e-posta ile Paylaş

GÖNDER

Kabala İlmi, dünyadaki tüm ilimleri kapsar.
Baal HaSulam “Özgürlük”
“Bu ilim, gizliliğin sonunda çocuklara bile ifşa olacaktır.”
Baal HaSulam “Kabala Öğretisi ve Özü”
Son neslin günleri yaklaştığında, çocuklar bile, kurtuluşu ve sonu bilip, bu ilmin sırlarını bulacaklardır.
Sulam’ın Önsözü ile Zohar Kitabı
“Ben’i arayanlar, Ben’i bulacaklar” ve yazdığı gibi , “Aradım ve bulamadım, buna inanmayın.”
Baal HaSulam “On Sefirot Çalışmasına Giriş”
MENÜ

KABALA KÜTÜPHANESİ

O Gün Gibi Geçti

Not 372

Hanuka, 16 Aralık 1971

Zohar, Vayeshev (236)’da şöyle yazılıdır: “‘O gün gibi geçti ve o işini yapmak için eve geldi…’ ‘O gün gibi geçti’ kötü eğilimin dünyaya hükmettiği gündür… Bir adam günahlarından pişman olduğu ya da Tora ile ilgilendiği ve Tora’nın emirlerini yerine getirmeye geldiği zaman.”

“Ruhunda …” deriz ki, “Sen yoksulun feryadını duyarsın, Sen zayıf olanın haykırışını işitirsin ve Sen verirsin. Kim Sana benzer ve kim Seninle kıyaslanabilir?” Sormamız gerekli gibi görünüyor, neden özellikle yoksulun ve zayıf olanın duası? Sanki daha sonra yazılanlarla, “Kim benzeyecek”, “Kim kıyaslanabilir” anlamına gelen haykırışların, feryatların bittiğini kastediyor gibi görünüyor. Ancak insan, Yaradan’a benzemeyi nasıl düşünebilir ki?

Bunu şöyle yorumlayabiliriz; Yaradan çalışmasında üç tür vardır, bunların her birinde kötü eğilim ve iyi eğilim vardır.

Birinci tür, Tora ve Mitzvot’u [emirler], Lo Lişma [O’nun için değil] niyetiyle yerine getirdiğinde, örneğin “Rabbi” olarak adlandırılmak için. O zaman niyet, yaptığı çalışmaya karşılık, yaratılmışların kendisine Tora ve Mitzvot’taki emeğinin karşılığını vermesini istemesidir.

Bundan şu sonuç çıkar ki, ödülünü Yaradan’ın vermesi için çalışmıyor, daha ziyade insanların vermesi için çalışıyor. Dolayısıyla, o herkesin önünde çalışır ki insanlar onlar için çalıştığını görsün, böylece ona ödeme yapsınlar. Eğer gizlice hareket ederse, onun ödülünü kim verir?

İkinci tür ise Yaradan’ın ödülünü vermesi, ona bu dünyanın iyiliğini veya sonraki dünyanın iyiliğini vermesi için Lişma’yı [Onun hatırı için] çalışır. O zaman kişi gizlilik içinde çalışır, böylece insanlar onun çalışmasını görmeyecektir, buna dışarıdakiler onun çalışmasını göremezler ve “böylece dışarıdakiler kontrol edemez” denir.

Bununla, kişi çalışması için insanlardan ödül talep etmek anlamına gelen, dışarıdakilerin yönetimi altına girebilirdi, ancak o ödülünü Yaradan’ın ödemesini ister. Buna Lişma denir çünkü ödülünü Yaradan’ın vermesini ister. Bundan, Yaradan için çalıştığı sonucu çıkar.

Aksine, ödülünü insanların vermesini isteyen kişi Yaradan için değil, insanlar için çalışır. Bunun ispatı, insanların çalışmasının karşılığı için ödülünü vermesini istemesidir ve buna Lo Lişma denir. Halbuki Lişma, Yaradan için çalıştığı zamandır. O zaman, kişi insanların değil, yalnızca Yaradan’ın ödeme yapmasını ister.

Üçüncü tür, ödül almak için değildir. O zaman, kötü eğilimin hükmü gelir ve “Bu çalışma senin için nedir?” diye sorar. Buna “günahkarın sorusu” denir, çünkü o zaman ona verilecek cevap yoktur.

Lo Lişma’da, kötü eğilimin kontrolü yoktur çünkü kişi bir cevaba sahiptir yani insanlar onu ödüllendirecektir, onlar ödülünü verecektir. İkinci türün kötü eğiliminde, Lişma’da çalıştığında, kişinin hâlâ bir cevabı vardır–Yaradan onu ödüllendirecektir yani Yaradan ödülünü verecektir.

Bu, çalışması ödül almak için olmayan üçüncü türün kötü eğiliminde böyle değildir. “Bu çalışma senin için nedir?” diye sorduğunda, bu soruyu cevaplayacak bir şeyi yoktur. Dolayısıyla, ancak o zaman kontrolü ele alır.

Bu sebeple Zohar der ki, “Kötü eğilimin kontrolü ne zaman olur? Bu tam olarak kişinin tövbe etmek, kaynağına geri dönmek istediği zaman olur.” Yani kaynağımız yalnızca yaratılanlara ihsan etme olduğundan, bizler de sadece Yaradan’a ihsan ediyor olmalıyız, dendiği gibi, Tora ile meşgul olmalı ve Tora’nın emirlerini yerine getirmeliyiz.

Ayrıca kişinin Tora ile uğraşmak istediğini de yukarıdaki şekilde yorumlamalıyız ki Tora’nın emirlerini yerine getirebilsin, bilgelerimizin dediği gibi, “Harekete geçiren öğrenme yücedir” (Kiduşin 40b).

Kişinin çalışması ödül almak için olmadığı zaman, kötülüğün kontrolü vardır ve Tora’nın Mitzvot’unu yerine getiremez. Buna, “Kötü eğilimi yarattım; Tora’yı da şifa için yarattım.” denir yani kişi Tora ile meşgul olması sayesinde, kişi ödül için olmayan, Mitzvot’u yerine getirmeye gelebilir.

Bu, “yoksulun feryadı ve zayıf olanın haykırışı.”nın anlamıdır. Onlar ne isterler? “Kim Sana benzer ve kim Seninle kıyaslanabilir?” yani form eşitliği anlamına gelen, “O merhametli olduğu gibi, sen de merhametlisin.”

Onlara,  “Bu çalışma nedir?” diye sorulduğunda, kötü eğilime verecek hiçbir cevapları olmadığı için, bilgide “fakir ve zayıf” denir, önceki iki türde ise ne cevap verileceği bilgisi vardır. Bu nedenle, özellikle o zaman onlar “fakir ve zayıf” olarak adlandırılır ve ancak o zaman kötü eğilimin kontrolü vardır.

Telif Hakkı © 1996 - 2015 Bnei Baruh. Tüm hakları saklıdır.
Bu sitede sunulan tüm materyal, Bnei Baruh Kabala Eğitim ve Araştırma Enstitüsü tarafından dünyanın ıslahı ve hayatın iyileştirilmesi amacı ile sunulmaktadır.
Bu nedenle, içeriği değiştirilmediği ve kaynağına gönderme yapıldığı takdirde, tüm materyalin kullanımına ve dağıtımına izin verilmiştir.
19 - 0,091