e-posta ile Paylaş

GÖNDER

Kabala İlmi, dünyadaki tüm ilimleri kapsar.
Baal HaSulam “Özgürlük”
“Bu ilim, gizliliğin sonunda çocuklara bile ifşa olacaktır.”
Baal HaSulam “Kabala Öğretisi ve Özü”
Son neslin günleri yaklaştığında, çocuklar bile, kurtuluşu ve sonu bilip, bu ilmin sırlarını bulacaklardır.
Sulam’ın Önsözü ile Zohar Kitabı
“Ben’i arayanlar, Ben’i bulacaklar” ve yazdığı gibi , “Aradım ve bulamadım, buna inanmayın.”
Baal HaSulam “On Sefirot Çalışmasına Giriş”
MENÜ

KABALA KÜTÜPHANESİ

Ana Sayfa > Sabah Dersi Materyalleri > Kabala Kütüphanesi > Sabah Dersi 2022 > Sabah Dersi Materyali – Uşpizin Yakup – Sefira Tifferet – 12 Ekim

Sabah Dersi Materyali – Uşpizin Yakup – Sefira Tifferet – 12 Ekim

1) Rabaş,  Not 378, “Yakup, Babasının Oturduğu Topraklarda Yaşadı”

Yakup, rolü “İshak’ın korkusu” olarak adlandırılan sol çizgiyi ıslah etmek olan, orta çizgi olarak kabul edilir.  Ancak sağ çizgiyi ıslah etmek, Yakup’un nitelikleri içinde değildir. Sulam’da [Zohar üzerine merdiven yorumunda] orta çizginin, Hesed’e [merhamet] doğru eğilim gösterdiği açıklanmıştır, bu yüzden sağ çizgiye ekleyebileceğimiz hiçbir şey yoktur. Ancak İshak yargının niteliğidir, bu yüzden Yakup gelir ve onu merhamet niteliğiyle ıslah etmek için, kendini sol çizgiye yerleşir.

2) Rabaş, Not 494, “Korku Sadece Bütünlüğün Yerinde Vardır”

Yakup’a “merhamet niteliği” denir ve merhamet bütünlüğe işaret eder. Şöyle ki, Hohma’nın GAR’ının ayrılmasıyla, artık bütünlüğü, yani Hasadim’de giyinen Hohma’yı alacaktır. Bu, Hasadim veya Hohma eksikliğinin olmadığı “bütünlük” olarak adlandırılır. Bu, Hohma ve Hasadim’den oluşan orta çizgidir. Bu nedenle Yakup’a korku anlamına gelen “korkunç” denir, ona “merhamet” ve “bütünlük” de denir, çünkü burada eksiklik yoktur.

3) Rabaş, Makale 7 (1986), “Çoğunluğun Duasının Önemi”

Zohar şöyle der: “Çünkü Yakup üç çizgiden var olmuştu,” çünkü Yakup’a sağ ve sol çizgiyi de içeren “orta çizgi” denir. Bu yüzden Yaradan onun duasını istedi, çünkü o mutlak bütünlük içindedir, çoğunluğun duası gibi üç çizginin tümünü içerir.

4) Rabaş, Not 689, “Baba ve Oğul Meselesi”

Kutsal kitaplardan, oğulların anne babanın tamamlamadıklarını düzeltmeye geldiği bilinmektedir. Bu nedenle, İbrahim, Hesed [merhamet/lütuf] niteliğini tamamladığında, diğer iki çizgiyi tamamlamak için İshak doğdu. İshak sadece Gevura çizgisini tamamladığında, Yakup geldi ve orta çizgi olan, Tifferet niteliğini tamamladı.  Aynı şekilde, önceki nesillerin yapamadığını, tüm sonraki nesiller tamamlar.

5) Rabaş,  Not 378, “Yakup, Babasının Oturduğu Topraklarda Yaşadı”

Yakup’un niteliği Tifferet’tir, Hazeh ve daha yukarısıdır ve sonraki dünya olarak addedilir.

6) Rabaş, Makale 19 (1990), Çalışmada Tora’ya Neden ‘Orta Çizgi’ Denir – 2

“‘Bütün bir insan,’ Tiferet olan Yakup ve Tiferet denilen Tora, üçüncüde verildi demek ve bütünün anlamının bütünlük olması ne demektir? Şöyle sorduk; ‘Yakup’un ‘bütün bir insan’ olarak adlandırıldığı bütünlük nedir?’”

Cevap şudur; Tora orta çizgidir ve Yakup orta çizgidir, bütünlükten dolayı sağı ve solu içerir. Diğer bir deyişle Hohma ve Hasadim’in kaynaşması söz konusudur. Çalışmada bu demektir ki kişi, Hohma’sının eylemlerinden daha büyük olması yasaklandığı için Hasadim ve Hohma olarak adlandırılan her iki eylemi de içermelidir.

