Not 77
“Yunanlılar etrafımda, sonra Haşmonayimlıların günlerinde toplandılar.”
Yunanlılar, Keduşa’nın [kutsallık] zıttı Klipa’dır [kabuk / deri]. Keduşa, mantık üstü inanç niteliğidir ve Yunanlılar açıkça mantık içinde giderler. Yunanlılar özellikle Haşmonayimlıların günlerinde gelir, yani tam da bir kişi Keduşa’nın yolunda yürümek istediğinde. Bundan önce Yunanlılara yer yoktur, çünkü “Tanrı onları birbirine zıt yaptı.” Bu “Dostundan daha büyük olanın, eğilimi ondan daha büyüktür”ün anlamıdır. (Sukkah 52).
Bu “Arınmaya gelene yardım edilir” (Şabat 104a) yazıldığı gibidir. Neden bir kişiye gelmeden önce yukarıdan yardım edilmiyor? Cevap şudur: Önce kişi kendini alma kaplarından arındırmaya gelir, Yaradan’ın yardım ediyor olduğuna inanmasına rağmen, bu bilgelerimizin “İnsanın eğilimi her gün onun üstesinden gelir ve Yaradan yardım etmedikçe kişi onun üstesinden gelemez” (Kidushin 30b) dediği gibidir ve kişi bunun böyle olduğuna inanmalıdır, fakat mantık içinde, kişi her şeyi kendinin bir şekilde yaptığını görür.
Fakat kendini alma kaplarından arındırmak için gelen biri, bunun insanın gücü içinde olmadığını görür. Aksine, yukarıdan bir mucize olmalıdır ve bu mucize olmazsa, kişi kaybolur. Bunu mantık içinde görür ki – yukarıdan yardıma ihtiyacı vardır – ve mantık içinde, alma arzusunun kontrolünden çıkmasının bir yolu yoktur.
Sonuç olarak bir kişi Keduşa [kutsallık] yolunda yürümek istediğinde, Yunanlılar gelip, yazıldığı gibi sorar “Neden uluslar ‘Tanrıları nerede?’ demelidir?” O zaman, buna mantık içinde cevap vermek yasaktır, daha ziyade mantık üstünde, yani yalnızca mantığımızın üzerinde olan Yaradan, mantığımızı o yarattığı için, tüm bu sordukları “Nerede?” sorularına cevap verebilir.
Görüyoruz ki Şabat’ta, Keter’in Keduşası’nda [bir duanın parçası], ARI orada “Nerede,” kelimesinde Haya’nın Mohin’i adı verilen Şabat’ın ışığının parladığını söyler, zira tam olarak mantık ötesi, Yunanlılar üzerindedir, “Nerede?” yi duyduğumuzda parlayan ve tüm yargıları iptal eden Şabat ışığının cevabı gelir, “Ve Yargılar ondan çıkarılır.” yazıldığı gibi.
Buradan, Yunan aracılığıyla yani mantığa göre giden Yunan’ın Klipa [kabuk / deri], uçurumuna ineriz ve yükselmek imkansızdır, “Yunan’ın uçurumlarında boğuldum” (Mezmurlar 69) yazıldığı gibi ve sadece yukarıdan kaldırmak mümkündür.