Zohar, Ağustos 1977
Damadı memnun etmek için böyle bir gereklilik olmasının nedeni, Hatan [damat] kelimesinin derece olarak Nachut [aşağı] kelimesinden gelmesidir, bilgelerimizin dediği gibi, “Aşağı derecede olan kişi bir kadın alır.”
Tüm kutsal isimler O’nun özü değildir, çünkü “O’nda hiçbir algı veya düşünce yoktur.” Aksine, tüm isimler, elde ettikleri şeylerdir, Maimonides’in “Edinmediğimiz şeyi isimlendirmeyiz” dediği gibi. Aksine, tüm isimler O’nu nasıl edindiklerine göredir. Böylece, Yaradan’dan Hohma [bilgelik] alan kişi Yaradan’a “Bilge” der ve Yaradan’dan Gevura [güç] alan kişi O’na “Güçlü” der ve bu böyle devam eder.
Bununla bilgelerimizin ne dediğini anlayabiliriz: “Neden onlara ‘Büyük Meclis Üyeleri’ denildi? Çünkü onlar eski ihtişamı geri getirdiler. Yani, Daniel ve Yeremya ‘Kudretli ve Korkunç’ diyemezlerdi ama büyük meclisin üyeleri bunu söylediler.” Masechet Kidushin’de açıklandığı gibi.
Bu nedenle, derece olarak Nachut [aşağı] anlamında Hatan [damat] dediğimizde, bir kişi düşük bir durumda olduğu için Yaradan’ın yüceliğini hissetmediğinde söz konusudur. Kişinin kendisi düşük bir derecede olduğu zaman, Yaradan’a “Damat” der.
Bilgelerimiz, “Sürgündeki bir öğrenci, öğretmeni de onunla birlikte sürgündedir” derler. Baal HaSulam, kişi “sürgün” durumunda olduğunda, yani Keduşa [kutsallık] onu İsrail topraklarından attığında, öğretmeninin de kendisi gibi olduğunu, yani öğretmeninin de alçaklık içinde olduğunu söyler. Bu nedenle öğretmeni ona içinde bulunduğu durumdan kurtulması için yardım edemez.
Bu nedenle, kişi damadı memnun etmelidir, yani o zaman da kişi Yaradan’a sevinçle hizmet etmelidir. Bu nedenle, ıslahın sonunda, her şey ıslah olduğunda, “Bütün yeryüzü dolacak… ve en küçüğünden en büyüğüne kadar hepsi O’nu bilecek.” Başka bir deyişle, daha önce aşağı bir derecede olsa bile, o zaman ıslah olacaklardır.
“Damadın gelin için sevindiği gibi… senin için sevinecek” ifadesinin anlamı budur, yani daha düşük bir derecede olan kişi bile sevinçle ödüllendirilecektir çünkü her şey düzeltilecektir. Bu nedenle damadın sevincini arttırmamız gerekir, çünkü maddesel dal maneviyatı ima eder, yani kişi özellikle düşük bir derecedeyken, sanki tam bir bütünlük içindeymiş gibi sevincini arttırmaya çalışmalıdır.