7) Rabaş, Makale 7 (1986), “Çoğunluğun Duasının Önemi”

Yakup, üç çizgiden oluşuyordu; Yaradan, onun duasını bu yüzden istedi, çünkü duası, çoğunluğun duası gibi, üç çizginin mutlak bütünlüğü içindeydi. Bu yüzden şöyle yazılmıştır, ‘O zaman Yakup, çok korktu ve endişelendi,’ zira Yaradan onun için böyle yaptı ki böylece Yaradan onun duasını arzuladığı için dua edecekti.”

Zohar’ın sözlerinde, çoğunluğun duasını, tek bir kişi olarak yorumladığını, Yakup’un, üç çizgiden oluştuğunu söylediğini görüyoruz.

8) Rabaş, Makale 9 (1991), Çalışmada, ‘O’nun Giyisilerinin Kokusu,’ Nedir?

Yakup bütünlükle ödüllendirildiğinden yani bütün inişlerden bütünlüğü elde ettiğinden, yukarıdan yardım gelebildi çünkü içindeki tüm kötülükler ifşa edildi. Burada, açığa vurmalar olan inişlere “günahlar” denilir. Işık onların içinden göründüğünde, şimdi günahların erdem haline geldiğini görüyoruz yani inişler olmasaydı, bütünlüğe ulaşamazdık.

9) Rabaş, Not 434, “Çadırların Ne Kadar  İyi Yakup – 2”

Kişi bütünlüğe ulaştığında, derhal bir eksiklik bulmaya çalışmalı ve sonra Tora’nın çadırı olan “Çadırların ne güzel Yakup” durumuna geçmelidir. O zaman Katnut olan “Yakup” derecesindedir. Tora ile dolmayı tamamladığında, çadır olarak kabul edilen bütünlüğe geçer ve tam bütünlüğe ulaşana kadar böyle devam eder. Çıkışın başlangıcı, Mısır’dan çıkıştır. Bu çıkış ille de o ayrıldığında başlamaz, sadece Mısır’dan çıkmak istese veya çıkmak isteyip de yapamazsa bile ve onu Mısır’dan kurtarmak için Yaradan’a dua etme gücüne sahip ise, o zaman kişi zaten hakikat yolunda yürümeye başlar.

10) Rabaş, Makale 18 (1991), Çalışmada Kişinin Sağ Elini Solun Üstünde Yükseltmesi Nedir?

Çadırların ne kadar iyi Yakup. Bunun anlamı şudur, kişi Keduşa’nın sonu olan “topuklar” anlamına gelen “Yod-Akev çadırının” içindeyken Yaradan’ı görmeye, takdir etmeye ve ona teşekkür etmeye çalışmalı ve “Ne güzel,” demelidir. Başka bir deyişle, bu duruma değer verecek ve bunun iyi bir durum olduğunu söyleyecek ve Yaradan’a şükredecek yeterli anlayışa sahip değilidir. Daha sonra, “Yod-Akev’in çadırını” takdir ederek, İsrail’in zaten Roş [baş] olarak görüldüğü “Yaşar-El’de [İsrail] oturmakla” ile ödüllendirilecek. Böylece Yod-Akev’in derecesi aracılığıyla, Gadlut [büyüklük] ve “Oturacağınız yer, İsrail” denilen derecenin Roş’u ile ödüllendirilecektir.

11) Baal HaSulam, Şamati 5,  Lişma Yukarı’dan Gelen Bir Uyanıştır ve Neden Aşağıdan Bir Uyanışa İhtiyaç Vardır?

Kişi gelip Tora ve Mitzvot’u yerine getirmek için çok çaba sarf ettiğini söylediğinde, Yaradan ona şöyle der: “Beni çağırmadın, Yakup.” Başka bir deyişle, “aldığın benim çantam değildi. Aksine bu çanta bir başkasına aittir. Bana, madem Tora ve Mitzvot’ta çok çaba sarf ettiğini söylüyorsun, başka birisi için çalışıyor olmalısın, bu yüzden sana ödeme yapması için ona git.  “Ne de Benimle ilgili kendini yormadın, İsrail” cümlesinin anlamı budur. Bu şu demektir, her kim Yaradan için çalışır ise zahmeti yoktur, aksine, haz ve mutluluk vardır.

12) Baal HaSulam, Ulus

“İsrail” adı, yazıldığı gibi, güç ve şeref ifadesi olarak adlandırılan, atamız Yakup’tan gelir: “Adınız artık Yakup değil, İsrail olarak anılacak; çünkü Tanrı ile ve insanlar ile mücadele ettiniz ve galip geldiniz” (Yaratılış 32:29). Onun ardından bize “İsrail” denildi.

13) Baal HaSulam, Sen Beni Arkadan Ve Önden Kuşattın

İbrahim Ata, sevgi niteliği için, İshak Ata ise korku niteliği için Merkava oldu. Bu iki nitelik birbirine zıttır çünkü seven korkmaz ve sevdiği kişiye her zaman güvenir ve sevgi tüm suçları örter. Buna karşılık, korkan kimse güvenmez çünkü eğer güvenseydi hiç korkmazdı. Ancak Atalar arasında en büyük olan Yakup, merhamet niteliği için Merkava oldu yani bu iki zıtlığın (sevgi ve korku bir arada) tek bir öznede bulunması, bu niteliğin özüdür.

