201- Maneviyat ve Maddesellik
Hanuka 1, 18 Aralık 1938’de duydum Neden hayati tehlikesi olan yerlerde bile maddiyat için bu kadar gayretle çalışan pek çok insan olduğunu görüyoruz da maneviyatta herkes ruhunu çok dikkatli bir şekilde inceliyor? Dahası, kişi yaptığı iş karşılığında kendisine büyük bir ödül verilmediği zaman bile maddesellik için çaba
189- Eylem Düşünceyi Etkiler
Duydum Tüm organlar tam hızla koordinasyon içinde çalıştığında ve maddi varlıklarını düşündüğünde kişinin coşkulu, keskin ve açık zihinli olmasındaki nedeni anlayın. Fakat ruhla ilgili konularda, ruhun ihtiyaçlarını ilgilendiren bir şeyle, kişi, bedeni ve tüm duyuları ağırlık içinde çalışırlar. Mesele şu ki, insanın aklı ve düşüncesi sadece insanın eylemlerinin
166- Edinimdeki Farkına Varış
Duydum İki farkına varış vardır: (1) Dünyaların yukarıdan aşağıya doğru ve (2) aşağıdan yukarıya doğru kademeli açılışı. İlk farkındalık “Yaradan yarattı ve gerçekleştirdi”. Bu, Yaradan’ın bize çalışma için bir yer hazırladığı anlamına gelir. İkinci farkındalık: Bizler aşağıdan yukarıya doğru uğraşmaya ve örtmeye başlayıncadır. Bununla birlikte, derecenin tamamlanmasına ulaşmadan
162- Tora’nın Bir Bölümünün Tamamlandıktan Sonra Söylediğimiz Hazak Hakkında
Tel-Aviv’de Şabat’ta bir Şaharit (sabah) yemeği sırasında duydum. Tora’nın bir bölümünün bitirilmesinden sonra söylediğimiz Hazak [Hazak’ın anlamı güçlü demektir ve Musa’nın 5 kitabından her biri bittiğinde söylenen bir şükran duasıdır], bu tamamlamanın bize tüm dereceleri tamamlamamız için güç vereceği anlamına gelir. Nasıl vücutta 248 organ ve 365 tendon
161- Tora’nın Verilişi Meselesi
Şavuot yemeğinde duydum. Tora’nın Sina Dağı’na verilmesi ile ilgili olarak: Bu, Tora’nın onlara o zaman verildiği ve bugün verilmediği anlamına gelmez. Bilâkis Tora’nın verilmesi sonsuz bir şeydir – Yaradan hep verir. Ancak, bizler almak için uygun değilizdir. Fakat o zaman, Sina Dağı’nda, Tora’yı alan bizlerdik. Ve sahip olduğumuz
159 – Ve O Günlerde Gerçekleşti
Duydum “Ve Mısır’da geçen o günlerin ardından Mısır Kralı öldü; ve İsrail oğulları çalışmaktan dolayı inlediler, ve ağladılar, ve feryatları Tanrı’ya kadar yükseldi. Ve Tanrı onların iniltilerini işitti” (Mısır’dan Çıkış 2:23-4). Bu, dayanamayacakları kadar çok acı çektikleri anlamına gelir. Ve dualarıyla öyle yalvardılar ki, “feryatları Tanrı’ya yükseldi”.
