418. Yoksulluk İsrail Olur
Haziran-Temmuz 1980 Yazılıdır ki, “Fakirler topraktan asla vazgeçmeyecek.” Ayrıca bilgelerimiz “Yoksulluk İsrail olur” dedi. (Hagigah 9b). Bunu anlamalıyız, zira özlem dışında hazzı alacak bir Kli [kap] olmadığı bilinmektedir, çünkü eksiklik ve bir şeye duyulan özlem, maddeden hazzı alabilecek ölçüdür. Bu bilgelerimizin dediği gibi, “Susadığında içki içen, hazzı kutsar”,
417. Ve Harun Öyle Yaptı
Mayıs 1980 “Ve Harun öyle yaptı, tıpkı Efendi’nin Musa’ya buyurduğu gibi mumlarını şamdanın önüne koydu.” RASHI, Harun’u değişmediği için övmek olarak yorumladı. Yorumcular, “Onun Yaradan’ın emrine vb. uymamasına ne diyebilirim?” diye sorarlar. “Bilgelerimiz dedi ki, ‘Kabalist Yosi Ben Kisma hastalanınca, Rabbi Hanina Ben Tardion onu ziyarete gitti. Ona,
416. Bu Menorah’ın [Tapınak Lambası] Yapımıdır 1
Haziran 1979 ‘Bu Menorah’ın yapımıdır.’ RASHI şöyle yorumladı, bu konuda kafası karıştığı için Yaradan ona parmağıyle gösterdi. “Tek parça çalışma”: Bu bir ölçü [parça] altındı. Çekiç vb. ile vurarak, Menorah’ı böyle yaptı.” Başka bir yerde: “Kendi başına Yaradan tarafından yapıldı.”, “O, onu tanıklık perdesinin dışında yaptı.” Musa’nın Menorah’ın
415. Mumları Kaldırdığınızda – 1
“Mumları kaldırdığınızda.” Yazının dediği gibi, “Rab, Kendisi’nin erdemliğinin hatırı için arzu eder, O, Tora’yı [yasayı] büyük ve yüce yapacaktır.” Yaradan Musa’ya şöyle dedi: “Sizi, onlar hakkında uyardığım mumlara ihtiyacım olduğu için değil, ama ‘O’nun ışığı bir mumdur’ dendiği gibi sizi temizlemek için.” Yazıldığı gibi “Karanlık bile onu Senin
414. Aralarında Olan Ayaktakımı Açgözlü Arzulara Sahipti
“Aralarında olan ayaktakımı açgözlü arzulara sahipti… Biz yalnızca Manna’yı görüyoruz.” Şunları sormamız gerekir: 1- Onların arzu ettikleri ne anlama gelmektedir? Basitçe bir arzu mu? Şöyle söylenmeliydi, “arzulanan et” 2- Et istemeleri ama gerçekte balık yemelerinin arasındaki bağlantı nedir? 3- “Bedava” ne anlama gelir? 4- Saydıkları için değil ama
413. Etik Kitaplar ile Baal Shem Tov’un Kitapları Arasındaki Fark
Mayıs 1980 Bir kişi bir nesneyi satın almak istediğinde ve bunun için ödeme yapması gerektiğinde, satıcı ile alıcı arasında bir arabulucu gereklidir. Arabulucu, alıcının bu nesnenin, ödemesi istenen meblağdan daha değerli olduğunu anlamasını sağlar; bu, satıcının böylesine değerli bir mal için yüksek bir fiyat istemediği anlamına gelir. Bu nedenle
412. Keşişin Yemini, Kendini Kral’a Adamaktır
Mayıs-Haziran 1979 “Bir keşişin yemini, kendini Kral’a adamaktır.” RASHI, “Kral’a” yı Yaradan uğruna olarak yorumladı. Yorumcular, şarabı inkar etmediğini çünkü şarabın sağlığı için kötü olduğunu ya da onu sarhoş ettiğini ve aşağılanmasına neden olduğu şeklinde yorumladılar. Daha doğrusu, bununla kendisini Yaradan’a yaklaştıracağını anlar ve orada Tuma’a’nın [kirlilik] yargısı
411. Şiddet Uygulayan Herkes, Galip Gelir
Yargının kökeni gerçeklikten uzanır, çünkü kötüler gelip “Bu çalışma sizin için nedir?” diye karşı çıktıklarında, onlara ne söyleyeceğiz? “Dişlerini körleştirin”, yani cevap verecek akla sahip değiliz ama her şey mantık ötesidir. Bu, “Şiddet uygulayan herkes galip gelir” olarak kabul edilir, kimi zaman iyi eğilim ve kimi zaman kötü
410. Kendine-Sevmek ve Yaradan Sevgisi
