÖNDER

Kabala İlmi, dünyadaki tüm ilimleri kapsar.
Baal HaSulam “Özgürlük”
“Bu ilim, gizliliğin sonunda çocuklara bile ifşa olacaktır.”
Baal HaSulam “Kabala Öğretisi ve Özü”
Son neslin günleri yaklaştığında, çocuklar bile, kurtuluşu ve sonu bilip, bu ilmin sırlarını bulacaklardır.
Sulam’ın Önsözü ile Zohar Kitabı
“Ben’i arayanlar, Ben’i bulacaklar” ve yazdığı gibi , “Aradım ve bulamadım, buna inanmayın.”
Baal HaSulam “On Sefirot Çalışmasına Giriş”
MENÜ

KABALA KÜTÜPHANESİ

Ana Sayfa > Baruh Halevi Aşlag (Rabaş) > Kabala Kütüphanesi > Notlar > Babanın Ahlak Dersine Kulak Ver Oğlum – 1

Babanın Ahlak Dersine Kulak Ver Oğlum – 1

Not 261

“Babanın ahlak dersine kulak ver oğlum ve annenin öğrettiklerinden vazgeçme.”

Musar [ahlak], Yesurim [ıstırap / ıstıraplar] anlamına gelen “Kişi oğluna Yiser vermelidir- yani Yesurim (acı- ıstıraplar)” ayetinden gelmektedir. Potansiyel ıstırap ve gerçek ıstırap vardır. Bu, kişinin bir şey yapmanın yasak olduğunu ve emre itaatsizlik ederse mesela suçtan kırbaçlanarak cezalandırılacağını anlaması sağlandığındadır.

Kişi cezanın ne olduğunu bilmiyorsa, yani acının tadını gerçekten almadan önce hissetmiyorsa, emri bozar ve cezalandırılır. Ceza böyledir zira kişi gelecekte bilecek, yasayı çiğnemekten kaçınacaktır. Başka bir deyişle, yasa, özelde ve genelde insanın yararı için verilmiştir, ancak kişi çiğnemekten zevk aldığı için yasaya uyamaz.

Mesela hırsızlığı yasaklayan bir yasa vardır ama kişi parayı sever ve para çalabileceği bir yer vardır. Kişi para için can attığından, günahtan dolayı acı çekeceğini bilmesine rağmen, ceza dolayısıyla acının ölçüsünü değerlendiremez. Sonuç olarak paradan aldığı hazzın, ceza olarak çekeceği acılardan çok daha büyük olduğunu varsayar.

Böylece cezalandırıldığında, yani bir süre hapis cezasına çarptırıldığında, acılarının hırsızlıktan aldığı zevkten daha büyük olduğunu görür. Bu nedenle ileride yasaları korumaya karar verir.

Ancak cezalandırılıp hapse girdikten sonra, kendisine “Bir daha çalarsan, ilkinden çok daha uzun bir hapis cezasına çarptırılacağını bil” denilir çünkü kişi aldığı ıstırabın ölçüsünü unutur. Bu nedenle, bir kez daha çalma şansı yakaladığında, kesinlikle acı ve haz ölçüsünü yanlış hesaplayacaktır.

Bu nedenle kendisine daha büyük işkenceler çekeceği söylendiğinde bunun çalmaya değmeyeceğini, yani acının hazdan daha büyük olduğunu düşünmesi mümkündür.

Bu nedenle, ahlakı öğretirken, Tora ve Mitzvot’un [emirlerin] önemini, yani kişinin hangi düzeyde haz alabileceğiyle birlikte hangi cezaya maruz kalabileceğini de görürüz.

Başka bir deyişle bilge, bir kişiye yasaya uymanın ödülünün lezzetini yani kanuna uymanın bir kişiye getirdiği faydayı ve kişinin yasayı çiğnediği için çekeceği cezaları hissettirir.

Kişi bunu hissettiği ölçüde yasaya uyabilir. Yani, bilgelerimizin “Bir emri yerine getirmeyi ödülüne karşı hesaplayın ve bir günah için bunu yapmamanın ödülünü” (Avot, Bölüm 2) dediği gibi, ona gerçek haz ve ıstırap ölçüsünü üstlenmesine izin verirler. O zaman, kişi her seferinde Yaradan’ın yollarında daha fazla ilerleyebilir.

Telif Hakkı © 1996 - 2015 Bnei Baruh. Tüm hakları saklıdır.
Bu sitede sunulan tüm materyal, Bnei Baruh Kabala Eğitim ve Araştırma Enstitüsü tarafından dünyanın ıslahı ve hayatın iyileştirilmesi amacı ile sunulmaktadır.
Bu nedenle, içeriği değiştirilmediği ve kaynağına gönderme yapıldığı takdirde, tüm materyalin kullanımına ve dağıtımına izin verilmiştir.
19 - 0,081