e-posta ile Paylaş

GÖNDER

Kabala İlmi, dünyadaki tüm ilimleri kapsar.
Baal HaSulam “Özgürlük”
“Bu ilim, gizliliğin sonunda çocuklara bile ifşa olacaktır.”
Baal HaSulam “Kabala Öğretisi ve Özü”
Son neslin günleri yaklaştığında, çocuklar bile, kurtuluşu ve sonu bilip, bu ilmin sırlarını bulacaklardır.
Sulam’ın Önsözü ile Zohar Kitabı
“Ben’i arayanlar, Ben’i bulacaklar” ve yazdığı gibi , “Aradım ve bulamadım, buna inanmayın.”
Baal HaSulam “On Sefirot Çalışmasına Giriş”
MENÜ

KABALA KÜTÜPHANESİ

Ana Sayfa > Sabah Dersi Materyalleri > Kabala Kütüphanesi > Sabah Dersi 2021 > Sabah Dersi Materyali – Bir Islah Fırsatı Olarak Yıkım – 12 Temmuz

Sabah Dersi Materyali – Bir Islah Fırsatı Olarak Yıkım – 12 Temmuz

Kapların Kırılması

1) Baal HaSulam, Ohr Bahir, “Kapları Kırılması”

Kapların kırılması. Bu ön kırılmadan gelen ıslah, tıpkı kırılmanın kendisinin büyük bir ıslah olduğu şekildedir. Bazıları bunun ıslah için bir ıslah olarak yorumladı. Ancak bu ifade yanlıştır, çünkü bu sözler hakkında şunu sormalıyız: “O neden bozup sonra düzeltsin? Bozmazsa ve düzeltmesine gerek kalmaz.” Ancak mesele şu ki, Yaradan’ın yaratılışın başlangıcında düşündüğü ıslahın bütün noktası ve büyük faydası, kapları bu şekilde bozmasaydı, dünyaya gelmezdi. Bütün ıslah, meseleyi baştan açığa kavuşturmak meselesindedir ki, o asla bozulmamışlardır.

2) Rabaş, Makale 19, Firavun’a Doğru Gel-1 (1985)

Maneviyatta kırılma, maddesellikte bir kabın kırılmasına benzer. Fiziksel bir kap, eğer kırıksa ve içine sıvı bir şey koyarsanız, sıvı dökülür. Benzer şekilde maneviyatta da, kendi için alma arzusunun bir düşüncesi, Kli’ye girerse, bolluk, dışsal olanlara yani Keduşa’nın (kutsallık) dışına akar.

Keduşa ‘Yaradan için’ demektir. ‘Yaradan için’ koşulunun dışındaki herhangi bir şey, Sitra Ahra (diğer taraf), yani Keduşa’nın diğer tarafı olarak adlandırılır. Bu yüzden Keduşa’nın anlamının ihsan etmek ve Tuma’a’nın (kirlilik) almak anlamına geldiğini söylüyoruz.

Bu sebeple, kırılmadan sonra doğan bizler, yalnızca almayı arzularız. Bundan dolayı, bolluk verilmez, çünkü bu kesinlikle Sitra Ahra tarafına gidecektir.

3) Rabaş, Makale 13, “Yaradan ve Şehina’nın Birleşmesi ile Tüm Suçların Kefaretinin Ödenmesi Ne Demektir?”

Kapların kırılması, kişinin kendisi için alma arzusunun Keduşa ile karışması nedeniyle kapların kırılmasıdır. Bir de bilgi ağacının günahı meselesi vardı ki bu da Klipot’un [kabukların/kabukların] içine kutsal kıvılcımların düşmesine neden oldu. Buna göre, Kapların kırılması ve bilgi ağacının günahı, alma arzusunun rızkını Klipa’nın ABYA’sından [Klipot’un tekili] alan, daha sonra yaratılanlara neden oldu.

4) Rabaş, Makale 7, Çoğunluğun Duasının Önemi (1986)

Atalarımızın bize söylediklerine inanmalıyız, fiziksel hazlara dair tüm zevkler, maneviyatta mevcut olan zevklerle kıyaslandığında sadece zayıf bir mumdur. Sulam Yorumunda (“Zohar Kitabı’na Giriş,” s 173) yazıldığı gibi, “Dünyanın yaratılışı öncesinde kapların kırılmasının anlamı budur. Keduşa (kutsallık) kaplarının kırılmasıyla ve onların ayrılmış olan BYA’ya düşüşüyle, onlarla birlikte kutsal kıvılcımlar da Klipot’a (kabuklar) düştüler, her türün zevki ve sevgisi, onları insanın alması ve hazzı için aktaran Klipot’un etki alanına girdi.”