Mayıs 1980 Kendini sevmek ve Yaradan sevgisi vardır ve başkalarını sevme olan bir orta vardır. Başkalarına olan sevgimiz sayesinde Yaradan sevgisine ulaşırız. Kabalist Akiva’nın “Komşunu kendin gibi sev, Tora’nın büyük bir kuraldır” dediği şeyin anlamı budur. Yaşlı Hillel’in, ona “Bana tüm Tora’yı tek ayak üzerinde öğret” diyen inancı
409. Acı Çekme Hakkında – 2
“İsrail kutsaldır.” Kişi sahiptir ama istemez; ister ama sahip değildir. Kişi ihsan etmek için istemez, Tora ve Mitzvot’a [emirler] ve cennet korkusuna sahiptir. İhsan etmek için ister, öyle ki ne Tora ve Mitzvot’a ne de cennet korkusuna sahiptir. Onun ihsan etmek için istememesi, “Bütün dünya sana senin erdemli
408. Tüm İsrail Topluluğunun Başlarını Sayın
Mayıs 1978 Sayma meselesi Yaradan’ın çalışmasına girebilecekleri saymalarıdır; bu, kişinin cezalandırılabileceği yirmi yaşından itibarendir. Yaradan’ın çalışmasında kişinin yapması gereken görev ile ilgili olarak, Tora’nın Şabat [Şabat] okumasının Hafterah son bölümünün sonunda, “Ve ben seni sonsuza dek Benimle nişanlayacağım” diye yazdığı yerde, bu ibraz edilmiştir. Yaradan, sonsuza dek Yaradan’ın
407. İbrani Bir Köle Satın Alırsan
Mayıs 1959 Zohar, BaHar’da Kabalist Elazar şöyle başlar: “İbrani bir köle alırsan, altı yıl çalışacak” vs. Bu böyledir çünkü İsrail’de sünnet edilmiş herkesin içinde kutsal bir Reşimo [anımsama] vardır, ve bir Shmita sırasında dinlenir [toprak ekiminin her yedi yılda bir hafifletilmesi], çünkü bu Shmita içinde dinlenebilmesi için ona
406. Altı Gün Çalışacaksınız
“Altı gün çalışacaksınız… dedi Rabbi Yosi … ve ‘Altıda’ diye yazmıyor … her gün, tüm yaratılış çalışmalarının ortaya çıktığı üst altı gün HGT NH… dedi Rabbi Yitzhak … Rabbi Hiya, ‘Çünkü Zeir Anpin olarak kabul edilmelerine rağmen bunlarda çalışmaya izin verildi, Havdalah [ayrılık] kuruldu’. O, ‘Ayrılık nedir? diye
405. Bir Buzağı, Kuzu ya da Oğlak Doğduğunda
Mayıs, 1979 “Bir buzağı, kuzu ya da oğlak doğduğunda.” Bir günlük yeni doğan bir buzağıya “bir öküz” denir, çünkü başarabileceği şeyi, o zaten daha ilk gününde başarmıştır. Dolayısıyla, “konuşan” niteliğine değil “hayvan” niteliğine ait insanlar, tüm hayatlarını doğdukları gün yani Mitzvot’a [emirler] başladıkları gün, edindikleri akılla yaşarlar. Tora’nın
404. Ve Bir Konu Söyle
“ ‘Ve bir konu söyle’ Şabat günü konuşmalarınız, hafta içi konuşmalarınız gibi olmasın.” [Şabat 113a]. Şabat, Keduşa [kutsallık], Kutsallığın Şabat’ı olarak adlandırılır. Hol [hafta içi] bedenin eylemleri manasına gelen Holanim [hastalıklı] konulardır. Bedenin niteliğinden, onun kötü düşüncelerinden, arzularından ve hislerinden ve Keduşa’yı alabilmek için onları nasıl ıslah etmemiz
403. Bu, Cüzzamlının Kanunu Olacak
Nisan, 1981 “Rahibe getirildiği zaman, arınma günü cüzzamlının yasası bu olacaktır.” Raşi, “Hastalıklar iftiradan dolayı gelir” olarak yorumlar. İftira, esas olarak kişi düşüncede, konuşmada ve eylemde ihsan ederek gerçeğin yolunda yürümek istediğinde ortaya çıkar. O sırada beden gelir ve bu niteliğin çalışmaya değer olmadığına dair iftiralar atar. Yani,
402. Bir Kadın Döllenirse – 1
Nisan 24, 1971 “Bir kadın döllenirse. Bizler öğrendik ki, ‘İlk kez döllenen bir kadın, erkek çocuk doğurur’. Rabbi Aha şöyle dedi: ‘Biz, bir damlanın, erkek mi dişi mi olacağının, Yaradan’ın hükmü olduğunu öğrendik ve sen, ‘İlk kez döllenen bir kadın, erkek çocuk doğurur’ diyorsun..’ Rabbi Yosi şöyle dedi:
