1) ARİ, Hayat Ağacı, Bölüm Bir, Kapı Bir
Görün ki, bütün oluşacaklar oluşmadan ve yaratılanlar yaratılmadan önce
Üst Işık tüm var oluşu doldurmuştu.
Ve, boş bir atmosfer, çukur, ya da kuyu gibi hiçbir bir boşluk yoktu,
Ancak hepsi basit ve sınırsız bir ışıkla doldurulmuştu.
Baş ya da kuyruk gibi bir kısım yoktu, Ancak her şey, basit, yumuşak ışıktı, Pürüzsüz ve eşit bir şekilde dengeli, Ve onun adı Sonsuz Işık’tı.
Ve O’nun iradesine sadece dünyayı yaratma ve Oluşanların oluşması arzusu geldiğinde, Dünyaların yaratılış sebebi,
O’nun eylemlerinin, isimlerinin ve unvanlarının mükemmelliğini
Aydınlığa çıkarmaktı, Ondan sonra O, Kendini ortada, Tam olarak merkezde sınırladı, Işığı sınırladı,
Ve Işık, o orta noktanın etrafından En uzak kenarlara çekildi.
Ve orada boş bir alan kaldı, Orta noktada dönen bir boşluk.
Ve boş noktanın etrafında Sınırlama öyle tekleşti ki
Boşluk onun etrafında Pürüzsüz bir daire çizdi
Orada, sınırlamadan sonra,
Bir boşluk ve alan oluşturduktan sonra Sonsuz Işık’ın tam olarak ortasında
Bir yer oluşturuldu,
Oluşanların ve yaratılanların yaşayabileceği bir yer. Sonra, Sonsuz Işık’tan bir çizgi aşağı sallandı,
O alanın içine, aşağı indirildi.
Ve bu çizgi aracılığıyla O, oluşturdu, yarattı, şekil verdi,
Ve tüm dünyaları yarattı.
Bu dört dünya var olmadan önce
Akıl almaz gizli teklikte bir sonsuzluk, bir isim vardı.
Ve hatta O’na en yakın olan açılarda, Sonsuzlukta hiç bir güç ve edinim yoktur
Çünkü O’nu algılayabilecek akıl yoktur,
Zira O’nun yeri, sınırı, ismi yoktur.
2) Baal HaSulam, Panim Meırot Umasbirot Kitabına Giriş, Madde 8
Bize Kutsal Işıklarını veren ve ruhlarını ruhlarımıza iyilik yapmaya adayan hocalarımıza ne kadar müteşekkir olmamız gerektiğini gelip görün. Onlar ağır ızdıraplar ile pişmanlık yolunun ortasında duruyorlar. Onlar bizi ölümden beter olan ölüler diyarından kurtarıyorlar ve bizi payımıza düşen ve yukarıda söylediğimiz gibi, ta başından beri bizi bekleyen ilahi hazlara, kutsal güzelliğe ve mutluluğa ulaşmamız için hazırlıyorlar. Her biri manevi çalışmasının ve mukaddesliğinin Işığının gücüne göre kendi neslinde çalışıyor.
Bilgelerimiz zaten söylemişlerdi, “İbrahim, İsak ve Yakup benzerlerinin olmadığı bir nesliniz yok”. Gerçekten de Tanrısal adam Kabalist (erdemli) İsak Luria uğraştı ve bize en üst mertebeyi sağladı. Muhteşem bir şekilde kendisinden önce gelenlerden daha fazlasını sağladı, eğer övgüyle söz eden bir dilim olsaydı halka manevi çalışmanın verildiği gün gibi onun bilgeliğinin ortaya çıktığı güne şükrederdim.
3) Baal HaSulam, Panim Meırot Umasbirot Kitabına Giriş, Madde 8
Bizim lehimize yaptığı kutsal çalışmayı ölçmeye kelimeler yetmez. Edinim kapıları kilitli ve sürgülüydü ve gelip onları bizim için açtı. […] Kendisinden önce gelenlere dâhiliği vasıtasıyla tüm zamanlar boyunca bilgeliği ile boyun eğdiren otuz sekiz yaşında birini görüyorsunuz. Ülkenin tüm yaşlıları, dostları ve Tanrısal bilgelerin öğrencileri, RAMAK, onun önünde Kabalist’in karşısında duran öğrenciler gibi durdular.
Hiç eksiksiz bugüne dek onları izleyen nesillerin tüm bilgeleri ondan önce gelen bütün kitapları ve yazıları bıraktılar, RAMAK Kabalası, İlk Kabala ve Ge’onim Kabalası. Hepsi manevi yaşamlarını tamamen onun Kutsal Bilgeliğine adadılar.