231- Alma Kaplarının Saflığı
Tevet, Ocak 1928, Givat Şaul’da (Kudüs) duydum Bedenin keyif aldığı her şeye karşı temkinli olmalıyız. Kişi bundan pişmanlık duymalıdır zira alma yoluyla Yaradan’dan uzaklaşır çünkü Yaradan Verendir ve eğer kişi bir alıcı olursa, böylece form eşitsizliğine girer. Maneviyatta, form eşitsizliği uzaklıktır ve bu durumda kişi Yaradan’la Dvekut’a
228- Etten Önce Balık
21 Şubat 1947’de duydum, Tiberya. Yemekte ilk önce balık yeme nedenimiz, balığın bedavaya, herhangi bir hazırlık gerektirmeden verilmesi yüzündendir. Bu nedenle, onun için herhangi bir hazırlığa ihtiyaç duyulmadığından, ilk başta yenir. Yazıldığı üzere; “Mısır’da bedavadan yemeğe alışmış olduğumuz, balığı hatırlarız”. Ve Zohar “Bedava” olmayı, Mitzvot’suz diye açıklar ve
223- Kıyafet, Çuval, Yalan, Badem
Duydum “Hiç kimse Kral’ın kapısından içeri çuval bezinden yapılan bir kıyafet ile giremez.” Bu şu anlama gelir; kişi kendisini uyandırdığında Yaradan’dan ne kadar uzakta, itaatsizlik, günah ve suç ile dolu olduğunu, Yaradan’a tutunamaz veya Yaradan’dan herhangi bir kurtuluş alamaz durumda olduğunu görür. Çünkü çuval bezinden bir kıyafeti vardır
218- Tora Ve Yaradan Birdir
Duydum “Tora ve Yaradan birdir.” Elbette çalışma sırasında onlar iki ayrı şeydir. Dahası, birbirleri ile çelişirler. Bunun nedeni, Yaradan’ın anlayışına gelmek Dvekut’tur (bir olmaktır) ve Dvekut O’na eşdeğer olmak ve gerçekten iptal olmak anlamına gelmektedir. (Ve kişi daima azıcık bir Dvekut’a sahip olduğu bir zamanın var olmuş olduğunu,
184- İnanç Ve Akıl Arasındaki Fark
Duydum, 14 Şubat 1949 İnanç ve akıl arasındaki fark. İnancın bir avantajı vardır, bedene daha yakın olduğu için bedeni akıldan daha fazla etkiler. İnanç Malhut olarak kabul edilir ve beden Malhut’la ilgilidir; dolayısıyla onu etkiler. Akıl ise, Üst Dokuz’a atfedilir ve bu nedenle bedeni etkin bir biçimde etkileyemez.
178- Adamın İçindeki Üç Ortak
Zohar’ın Dokuzuncu Bölümü’nün tamamlanmasının kutlandığı yemek sırasında duydum, 9 Mayıs 1951. İnsanın içindeki üç ortağa ilişkin: Yaradan, baba ve anne. Ve orada dördüncü bir ortak olduğunu söyledi: yeryüzü. Eğer kişi yeryüzünden besin almazsa devam edemez. Yeryüzü, genellikle HB TM olarak adlandırılan dört anlayışa sahip olduğu düşünülen, Malhut olarak
177- Kefaretler
Duydum “”Günahların kefareti” Hohma (bilgelik) Işığının görünmesi vasıtasıyla olur. İtiraf Hohma’nın çekilmesidir. Kişi ne kadar çok itiraf ederse, o kadar çok Hohma onun üzerinde görülür. Bunun hakkında: “ve o zaman, … Yakup’un günahları araştırılacak ve hiçbir şey bulunmayacak,” denmiştir. Bunun nedeni, tüm günahlar affedilmesi içindir; Hohma onun üzerine
170- Cebinde Büyük Bir Taş Bulundurmayacaksın
Duydum “Cebinde büyük bir taş ve küçük bir taş bulundurmayacaksın.” Hatta [taş] “inanç” (tartılacak taşlar) olarak adlandırılır. Bu, mantık ötesi olan küçük olarak kabul edilir. Ama aynı zamanda “büyük bir taşım” var yani aklım var demelisiniz. Bu, yaptığınız şeyin dünyanın geri kalanı gibi olmadığı, sağlam bir temele
158- Pesah’da Birbirlerinin Evinde Yemek Yememenin Nedeni
Pesah’da Şaharit (sabah) yemeği sırasında duydum, 1948. Neden Kaşrut’un gerekçeleriyle birbirinin evinde yemek yememenin gelenek olduğunu ve neden bunun tüm yıl boyunca böyle olmadığını açıkladı. Ayrıca orada tamamen Koşer olduğunu bilinen biri bile olsa hatta kişinin kendi evindekilerden daha iyi bile olsa, gelenek yine de orada yemek yememektir.
