Not 270
“Halkın ruhunun memnun olduğu herkes, Yaradan’ın ruhu ondan memnundur.” Anlamalıyız zira dünyada halkın ruhunun memnun olmadığı aksine nefret ettiği pek çok erdemli insan vardır. Ayrıca, eğitimsiz insanların bilgenin öğrencilerinden nefret ettiği bilinmektedir.
Bilgelerimiz, “Kasaba halkının, Yukarının meselelerinde kendilerini ikaz etmediği için sevdiği bilge öğrencisi” dediler. Ancak komşunuzu ikaz etmeniz emri vardır bu da onların bilgenin öğrencisinden nefret ettikleri anlamına gelir. Öyleyse neden “Halkın ruhunun memnun olduğu kimse” dediler? Ve daha da kafa karıştırıcı olanı onu, Cennet korkusu için bir işaret olarak vermiş olmalarıdır çünkü o yalnızca halkın ruhunun memnun olduklarından Yaradan’ın ruhunun memnun olduğunu söylemişti.
Rabbi Akiva’nın Tora’da büyük bir kural olduğunu söylediği “komşunu kendin gibi sev” yoluyla insan sevgisiyle ödüllendirilmeden önce Yaradan sevgisine ulaşmanın imkânsız olduğunun bilindiğini yorumlamalıyız. Yani, kişi bu şekilde, başkalarını sevmek olan insanları sevmeye alışır ve sonra Yaradan’ı sevme derecesine ulaşabilir.
Bununla, yukarıda sözü edilen “Halkın ruhunun hoşnut olduğu kimse” ifadesini yorumlamalıyız, yani bu, o her zaman insanları sevmekle meşgul olduğu ve başkalarının sevgisini gözettiği için, halkın ruhunun ondan memnun olduğu anlamına gelir. O zaman Yaradan’ın ruhu da ondan memnundur yani kişi Yaradan’ın ruhunu yapmaktan, Yaradan’a ihsan etmekten hoşlanır. Ancak kendini sevmekle meşgul olan biri için durum böyle değildir; o zaman Yaradan’ın ruhunun da ondan hoşnut olmadığı kesindir.