Dolayısıyla, hazların çoğunluğu Keduşa’dadır,

5) Rabaş, Not 179, Ibur [Gebelik] – 1

Adam HaRishon’un günahından sonra, yaratılanlar kırık ve ölü Kelim olarak kabul edilir. Yani onların Kelim’i, Yaşamın Yaşamından ayrı olarak sadece kendileri için almadadır. İçlerinde sadece, Kelim’i sürdürebilmeleri için, Ohr Hozer’in Reşimot’undan kalan ve inen bir kıvılcım vardır ki bunun aracılığıyla ölülerin canlanması için yükselebileceklerdir.

Bu kıvılcım, bir Keduşa [kutsallık] kıvılcımıdır ve Ohr Hozer’in bir kalıntısıdır. Onu yükseltmeliyiz yani, MAN yükseltmek anlamında “yükseltmek” denilen ihsan etmek için onu almalıyız. Bununla, Ohr Hozer, Kelim’i ışıklarını (Ohr Yaşar [Direkt Işık]) kıyafetlendirecek bir ölçüde doldurduğunda üzerine dolumun geldiği bir Masah [perde] ve Aviut [kalınlık] yapılır.

6) Baal HaSulam, Şamati 81- MAN’ı Yükseltmek Hakkında

Kırılma yüzünden Keduşa’nın parçalarının BYA’nın içine düştüğü bilinir. Fakat orada, BYA’nın içinde düzeltilmeleri mümkün değildir, bu nedenle Atzilut’a yükseltilmeleri zorunludur.

7) Baal HaSulam, 19. Mektup

Ancak, kapların kırılması nedeniyle, tüm Otiot maddesel şeylere ve insanlara verilir. Kişi kendini ıslah ettiğinde ve köküne ulaştığında, onları teker teker toplayarak köküne, kutsallığa geri getirmelidir. “Kendine ve tüm dünyaya erdemlik tarafından hüküm vermeli,” sözünün anlamı budur.

8) Rabaş, Not 867, “Barışın Yönetimi”

Ondan herhangi bir ıslah sonuçlanmıyorsa, insan çabalayıp çalışabilir. Fakat çok çaba gerektirmeyen küçük bir şey, eğer ıslah yolundaysa, hiç gücü yoktur, çünkü bozulmalar bilgi ağacının günahının kaplarının kırılmasından kaynaklanır.

Bu hala düzeltilmediği için yolsuzluklar hala hüküm sürüyor. Bu saltanat, ıslah yolunda olmayan bir güç verir. Onun için “barış” adı verilen farklı bir yönetim gerekir.

9) Rabaş, Makale 26, Çalışmada “Kendini Kirleten Yukarıdan Kirlenir” Nedir? (26)

“İhsan etmek için almak” denen bu Kli, onu yoktan var eden Yaradan’a atfettiğimiz “kendi için alma arzusu” denen Kli’nin tam tersidir. Dolayısıyla, kendi iyiliğimiz için değil ama sadece Yaradan için çalışmak istiyorsak, bu zor bir iştir, çünkü Yaradan’ın yarattığı Kli’ye karşı savaşmamız gerekir.

Işıkların terk etmesi, kapların kırılması, Keduşa, Tuma’a, Sitra Ahra [diğer taraf] ve Klipot gibi öğrendiğimiz tüm eksiklikler bu çalışmadan gelir. Ayrıca Zohar’da ve Kabala kitaplarında açıklandığını gördüğümüz tüm isimler sadece yaratılışın ıslahından gelir.

Bu böyledir, çünkü Hayat Ağacı’nın başlangıcında yazıldığı gibi yaratılışın ıslahının Kelim’ini yaratıklara atfederiz ve onun On Sefirot’un Çalışması’nda açıkladığı gibi, Malhut de Ein Sof denilen ilk alma arzusu, almak için değil, ihsan etmek için almak istediğini söyledi.

