Not 460
Ağustos 1982
“Ve sen duyduğun için gerçekleşti… Tanrınız Efendi, atalarınıza ant içtiği antlaşmayı ve iyiliği sizin için tutacaktır.”
RAŞİ, kişinin topuklarıyla çiğnediği Mizvot’u (emirleri) yerine getirirseniz, “Tanrınız Efendi sizin için tutacaktır” vb. sözünü, sizin için verdiği sözü tutacaktır şeklinde yorumladı
Küçük Mitzvot’ları bile yerine getirirse, Yaradan’ın sözünü yerine getireceği şeklindeki yeniliği anlamalıyız, zira bir Mitzva’yı (Mitzvot’un tekili) bile yerine getirmeyen kişinin günahkâr olarak kabul edildiği ve yazarların sözlerine ilişkin olarak, küçük bir yasağı ihlal eden kişinin bile “günahkâr” olarak adlandırıldığı bilinmektedir (Yevamot 2. Bölüm’de söylendiği gibi).
Öyleyse, küçük olanları yerine getirerek, günahkâr olan bu kişinin, Yaradan’ın vaat ettiği ödülü almamasının bir koşul olduğu yenilik nedir?
Bu, bilgelerimizin dediği gibi, yaratılışın amacının O’nun yarattıklarına iyilik yapmak olduğu anlamına geldiği, şeklinde yorumlayabiliriz. O’nun bolluğunu alabilmek için, form eşitliğine sahip olmalıyız. Bu, yaptığımız her şeyin ihsan etmek için olması gerektiği anlamına gelir. Buna “Küçük Mitzvot” denir çünkü kişi Mitzvot’un ihsan etmek amacıyla olmasının önemli olacağını düşünmez ve bu, kişinin “ayaklarıyla çiğnemesinin” anlamıdır.
Kişi bir şey yaptığında ve kendisi için fayda sağlayacağını görmediğinde, ancak sadece ihsan etmek için olacağını gördüğünde, beden böyle bir işten nefret eder. Bunun yerine, kişinin tüm ölçümleri, bundan ne kadar fayda sağlayacağı ile ilgilidir. Bu nedenle, ihsan etme amacı – yani kendine fayda görmediğinde yaptığı Mitzvot – kişinin ayaklarıyla çiğnediği “küçük” olarak kabul edilir.
Ayet bize bu konuda şunu söyler: Kişi kendi yararını görmediği halde, ihsan etmek amacıyla yaptığı Mitzvot’u tam olarak yerine getirdiğinde, o zaman Yaradan sözünü tutacaktır. Başka bir deyişle, kişi bu sayede Dvekut [yapışma] olarak adlandırılan, form eşitliğini elde edecek ve o zaman hazzı ve memnuniyeti alabilecektir.