Not 348
Kasım 1979
Zohar‘da (VaYera, Madde 167) şöyle yazılmıştır: “Yaradan bir insanı sevdiğinde, ona bir hediye gönderir. Ve hediye nedir? Ödüllendirilecek fakir bir kişi. Ve o, O’nun tarafından ödüllendirildiğinde, Yaradan ona sağ tarafından uzanan, başının üzerine yayılan bir lütuf ipliği çeker ve onu kaydeder, böylece yargı dünyaya geldiğinde, sabotajcı ona zarar vermemeye dikkat edecektir. O, listeye bakar ve sonra ondan uzaklaşır ve ona karşı dikkatlidir. Bu nedenle, Yaradan önce ona ödüllendirilecek bir şey verir.”
Hediyesine neden “fakir insan” dendiğini anlamalıyız. Yasaya göre bilgi dışında fakir olan hiç kimse yoktur. Bu nedenle, kişi bilgide fakir olduğunu hissettiğinde ve Yaradan’ın kendisine bu farkındalığı, fakir olduğunu hissetmek için gönderdiğine inandığında, bu düşünceyi Yaradan’dan bir hediye yapan nedir?
Konu şudur ki kişinin ihtiyacı olmadıkça derece olarak yükselmediği bilinmektedir. O zaman, Yaradan’dan doyumu alabilir, çünkü bir Kli [kap] olmadan ışık olmaz, yani arzu yoksa hiçbir şey yoktur, çünkü bir şeyin doyumdaki arzusuna Kli denir.
Bu nedenle, kişi gerçek bir eksikliğinin olmadığını yani diğer insanlardan daha kötü olduğunu gördüğü zaman, onunla ilgili “Ben kendi halkım arasında otururum” denilir.
Fakat insanların geri kalanından daha kötü olduğunu yani bilgi bakımından fakir olduğunu ve Tora ve Mitzvot‘ta [emirlerde] hiçbir edinimi olmadığını hissettiğinde, hatta birçok insanın hiçbir edinimi olmamasına rağmen, onların Tora ve Mitzvot’a ulaşmak için hiç bir ihtiyacı olmadığından, bundan dolayı herhangi bir ıstırap hissetmezler.
Maneviyatta, “acıya göre ödüldür” denir, çünkü onun eksikliğinden kaynaklanan üzüntü ve ıstırap ve ihtiyaç ölçüsünde, eksikliği giderildiğinde ödülün ölçüsü de öyledir. Bu nedenle, Yaradan ona kendini fakir hissetme armağanını gönderdiğinde, bununla doyumu alabilir.
Kişinin “İnsan, onu yönetmeyen Tzimtzum [kısıtlama] ve yargı niteliğiyle nasıl ödüllendirilebilir?” demesinin anlamı budur. O zaman Yaradan’ın kendisine bir hediye göndermesiyle bununla ödüllendirildiği yanıtı gelir. Bundan, Kli olan hediyenin eksiklik olduğu sonucu çıkar.
Kişi, Kli’ye sahip olduğunda ve Kli’yi doğru yerde aldığında, Yaradan onun üzerine bir lütuf ipliği çeker. Yani, Yaradan ona Hesed [lütuf/merhamet] adı verilen, ihsan etmek için Tora ve Mitzvot ile meşgul olabilme gücünü verir. O zaman, gizlenmeye neden olan yargı ve Tzimtzum ona hükmedemez.