10) Rabaş, Makale 2, Çalışmada, “Ey İsrail, Efendine Tanrına Geri Dön,” Nedir? (1991)

İnsanın özü kalbidir. […] Kalp, yukarıdan Keduşa’yı alan Kli’dir [kap]. Kapların kırılması hakkında öğrendiğimiz gibi, Kli kırılırsa, içine koyduğunuz her şey dökülecektir.

Benze şekilde, eğer kalp kırılırsa, yani alma arzusu kalbi kontrol ederse, bolluk oraya giremez çünkü alma arzusunun aldığı her şey Klipot’a [kabuklara] gidecektir. Buna “kalbin kırılması” denir. Bu yüzden kişi Yaradan’a dua eder ve der ki, “Bana yardım etmek zorundasın, çünkü ben herkesten daha kötüyüm, zira kalbimi alma arzusunun kontrol ettiğini hissediyorum ve bu yüzden de benim kalbime Keduşa’dan hiçbir şey giremez. Ben lüks bir şey istemiyorum, tek istediğim Yaradan uğruna bir şey yapabilmek ve buna hiçbir şekilde muktedir değilim, bu nedenle yalnız Sen bana yardım edebilirsin.

Bununla şu yazılanı yorumlamalıyız, “Yaradan kalbi kırık olana yakındır.” Onlar Yaradan’ın yardımını isterler ki böylece kalpleri kırık olmasın, bütün olsun.

11) Avodat İsrail, Şlah

Bilgelerimiz, “Dağılmak kötüler, toplanmak erdemliler için iyidir,” dediler. Bu, ARI’nin söylediğine göre, Igulim [daireler] dünyalarında bir Igul [daire] diğerine dokunmaz ve orada o Yoşer [düzlük] dünyasında düzeltilene kadar kırılma oldu. Bu meselenin ve alegorinin anlamı şudur, Igulim’in aklı, kendisini çevreleyen ve kuşatan birisi gibi olmasıdır, Yaradan’ından ayrılan biri gibi olmasıdır. Sanki ona kendi iradesiyle yönetecekmiş gibi gelir ve kibirlidir ve “Ben yöneteceğim” der ve bu kırılmadır

Aynı şekilde, kötüler arasında, her birinin kalbi kibirli, “Ben hükmedeceğim” der, bu yüzden ayrılık dünyasındalar ve açıkça gördüğümüz gibi çemberler gibi bağlanamıyorlar, çünkü yan yana oturamazlar.  Onlara göre dağılmak iyidir.

Tersine, erdemlilerin her biri Yaradan’ına farklı bir tarzda hizmet etse de hepsi aynı şeyi, Cennetteki babalarını hedefler. Tek kalp, tek adam gibi birer birer toplanır ve bir araya gelirler ve her biri, O’na hizmet etmek için kendisine güç ve akıl veren Yaradan uğrunda kendini küçültür ve çalışmayı yüceltir. Böylece, dostlarına karşı büyüklük taslamazlar, onlar doğruluk dünyasındadırlar ve birbirleriyle birleşirler.

12) Şem Mişmuel, Paraşat Haazinu

Yaratılışın amacı Yaradan’ın arzusunu yerine getirmek için tek bir demet haline gelmektir, Zohar’da söylendiği gibi, Adam HaRishon tüm yaratılmış varlıklara şöyle derdi: “Eğilip diz çökelim ve Yaratıcımız Rab’bi kutsayalım.” Bu, Adam HaRişon’un günahı yüzünden bozulmuştur, birkaç istisna dışında, bu nesillerin en iyileri bile Yaradan’ın arzusunu yerine getirmek için tek bir demet haline gelemediler. Ve ıslah, bu nesilde insan ırkında bölünme başlayan Plaga (ayrılık) neslinde başladı ve bir grup insan Yaradan’a hizmet etmek için bir araya geldiler, bu İbrahim ve onun soyu ile başladı. Böylece Yaradan’ın hizmetindeki insanlar toplandılar.

İbrahim, bir grup insan ona katılana kadar etrafta dolaştı ve Yaradan’ın adını haykırdı, bunlara “İbrahim’in evinin halkı” denildi ve İsrail Topluluğu oluşana kadar bu böyle sürdü. Ve gelecekte son ıslah olacak ve hepsi Yaradan’ın arzusunu yerine getirmek için tek bir demet olarak birleşecekler.