4) Sefer Habris HaŞalem, Bölüm 2, Makale 12, Bölüm 5
Kesin olarak bilin ki, artık ilk nesillerdeki ve beşinci binyıldaki ilk günlerdeki gibi değil, çünkü o günlerde bu bilgeliğin kapıları kapalı ve kilitliydi. Bu nedenle, sadece birkaç Kabalist vardı. Işığın kapılarının, merhamet kapılarının açıldığı bu altıncı binyılda durum böyle değildir. Şimdi, özellikle ARİ’nin tüm kutsal yazıları basılmışken, krallığının görkemini sonsuza dek bildirmek Yaradan için büyük bir memnuniyettir. Eski günlerden bu yana, binlerce kilitle kapatılmış ve mühürlenmiş olan ışığın kapılarını bizim için açıldı ve onun tüm sözleri, peygamber İlyas’ın ağzından yaşayan Tanrı’nın sözleridir ve onun izniyle ne olduğunu açıkladı, ifşa oldu. Şimdi ifşa olanlar için hiçbir engel ya da tehlike yok.
5) Baal HaSulam, 38. Mektup
Kalşin’li ADMOR’dan duyduğumu sana aktarayım, kişi önce “kralın kızına hizmet eden yedi genç kız,” denilen yedi dışsal öğretinin yanı sıra rezil utancı da elde etmek zorundadır. Yine de Yaradan’ın gözünde pek çokları bunu başaramamıştır. Fakat bizler ARI’nin çalışması ve Baal Şem Tov’un çalışma-yoluyla ödüllendirilmiş olduğumuzdan, bu mümkündür ve bahsedilen hazırlıklara gerek kalmaz.
6) Rav Haim Vital, Pri Etz Him, Kapı “Öğrenim Rehberliği” Bölüm 1
Öğretmenim derdi ki, Tora’yı okuma niyetinin özü, üst ağacı tamamlamak ve üst Âdem’i [insanı] tamamlamak ve onu ıslah etmek için kişinin kalbini Tora aracılığıyla köküne bağlamayı hedeflemesine bağlıdır, çünkü bu, insanın yaratılışının tüm amacı ve Tora’ya bağlanmasının amacıdır.
7) Rav Haim Vital, Şaar HaGilgulim, Giriş, 38
Öğretmenim beni ve o grupta onunla birlikte olan tüm arkadaşlarımı, sabah duasından önce “Komşunu kendin gibi sev” emrini üstlenmemiz ve İsrail’den olan herkesi, kendi ruhuymuş gibi sevmeyi hedeflememiz gerektiği konusunda uyardı. Çünkü böylece tüm İsrail’i kapsayan dua yükselecek, yukarı çıkıp, yukarıda bir düzeltme yapabilecektir. Özellikle arkadaş sevgisinde, her birimiz sanki o arkadaşların bir organıymışız gibi kendimizi dahil etmeliyiz. Öğretmenim bu konuda beni sert bir şekilde uyardı.
8) ARİ’ye Övgüler Kitabı
Bir gün, Şabat arifesinde, ARİ, gelenekleri olduğu gibi, öğrencileriyle birlikte Kabalat Şabat’a [Şabat’ta başlayan hizmet] gitti. Arkadaşlarına şöyle dedi: “Şimdi Kudüs’e gidelim […] ve Tapınağı inşa edelim ve Şabat adağını sunalım, çünkü bu zamanın gerçekten kurtuluş zamanı olduğunu görüyorum. Bazı arkadaşlar, ‘Bu saatte Kudüs’e nasıl gideceğiz, Otuz parsadan fazla (yaklaşık 115 km)?’ gidip karılarımıza haber verelim, onlar bizi merak etmesinler, biz de gideriz.’ dediler” Bunun üzerine Rav haykırdı ve arkadaşlarına şöyle dedi: “Şeytan’ın iftirası, İsrail’in kurtuluşunu geri almayı nasıl başardı? Cennetin ve Dünya’nın önünde tanıklık ederim ki, Rabi Şimon Bar Yochay’ın zamanından bugüne kadar kurtuluş için bu zamandan daha iyi bir zaman olmamıştır. Bunu kabul etseydiniz, Tapınağa sahip olacaktık ve İsrail’in dışlanmışları Kudüs’te toplanacaktı. Şimdi zaman geçti ve İsrail bir kez daha sürgüne gitti.” Arkadaşları bunu duyunca yaptıklarına pişman oldular ama bu onlara bir fayda sağlamadı.