157- Ben Uykudayım Ama Kalbim Uyanık
18 Nisan 1948’de duydum. Zohar’da (Paraşat Amor, 95a): “İsrail meclisi, “Orada, çocuklarımın şiddetle köleleştirildiği Mısır sürgününde, ben uyuyorum” dedi.” Mohin uyku halindeydi, ayette yazıldığı üzere, orada onların Tanrı´sı uyuyor. “Ama kalbim, sürgünde yok olmasınlar diye olanları korumak için uyanık.” Bu demektir ki, onlar Ahoraim’in Mohin’ini edindiklerinde, bu onların
156- Hayat Ağacından Almasın Diye
15 Şevat’ta duydum. “Elini uzatıp, yaşam ağacından alıp yemesin ve sonsuza dek yaşamasın diye.” Baal HaSulam belki de bunu Hazeh’den (göğüs) yukarı kabul edilen örtülü Hasadim’den (merhamet) alacağı şeklinde yorumladı. Bunun sebebi şudur, orada tam bir yeterlilik vardır ve dolayısıyla o, Hazeh’den aşağısı diye kabul edilen bilgi ağacının
152- Rüşvet Bilgenin Gözlerini Kör Eder
6 Ocak 1948’de duydum. “Rüşvet bilgenin gözlerini kör eder.” Eğer kişi bu çalışmayı ve şartlarını eleştirmeye başlarsa, iki nedenle, bu çalışmayı üstlenmesinin imkânsız hale gelmesi ihtimali ile karşılaşır: 1. Çalışmanın ödülü yüzde yüz garanti altında değildir. Halen ödül almış olan birini görmüyordur ve bu çalışmanın yükünü omuzlamış ve
238- Ne Mutlu Seni Unutmayan Ve Oğlu Senin İçin Çabalayan Adama
Elul 10 “Ne mutlu Seni unutmayan ve oğlu Senin için çabalayan adama” (Roş Aşana duası için bir ek). Kişi beyazlık yoluyla ilerlediğinde, kendisine bahşedilen her şeyin sadece siyahlık anlayışını üstlendiği için olduğunu daima hatırlamalıdır. Ve her şey kendisine ifşa olduğu için, halen inançla çalışması gereken herhangi bir
229- Haman Taşim
3 Mart 1950, Purim gecesinde Megillah okunmasından sonra duydum. Haman Taşim (Haman kurabiyesi) yemeye ilişkin olarak, o şöyle dedi: “adam Purim´de, lanetli Haman ile mübarek Mordehay´ı ayırt edemeyecek kadar çok sarhoş olmalıdır” dedi ve Haman Taşim’leri yedik. Böylece Haman´ın bize içselliği olmayan kaplardan başka bir şey vermediğini hatırlarız.
125- Kim Şabat’ı Hoşnut Eder
“Şabat’ı hoşnut edene sınırsız yer verilir, şöyle yazdığı gibi, ‘Tanrı çalışmasıyla hoşnut olanı, Ben yeryüzünün en yüksek yerine yükseltecek ve Yakup’un mirasıyla besleyeceğim.’ Hakkında ‘Kalk, topraklar boyunca yürü,’ yazılan İbrahim gibi değil. ‘Senin ve senin tohumuna, tüm bu toprakları vereceğim,’ denilen İzak gibi değil. Fakat ‘sen, onu batıdan
240- Senin Yüzünü Sorduklarında Seni Soruşturanı Sor
Slihot´un 1. Günü, saygıdeğer babam, ustam, öğretmenimden duydum. “Senin Yüzünü sorduklarında seni soruşturanı sor, onları cennette ki Senin ikametgâhından cevapla, kulaklarını onların yalvaran haykırışlarına kapatma (birinci günün Slihot’u).” Bu şöyledir; dünyanın yaratılış amacı, O´nun yarattıklarına iyilik etmesidir. Fakat ıslahın tamamlanması için yargı (Din) niteliğinin merhamet (Rahamim) içinde tatlandırılması
145- Arzu Bilgeye İlim Verir Ne Demek
“Arzu bilgeye ilim verir.” Kişi sorar, “Fakat şöyle demeliydi, ‘Arzu aptallara ilim verir mi?’” Ve o der ki, “Bilinir ki, maneviyatta zorlama yoktur.” daha ziyade herkese arzusuna göre verilir. Bunun sebebi şudur ki, maneviyat yaşamın kaynağı ve hazzıdır. Öyleyse iyi bir şeyde zorlama nasıl olabilir? Bu nedenle eğer
143- İyilik İsrail İçin Olsun
“İyilik İsrail için olsun, Tanrı kalbi arınmışlar içindir.” Bilinir ki, “tek” ve “tam” küçültme adlarıdır. Bu demektir ki, Tora’da “tek” ve “tam” kelimelerinin geçtiği her cümle küçültmeyi ifade eder. Dolayısıyla çalışmayla ilgili olarak bunu kişinin kendini küçültmesi, eksiltmesi olarak yorumlamalıyız. Düşüklük, kişinin mağrur, yani Gadlut’ta (yücelik) olma isteğine
136- İlk Ve Son Harfler Arasındaki Fark
İlk ve son harfler arasındaki fark, Kralın evinden neşredilen yazının özünün nüshası olması nedeniyledir. Kralın yazarları ise hepimizin anlaması için bu özü yayar. Bu öz, yalnızca “o günün aksine hazır olmak zorundalar,” dır. Yazarlar bunu Yahudilerden intikam almaya kararlı dünya uluslarına atfetmiştir. Bu güç öyledir ki, Haman şöyle