14) Baal HaSulam, Şamati 87, Şabat Şekalim

Şabat’ın bitiminde, Zohar’ın söylediği “Rab Yakub’u kendisine seçti,” dizesi hakkında bir yorumda bulundu. Kim kimi seçti? Ve Zohar cevaplar, “Rab Yakub’u seçti” (Bereşit, 161 b). Ve o, Zohar’ın sorusunun, Yaradan’ın Yakup’u seçip seçmediği olduğunu söyledi. Buna göre, Yakup hiçbir şey yapmadı, ancak her şey İlahi Takdir’in altındaydı. Ve eğer Yakup seçmiş ise, bu Yakup’un yapan olduğu yani bu bir ödül ve ceza meselesiydi anlamına gelir. Ve bunu şöyle cevapladı, başlangıçta kişi bu yola ödül ve ceza ile başlayacaktır. Ödül ve cezanın bu safhasını tamamladığı zaman, kişi, her şeyin İlahi Takdir’in kontrolü altında olduğunu görmekle ödüllenir, böylece, “Tüm işleri yalnız ve yalnız O yapar ve O yapacaktır.” Ancak kişi ödül ve ceza çalışmasındaki işini tamamlamadan önce, İlahi Takdir’i anlaması mümkün değildir.

15) Baal HaSulam, Şamati 33, Haman İle Kefaret Günlerinin Kuraları

Görüyoruz ki bütün Dinim ve çelişkiler sadece Yaradan’ın Yüceliğini göstermek için gelmiştir. Bu nedenle düzgün ve saçsız bir adam olan Yakup için Yaradan’ın Yüceliğini ifşa etmek imkânsızdı, zira onun bunu büyütecek bir nedeni yoktu. Ve bu yüzden Yakup İshak´tan kutsamalar alamadı, çünkü Kelim´i yoktu ve Kli olmadan Işık olmaz. Bu nedenle Rebeka ona Esau´nun elbiselerini almasını tavsiye etti. Ve bu “Ve onun eli Esau´nun topuğunu tutuyor” anlamındadır. Bu demektir ki, onun hiç bir şekilde saçları olmadığı halde, bunu Esau´dan aldı. Ve bu İshak´ın gördüğü ve söylediğidir: “ Eller Esau´nun elleridir ama ses Yakup´un sesidir.” Bu, Yakup´un yaptığı ıslahat İshak’ın hoşuna gitti, anlamındadır ve bundan dolayı onda Kutsamalar için Kelim oluşmuştur.

16) Baal HaSulam, Şamati 125, Kim Şabat’ı Hoşnut Eder

“Şabat’ı hoşnut edene sınırsız yer verilir, şöyle yazdığı gibi, ‘Tanrı çalışmasıyla hoşnut olanı, Ben yeryüzünün en yüksek yerine yükseltecek ve Yakup’un mirasıyla besleyeceğim.’ Hakkında ‘Kalk, topraklar boyunca yürü,’ yazılan İbrahim gibi değil. ‘Senin ve senin tohumuna, tüm bu toprakları vereceğim,’ denilen İzak gibi değil. Fakat ‘sen, onu batıdan doğuya, kuzeye ve güneye uzaklara yayacaksın,’ denilen Yakup gibi.’

17) Rabaş, Not 771, Yürüyen

Kişi hayatta olduğu sürece “yürüyen” olarak kabul edilir, burada Tora ve Mitzvot’a [emirler] bağlılığı sayesinde her gün dereceden dereceye “yürür”. Ölümünden sonra, “Ölüler özgürdür” diye “duran” olarak adlandırılır. Ama Yakup, ölümden sonra bile “yürüyen” olarak adlandırılır, çünkü İsrail’in her nesilde Tora ve Mitzvot’a olan tam bağlılığı, onlara nitelikleri miras bıraktığı için başarılı olurlar. “Yakup ölmedi” sözlerinin anlamı budur. Yakup’un ölümü Tifferet tarafından tamamlanmıştır.

18) Zohar, Emor, Madde 289

O gün, Yakup, Tifferet ev sahibidir ve diğer tüm misafirler – İbrahim, İshak, Musa, Harun, Yusuf ve Davut – onunla sevinirler. Bu yüzden şöyle yazılmıştır, “Ne Mutlu sana İsrail, kim senin gibi?” ve  “Ve O bana dedi ki, ‘Sen benim hizmetkârımsın İsrail ve seninle gurur duyuyorum.’” diye yazılmıştır.

Telif Hakkı © 1996 - 2015 Bnei Baruh. Tüm hakları saklıdır.
Bu sitede sunulan tüm materyal, Bnei Baruh Kabala Eğitim ve Araştırma Enstitüsü tarafından dünyanın ıslahı ve hayatın iyileştirilmesi amacı ile sunulmaktadır.
Bu nedenle, içeriği değiştirilmediği ve kaynağına gönderme yapıldığı takdirde, tüm materyalin kullanımına ve dağıtımına izin verilmiştir.
19 - 0,091