13) Baal HaSulam – 600.000 Ruh

Dünyada gerçekten tek bir ruh vardır. Şöyle yazdığı gibi; “ve yaşam nefesini burun deliklerine üfledi (Yaratılış 2:7).” Bu aynı ruh tüm İsrail oğullarında mevcuttur, tıpkı Adam HaRishon’da olduğu gibi; her birinde tam ve tamamdır. Kesilip bölünemez, bu dünyevi şeylere ait bir özelliktir.

Ancak, 600.000 ruh ve ruh kıvılcımı dediğimizde bu sanki her insan bedeninin gücüyle bölünmüş gibidir. Diğer bir deyişle önce beden bölünür ve ruhun parlaklığını tamamen inkâr eder, sonra Tora ve Mitzvot gücüyle beden arınır ve arınma ölçüsüne göre ortak ruh onda parlamaya başlar.

14) Baal HaSulam – 600.000 Ruh

Dünyasal bedende iki anlayış vardır: İlk anlayışta kişi ruhunu tekil bir organ olarak hisseder ve bunun tüm İsrail olduğunu anlamaz. Bu gerçek bir kusurdur; bundan dolayı da yukarıda söz edilene neden olur.

İkinci anlayışta İsrail ruhunun gerçek ışığı insana tüm aydınlatma gücüyle değil, yalnızca kişinin kendini kolektife döndürüp, ruhunu arındırdığı ölçüde kısmi olarak parlar.

Bedenin tam ıslahının işareti, kişi ruhunun İsrail’in bütününde, onların her birinde var olduğunu hissetmesidir, böylece kendisini birey olarak hissetmez, kişi diğerlerine bağımlıdır. O zaman tamdır, kusursuzdur ve ruhu tam gücüyle üzerinde parlar, tıpkı Adam HaRishon’da olduğu gibi; “Nefes olan O’nun içinden nefes aldı.”

15) Likutey Halahot, Kural 4

Bütün yaratılışın canlılığı, geçimi ve ıslahı, esas olarak, farklı görüşteki insanların sevgi, birlik ve barış içinde bir araya gelmeleriyle olur.

16) Baal HaSulam – On Sefirot Çalışması, 8. Bölüm, Ohr Pnimi, Madde 88

Dualarda ve pratikteki Mitsvot’taki tüm çalışmamız geriye dönerek, araştırmak ve Adam HaRişon’dan gelerek Klipot’a düşen bütün ruhları Bilgi Ağacı günahı öncesindeki asli (ilk) köklerine eriştirerek yükseltmektir.

17) Baal HaSulam, 4. Mektup

Tanrı’nın kutsandığı yere gitmemen ve ruhundan düşen tüm o zayıf organları toplayıp tek bir beden haline getirmemen haricinde hiçbir eksikliğin yok.

Bu tamamlanmış bedene Yaradan İlahi Gücünü aralıksız olarak akıtır ve ışığın yüksek akımı hiç bitmeyen bir pınar gibi olur. Sonra gözünü diktiğin her yer kutsanır ve sürekli olarak seni kutsuyor oldukları için, sen nedeniyle her şey kutsanmış olur.

18) Baal HaSulam, Dünyada Barış

İyi veya kötü, realitedeki her şeyin ve dünyadaki en zararlı şeyin bile, var olmaya hakkı vardır ve dünyadan sökülüp atılmamalı, yok edilmemelidir. Bizler sadece iyileştirmeli ve yenilemeliyiz; çünkü yaratılışın işleyişini herhangi bir şekilde gözlemlediğimizde, bu bize onun işlemcisinin ve Yaradan’ın yüceliğini ve mükemmelliğini öğretmeye yeterlidir. Dolayısıyla, lüzumsuz ve yersiz diyerek yaratılışın herhangi bir unsurunda hata ararken çok dikkatli olmalıyız, çünkü bu o unsuru “yöneteni” kötülemek olur.

19) Baal Ha Sulam, Dünya’da Barış

Buradan, […] gelişim sürecinin işleyişinde hareket eden iki otorite olduğu sonucu çıkıyor: Biri, zararlı ve kötü olan her şeyi iyi ve faydalı hale çeviren cennetin otoritesidir ki bu ancak bu zaman içinde, kendi yolunda bocalayarak ve uzun süre sonunda olacak. Bir de dünyanın otoritesi vardır. “Evrimleşen nesne” yaşayan bir varlık olduğunda, “gelişim baskısı” altındayken yolunu acımasızca oyan, korkunç ıstıraplardan geçer.