401. Duy, Ey İsrail
Mart 1981 “Duy, Ey İsrail, Yaradan’ımız Efendimiz, O birdir.” “Bir” nedir? Bu, Yaradan için birleşmiş, İsrail adı altında toplanan Zeir Anpin’dir. Rabbi Şimon dedi ki, Nukva’nın bulunduğu yere “bir” dendiğinden, Dechar (Aramice:erkek) ve Nukva’nın (Aramice: dişi) Zivug’una (çiftleşmesine) “bir” denir. Bunun sebebi nedir? Dişisiz bir erkeğe “yarım beden”
300. Kıtlık Olmadan Ekmek Yiyeceğiniz Bir Toprak
18 Ocak 1973 “Kıtlık olmadan ekmek yiyeceğiniz bir toprak.” Ekmek yemek, bilgelerimizin Adam HaRison hakkında “Alnınızın teri ile ekmek yiyeceksiniz.” (Pesahim 111) dediği gibi üst bolluğu ifade eder. Kıtlık, bir kişinin insanlara muhtaç olduğu zamandır. O sırada kişi “fakir” olarak kabul edilir. Fakat kaderinden memnun olduğunda, kişi “zengin”
299. Temiz Bir Fikre Sahip Olmak
1 Haziran 1973 “Kudüs’te temiz fikirliler böyle yapardı: Kendileriyle kimin yemek yediğini bilmedikçe yemeğe gelmezlerdi.” (Sanhedrin 23a). “Temiz fikirli” bilgelerimizin “Nitekim mülkünden arındırılmıştır.” dediği gibi, mantıktan arınmış insanlar anlamına gelir. Bu, onların mantık ötesi giden insanlar oldukları anlamına gelir, çoğul formunda [İbranice ‘de] “temiz fikirli” olarak adlandırılır. Ev
298. Merhamet Niteliğini Yargı ile İlişkilendirmek
Ağustos 1973, Bnei Brak İnsan, boş alandan olan Behina Dalet’ten [Dördüncü Aşama] doğduğundan ve amacı almak için almak olduğundan, bu şekilde kalsaydı, sadece bu kökten, ihsan etmek için çalışmaya onu döndürmek kesinlikle imkânsız olurdu. Dolayısıyla ihsan etme niteliği, yani merhamet niteliği onunla birleştiğinde, bununla, kişi onu tersine çevirebilecek
297. Fakirleri Tozdan Yükseltir, Yoksulları Çöpten Kaldırır
19 Kasım 1971 Toz ve çöp arasındaki fark, çöp atık iken tozun bu yolla yapılan doğal bir şey olmasıdır ve Bilgelerimiz, “Hiçbiri bir köpekten fakir ve hiçbiri bir domuzdan daha zengin değildir.” (Şabat 155b) demiştir, çünkü domuzlar her yerde besin bulduğu için, atıklar da bir domuz için yemdir.
296. Yaratılışın Özü ve Yaratılışın Islahı
9 Temmuz 1964 Yaradılışın özü ve yaratılışın ıslahı. Yaratılışın amacının, O’nun yarattıklarına iyilik yapmak olduğu yani Yaradan’ın alttakilere bolluk vermek istediği bilinmektedir. Kişi tüm hazları almadığı ve hala bir miktar eksiklik hissettiği sürece, bu onun hedefe tam olarak ulaşamadığının bir işaretidir. Ancak yaratılışın tamamlanmasını başarmak bir ıslah olmalıdır,
295. Yedinciyi Kutsayan Herkes – 1
4 Aralık 1971 “Kutsayan Herkes” şiirinde yazılmıştır, “Çalışmasına göre, ödülü büyüktür.” “Onun ödülü büyük” demek ve ardından “çalışmasına göre” demekle ilgili meşhur bir soru vardır, yani özellikle çalışmasına göre, daha fazlasına değil. Yukarıdakileri anlamak için önce ödülün ne olduğunu bilmeliyiz. Bilgelerimizin “Rav’a hizmet eden köleler gibi olun, ödül
294. Yapacağız ve Duyacağız – 1
22 Ocak 1967, Bnei Brak “Yapacağız ve duyacağız.” Neden “yapacağız” ve ardından “duyacağız” olması gerektiğini anlamalıyız. Bir kişinin kendisi söz konusu olduğu yerde önyargılı olduğunu görüyoruz. Bu nedenle, uygunsuz davrandığını anlaması sağlanmış olsa bile, kendisinden aldığı rüşvet nedeniyle, “Rüşvet körleri” yazdığı gibi, bununla aynı fikirde olamaz. Doğal olarak,