Not 389
Şubat 1980
“Benim için bir yardım yükseltin.” RAŞİ, “benim için” sözünü “Benim adım için” olarak yorumlar. “Kalbi istekli olan her insandan.” RAŞİ şöyle yorumlar, “Bağış sözleri iyi niyet sözleridir”. ‘Benim yardımımı yükselteceksiniz.’. ‘Al’, onların iradesine karşı anlamına gelir, bu da ‘kalbi istekli olan’ ile çelişir yani zorla değil gönüllü olarak anlamına gelir.
Zohar’da Truma’nın [yardım/bağış] Tarum [yükseltme] Hey [harfi] anlamına geldiği yazılıdır, yani Malhut olan Hey’i yükseltmeliyiz. Aynı zamanda Zohar’da Teşuva’nın [tövbenin] Vav’a Taşhuv [dönüş] Hey [harfi] anlamına geldiği ve kişinin Şehina [Kutsallık] olarak kabul edilen Hey’i tozun içinden yükseltmesi gerektiği de yazılıdır. Şehina’yı tozdan kaldırmalıyız, bunun anlamı “Yaradan uğruna” denilen nitelik sürgündedir.
İnsan kendisi için alma arzusundan inşa edildiğinden- ve ihsan etme arzusu alma arzusunun kontrolü altında olduğundan, alma arzusu onu kontrol eder ve kişi ihsan etmek için herhangi bir şeyi amaçlayamaz – gerçeklik yolunda yürümek isteyen kişi, kendisi için fayda görmediği her şeyi yapmalı ve “benim yardımımı alacaksın” denilen Keduşa’ya [kutsallığa] bağlı olan her şeyi kendi isteğine karşı, bedeninin rızası olmadan aşmalı ve yapmalıdır.
Buna “Kişi ‘istiyorum’ diyene kadar zorlanır” denir. Kişi “İstiyorum” dediğinde bu “tövbe” olarak adlandırılır yani Yaradan ona yardım edene ve ona pişmanlık ruhunu verene kadar kendi isteği ile hiçbir şey yapamaz. Buna, Tzimtzum [kısıtlama] noktası, yani alma arzusu üzerindeki Masah’ın [perde] ıslahı olan Malhut’u ile ilgili “Bırakın Hey geri dönsün” denir.
O zaman, HaVaYaH isminin Vav’ına “Veren” denildiğinden, onun alma arzusu ihsan etme niteliğine ulaşır ve o zaman bir yardım yapabilir yani Hey’ini alçaltabilir. “Kalbi isteyen herkesten Benim yardımımı yükseltmelisin.” ile ödüllendirildiği zaman. Bu, RAŞİ’nin “kalbi istekli” ile ilgili yaptığı yorum gibi, daha önce zorunlu olanın artık gönüllü olmayacağı anlamına gelir.
Bunun takiben “Kalbi istekli olan her insandan” demek, artık Benim yardımımı kendi isteği dışında almak üzere olduğuna göre, bilin ki artık “kalbi istekli” durumundadır, onun artık iyi bir niyeti vardır çünkü Malhut’u zaten tozdan kaldırılmıştır.
Bu, Zohar’da yazıldığı gibidir, Yod’un kısıtlanan noktasına atıfta bulunarak “Esav’ın geriye attığı Yod’u, Yakup başa aldı, çünkü Yakup baştadır”; şimdi o ihsan etmek içindir.