Bununla beraber, “dünyanın otoritesi”, yukarıda bahsedilen gelişim yasasını kendi yönetimleri altına almış olan ve kendilerini zamanın zincirlerinden tümüyle özgür bırakabilen ve zamanı, olgunluğun tamamlanmasını ve gelişimin sonu olan, nesnenin ıslahını hızlandırabilen insanlardan oluşmaktadır.

20) Baal HaSulam, Zohar Kitabı’na Giriş, Madde 19

Tüm insanlar kendileri için alma arzularını kökünden söküp atarak yok etmeye karar verseler ve dostlarına ihsan etmekten başka bir arzuları olmasa dünyadaki tüm endişelerin ve tehlikelerin varlığı sona erer. Hepimiz için bütün ve sağlıklı bir yaşam garanti olur; çünkü her birimiz bizi düşünen ve ihtiyaçlarımızı karşılamaya hazır tüm bir dünyaya sahip oluruz.

Her birimiz sadece kendimiz için alma arzusuna sahip olmakla beraber kaçamadığımız tüm endişelerin, ıstırabın, savaşların ve katliamların kaynağı budur. Tüm bunlar; bedenlerimizi her türlü yaralar ve kötülüklerle zayıflatır ve görürsünüz ki dünyadaki tüm acılar bedenin Klipa’sındaki kötülüğü hükümsüz kılmayı desteklemek ve ihsan etmenin tam formunu kazanmak için gözlerimiz önüne serilen alametlerden başka bir şey değildir.

21) Baal HaSulam Panim Meirot uMasbirot Kitabina Giriş, 22

Kişi kendi için değil, tüm insanlık için yaşamalı, öyle ki insanlığın her bir parçası, her bir ruh için yaşamalı. Hayatın hayatının ışığını kendisi için değil ama yalnız tüm insanlık için bir kanal olmak için almalı.

22) Degel Mahaneh Efraim, BeŞalah

Yaradan’a gerçekten hizmet etmek isteyen biri, kendini tüm yaratılanlara dâhil etmeli, kendini tüm ruhlarla birleştirmeli, kendini onlara dâhil etmeli ve onunla birlikte olmalıdır. Yani, kendiniz için sadece, Şehina’yı birleştirmek için gerekli olan şeyleri bırakmalısınız. Bu, yakınlığı ve birçok insanı gerektirir, çünkü ne kadar çok insan Yaradan’a hizmet ederse, Şehina’nın ışığı onlara o kadar çok görünür. Bu sebepten ötürü, kişi kendini, tüm insanlara ve tüm yaratılışa kendini dâhil etmelidir ve her şeyi kendi köklerine, Şehina’nın ıslahına yükseltmelidir.

23) Rabaş, Makale 15, Çoğunluğun Duası (1986)

Yazıldığı üzere, “Kendi halkım arasında yaşarım.” Zohar şöyle der: “Kişi asla insanlardan ayrılmamalıdır çünkü Yaradan’ın merhameti her zaman, birlikte olan tüm insanlar üzerinedir.” Bu demektir ki eğer kişi Yaradan’dan ihsan etme kaplarını ona vermesini isterse, atalarımızın dediği gibi, “O merhametli olduğu için, sen de merhametli ol,” kişi, tüm kolektif için dua etmelidir. Bu böyledir çünkü o zaman kişinin amacının, Yaradan’ın ona saf ihsan etme kaplarını vermesi olduğu açıktır, yazıldığı üzere, “Yaradan’ın merhameti her zaman, birlikte olan tüm insanlar üzerinedir.” Bilinir ki yukarıdan yarım bir şey verilmez. Bu demektir ki bolluk yukarıdan aşağıya verildiği zaman, tüm kolektif için verilir.

24) Zohar, Vayehi, 515-516

Kişi duasını topluluk içinde yapmalıdır, çünkü onların duasını, onların hepsi kalbin niyeti ve isteği olmasa bile küçük görmez, yazıldığı üzere, “Mahrumiyetin duasını göz önüne alır.” Böylece, O yalnızca bireysel duayı gözlemler, ama çoğunluğun duasını, onların duasını küçük görmez, onlar değersiz olsalar bile.