9) Baal HaSulam, 38. Mektup
Vefatı sırasında Rav Haim Vital, ARI’nin yanında değildi. Bunlar onun sözleri: “Rav Itzhak HaCohen bana dedi ki, ben odadan çıktıktan sonra o (Rav Itzhak) içeri girip ağlamış ve şöyle demiş, ‘Dünyaya büyük iyilik, Tora ve ilmi getirebilme umudu var mı?’ ARI ona şöyle cevap vermiş: ‘Eğer aranızda tam bir erdemli bulmuş olsaydım zamanından önce aranızdan ayrılmazdım.’ Bunu söylerken beni (Haim Vital) sormuş. ‘Haim nereye gitti? Böyle bir zamanda beni terk mi etti?’ Hüzünlenmiş. Rav Itzhak onun sözlerinden bana söylemek istediği bir sır olduğunu anlamış, bu nedenle ona şöyle sormuş: ‘Bundan sonra ne yapalım?’ ARI cevap vermiş: ‘Benin adıma dostlara de ki, bugünden itibaren doğru anlamadıkları için öğrettiğim bu ilme bağlanmasınlar. Sadece Rav Haim Vital yalnız başına, gizlenerek bu ilme bağlanabilir.’ Rav Itzhak sormuş, ‘Fakat hiç umut yok mu?’ Demiş ki, ‘Eğer niyet ederseniz, gelip size öğretirim.’ Rav Itzsak şaşırmış: ‘Bu dünyadan ayrıldığınızda nasıl gelip bize öğreteceksiniz?’ Cevap vermiş: ‘Gizli olanın bilgisinin size nasıl geleceğiyle ilgili hiçbir şey bilmiyorsunuz’, sonrasında vefat etmiş.”
10) Baal HaSulam, 39. Mektup
Şundan kesin emin ol ki, ARI’nin zamanından bugüne kadar ARI’nin metodunu tam olarak anlayan hiç kimse olmamıştır, ARI’nin iki katı kutsal ve yüce bir aklı edinmek, henüz edinim içinde olmayan ilk yazandan son düzenleyiciye pek çok kişinin elinden geçen bu metodu anlamaktan daha kolaydır. Bu nedenle her biri konuları ters-yüz edip karıştırmıştır. Ve şimdi Yaradan’ın izniyle, iyi amellerim nedeniyle değil fakat yüce olanın arzusuyla, ARI’nin ruhunu idrak etmekle ödüllendirildim. Ölümünden bugüne kadar hiç kimseye nasip olmamış bu olağanüstü ruh için neden benim seçildiğim ise beni aşan bir konu. Bundan daha fazla söz etmeyeceğim çünkü bu olağanüstü şeylerden bahsetmek benim yolum değildir.
11) Baal HaSulam, Kabala Öğretisi ve Özü
Gerçeğin ilminin ifşasına izin verilen böyle bir nesilde doğduğum için çok memnunum. Ve şöyle sormalısınız, “İzin verildiğini nereden bileyim?” Şu cevabı veririm, ifşa etmek için izin verildim. Şimdiye kadar, halka açık olarak iştigal etmenin ve her kelimeyi bütünüyle açıklamanın yolları hiçbir bilgeye ifşa olmamıştır… Yaradan’ın bana sonuna kadar verdiği şey budur. Bunun öğreticinin yüceliğine değil, neslin koşuluna bağlı olduğunu kabul ediyoruz. Bu nedenle, ilmi ifşa etme hareketiyle ilgili ödüllendirilmemin neslimden dolayı olduğunu söyledim.
12) Baal HaSulam, Zohar Kitabına Giriş, Madde 58
Bu esas olarak inancın, özellikle de kutsal insanlardaki, tüm nesillerdeki akıllı insanların inancının genel olarak azalmasından kaynaklanır. Kabala kitapları ve Zohar fiziksel hikâyelerle doludur. Dolayısıyla insanlar kazanacaklarından daha fazlasını kaybedecekler diye korkuyorlar; zira gerçekleştirmede kolaylıkla başarısız olabilirler. Beni Ari’nin yazılarına ve şimdi de kutsal Zohar’a yeterli kalitede bir tefsiri bir araya getirmek için harekete geçiren bu oldu. O endişeyi tamamen uzaklaştırdım çünkü tüm Yaradan’a kalbini yönlendirenlerin Zohar’ı çalışması ve kutsal ışığı ile ısınması için her şeyin manevi anlamını yani soyut ve fiziksel imgeden yoksun olarak, okuyucuların da göreceği gibi zaman ve yerin ötesinde, kanıtlarıyla açıklayıp ispat ettim.
13) Baal HaSulam, TES Bölüm 4, İçsel Yansıma, 90
Bilin ki, bu ilmi bilmek, çoğunlukla, Sefirot ve Partzufim’in Olamot’taki, mutlak zorunlu neden ve sonuçla birbirlerine göre sıralanmasını bilmeye bağlıdır. Zohar’ın bilgeleri bunu gizli (İbranice Sod) bir tarzda açıkladılar, ancak Ari gelip meseleleri ifşa edene kadar kimse sözlerini anlamadı.