“Mahrumiyetin duasını göz önüne alır.” yani, onun duasını kabul eder, ama o çoğunluk ile karışmış bir bireydir.

25) Zohar, Zohar Kitabına Giriş, Tora ve Dua, Madde 183

Ettiğimiz dua Kutsal Şehina’nın ıslahıdır, ona bolluğun uzatılması, eksiklerinin giderilmesi içindir, bu nedenle tüm talepler çoğul formda yapılır: “Ve bize seni bilmeyi ihsan et” veya “Babamız, bizi senin yasalarına geri getir,” gibi.

Çünkü dua tüm İsrail için yapılır zira Kutsal Şehina’da var olanın hepsi İsrail’in tümünde de vardır. Ve onda eksik olan tüm israil’de de eksiktir. Bunun için tüm İsrail’e dua ettiğimizde Kutsal Şehina’ya da dua etmiş oluruz, zira onlar aynıdırlar.

26) Rabaş, Not 217, Koş Sevgilim

Eşitlik olmadan herhangi bir şey almanın imkânsız olduğu bir kuraldır. Aksine, her zaman eşitlik olmalıdır.

Dolayısıyla kendisine merhamet uyandırdığında sonuç olarak kendisi için almakla meşgul olur. Ve ne kadar çok dua ederse, sadece eşitliğin Kli’sini [kap] hazırlamamakla kalmaz, daha ziyade içinde alma kıvılcımları biçimlendirir.

Görünüşe göre kişi ters yönde gidiyordur: İhsan etme kaplarını hazırlarken, alma kaplarını hazırlıyordur. “Onun sıfatlarına yapış” özellikle “O Merhametli olduğu için sen merhametlisin,” dir.

Bu nedenle kişi halk için dua ettiğinde, bu dua sayesinde ihsan etmeyle meşgul olur. Ve ne kadar çok dua ederse, o ölçüde sayesinde “merhametli” denilen ihsan etme ışığının ifşa olabileceği ihsan etme kaplarını oluşturur.

27) Rav Haim Vital, Şaar HaGilgulim, Giriş, 38

Öğretmenim beni ve o grupta onunla birlikte olan tüm arkadaşlarımı, sabah duasından önce “Komşunu kendin gibi sev” emrini üstlenmemiz ve İsrail’den olan herkesi, kendi ruhuymuş gibi sevmeyi hedeflememiz gerektiği konusunda uyardı. Çünkü böylece tüm İsrail’i kapsayan dua yükselecek, yukarı çıkıp, yukarıda bir düzeltme yapabilecektir. Özellikle arkadaş sevgisinde, her birimiz sanki o arkadaşların bir organıymışız gibi kendimizi dahil etmeliyiz. Öğretmenim bu konuda beni sert bir şekilde uyardı.

28) Zohar, Toldot Bunlar İshak’ın Nesilleridir, No:3

Adamın bedeninde, dünyada karşılığı olmayan hiçbir organ da yoktur.

Bunun şu nedenledir, çünkü adamın bedeni organlara bölünmüştür ve kademe kademe durur, biri bir diğeri üzerine inşa edilmiştir ve hepsi tek bir bedendir. Hepsi ıslah olduğunda gerçekten de tek bir beden olacak. Ve her şey adam ve dünya Tora gibi olacak çünkü Tora’nın tümü, organlar ve eklemler biri bir diğerinin üstünde durur. Ve dünya ıslah olduğu zaman bunlar tek bir beden olacak.

29) Breslev’li Rabbi Nahman, Likutey Halahot, 3

“Sevgi tüm suçları örtecek”, yani bu noktada var olan kutsal sevgi, tüm suçları örter ve tüm kalp kırıklıklarını iptal eder.

Telif Hakkı © 1996 - 2015 Bnei Baruh. Tüm hakları saklıdır.
Bu sitede sunulan tüm materyal, Bnei Baruh Kabala Eğitim ve Araştırma Enstitüsü tarafından dünyanın ıslahı ve hayatın iyileştirilmesi amacı ile sunulmaktadır.
Bu nedenle, içeriği değiştirilmediği ve kaynağına gönderme yapıldığı takdirde, tüm materyalin kullanımına ve dağıtımına izin verilmiştir.
19 - 0,092