Ayrıca bilin ki, Ari’nin Kabala’sındaki tüm yenilik, önceki yorumlamalara göre, öncelikle Eser Sefirot de Ohr Hozer’in ifşasındadır. Ohr Hozer’in Eser Sefirot’u genel olarak önceki tüm Kabalistler tarafından bilinmesine rağmen, onların birincil kazanımı ve anlayışı sadece Ohr Yaşar’ın Eser Sefirot’undaki davranışlara göreydi. Ari gelip bize Ohr Hozer’in yollarındaki bilgiyi her ayrıntısıyla açıklayarak, böylece, Kutsal Zohar Kitabında kilitli ve saklı hazineleri önümüze açtı.
14) Baal HaSulam, Şamati 102- Ve Seni Güzel Ağaçların Meyvesine Götüreceksin
Bu, Kutsal Ari’nin Yusuf’un, Mesih oğlu olmasını açıklamaktadır. Bundan dolayı o bu kadar bilgeliği ifşa edebildi, çünkü ifşa edilmiş dünyadan izni vardı.
15) Baal HaSulam, Bir Kısım İfşa İki Kısım Gizlilik
Raşbi ve onun öğrencilerinin, Zohar’ın yazarlarının zamanından, Ari’nin dönemine kadar, Zohar ve Tikunim (ıslahlar) kelimelerini, Ari gibi anlayan bir tek yazar bile yoktu. Bu ilimde, onun döneminden önceki bilge Ramak’ın (Kabalist Musa Kordovero) kitapları da dâhil tüm derlemeler, basit ipuçlarıydı.
Raşbi’yle ilgili söylenenler, Ari’nin kendisiyle ilgili de söylenmeli – yani ilmin yorumlarını açıklamak için ondan önce gelenlere Yukarıdan izin verilmediği ve ARİ’ye bu iznin verildiği- Ayrıca bu, herhangi bir yücelik veya küçüklük ayrımı yapmaz, zira ARİ’den öncekilerin erdemlerinin, ARİ’den çok daha büyük olması mümkündür, ancak onlara, bunun için izin verilmemişti. Bu nedenle, gerçek ilme ilişkin açıklamalar yazmaktan kaçındılar, sadece birbiriyle hiçbir bağlantısı olmayan kısa ipuçlarına razı oldular.
Bu yüzden, ARİ’nin kitapları dünyada ortaya çıkmaya başladığından beri, Kabala çalışan herkes, bu ilimle ilgilenenler arasında da bilindiği gibi, Ramak’ın ve ARİ’den önce gelen tüm ilk ve yüce kişilerin kitaplarından ellerini çektiler. Bu kişiler, manevi yaşamlarını, temel kitaplar olacak şekilde, yalnızca ARİ’nin yazılarına bağladılar, öyle ki ilmin doğru yorumları olarak kabul edilen gerekli kitaplar, sadece Zohar Kitabı, Tikunim ve bunlardan sonra gelen Ari’nin kitaplarıdır.
16) Baal HaSulam, Panim Meırot Umasbirot Kitabına Giriş, Madde 9
Buna karşılık, bizler Yaradan tarafından yüceliği ve kutsallığı hiçbir söz ve konuşmaya sığmayan Baal Şem Tov’un ruhu ile ödüllendirildik. Kimse onun yerine göz dikmedi ve dikemeyecek, onun Işığı altında hizmet edip bunu hak edenler hariç ve onlar da sadece kalplerine aldıklarına göre münavebeli olarak.
Onun manevi çalışmasının Işığı ve Kutsal İlim’in öncelikle Ari’nin yüce temelleri üzerine inşa edildiği doğrudur. Ancak, hiçbir şekilde benzemezler. Bunu tıpkı boğulan insanların yaptığı gibi ırmakta bata çıka boğulan bir insana benzetme yaparak açıklayacağım. Bazen sadece saçlar görünür ve sonra onu kafasından yakalama önerisi gelir. Diğer zamanlarda bedeni de görünür ve sonra onu kalbinin karşısından yakalama önerisi.
Konu bu şekilde önümüzdedir. Halk gurbette sürgünün kötü sularında boğulduktan sonra, o zamandan bugüne kadar batıp çıkıyorlar ve dönemlerin hiç biri aynı değil. Ari’nin döneminde sadece kafa görünebiliyordu. Dolayısıyla, Ari aklımızı kullanarak bizi kurtarmak için bizim lehimize çalıştı. Baal Şem Tov döneminde rahatlama vardı. Dolayısıyla, bizleri kalbimizin zıddından kurtarmak için bir kutsamaydı ve bu bizim için yüce ve gerçek bir kurtuluştu.