731. Yoksullar için Hayırseverlik
Portion BaHar, Mayıs 1958, Sunderland, Birleşik Krallık Bölüm, BaHar [Dağ’da (Levililer 25:1-Levililer 26:2)]: “Eğer bir dostunuz yoksullaşırsa ve size olan bağlılığı azalırsa, onun geçimini sağlayacaksınız.” der. RAŞİ’nin buna yorumu şöyledir: “Onun gerilemesine ve düşmesine izin vermeyin, sonra onu ayağa kaldırmak zor olur. Aksine, eli zayıfladığı andan itibaren onu
730. Altından Daha Hoş
Tora’nın sözleri: 1) Kutsaldır. 2) Yücedir. 3) “Altından daha hoş ve saf altından, baldan daha tatlı” (Zohar, Bölüm 3, 149 [İbranice]) diye yazıldığı üzere, tatlıdırlar. Bu üç ifadeyi anlamamız gerekir. Zohar, bir kişiye Keduşa’yı [kutsallık] getirmesi için öğrenmemiz gerektiğini öğütler. “Tora’nın sözleri kutsaldır” ifadesinin anlamı budur. Kişinin istediği
729. Bu Dünya İnsan Tarafından Kutsallaştırılmıştır
Gerçek anlamına göre, bu dünyanın tüm meseleleri bedensel meselelerdir ve insanın eksiklikleridir, topraktan toz olmaktır. Kim ki, dindar olmak isterse, zevklerden elinden geldiğince uzak durmadıkça ve hayatta kalması için zorunlu olanlar hariç zevk almadıkça dindar olamaz ve o zaman dindar olur, kötülükten uzaklaşır ve bu eylemle iyi kalır
728. İnanç -2
“Rabbi Tarfon der ki, ‘Gün kısa ve iş bol; işçiler tembel ve ödül çok ve mülk sahibi baskı yapıyor’” (Avot, Bölüm 2, Mişna 15). Bu demektir ki, kişi bir mülk sahibi olduğuna, lidersiz bir sermaye olmadığına inandığında ve bir mülk sahibi olduğunu tam olarak kabul ettiğinde, bu baskıyı
892. Sukot için Bir Makale
“Yedi gün boyunca Sukot’ta [kulübelerde] oturacaksınız; İsrail’deki her yurttaş, Sukot ’ta oturacak ki, nesilleriniz İsrailoğullarını, Mısır ülkesinden çıkardığımda onları Sukot’a yerleştirdiğimi bilsin; Ben Tanrınız Efendiniz” (Levililer 23:42-43). Rabbi Eliezer, “Gerçek Sukot” ve Rabbi Akiva, “Görkem bulutları” der. Aralarında nasıl böyle bir uçurum olabilir? Biri maddesel Suka’yı [Sukot’un tekili]
837. O’nun Niteliklerine Tutunun
Yağmurlar üç şey sayesinde yağar: toprak sayesinde, merhamet sayesinde ve acı çekmek sayesinde (Kudüs Talmudu, Taanit). “Toprak sayesinde” ne anlama gelir diye sormalıyız. Toprak seçebilir mi ki Yaradan’ın yolunu izlediği için erdemleri olduğunu söyleyebilelim? Bunu etik açıdan anlamalıyız. “Toprak”, Malhut niteliği anlamına gelir, “toprak” olarak adlandırılır, ki bu
777. Şehina’nın Sürgünü İçin Bir Dua
Şehina’nın [Kutsallığın] sürgünü için dua etmemiz gerektiğine dair duanın anlamı nedir? Bilme ve alma niteliği olan Sitra Ahra [diğer taraf], ihsan etme ve inanç olarak kabul edilen Şehina’yı kontrol eder. Yaradan dünyayı yarattıklarına iyilik yapmak için yaratmıştır ve alttakiler faydayı sadece ebedi Kelim [kaplar] olarak kabul edilen ihsan
727.En Önemlisi Çevredir
“Ve yaşamı seçin.” En önemlisi çevredir. İnsan her zaman bir çevrenin içindedir ve istemeden de olsa çevreyi takip eder. Dolayısıyla, eğer kişi Abaye ve Raba’nın düşüncelerine dalmışsa, onların etkisi altında olduğu açıktır. Ancak çalışma sırasında kısa bir an için düşüncelerini farklı bir konuya yöneltirse, yani maddesel konularla ilgili
726. Yola Çıkmak
“Yola çıkmak”, kişinin ilk başta evde olduğu, Tora’ya ve Mitzvot’a [emirlere] alışıyor olduğu ve her şey alışkanlıkla yapılıyor olduğu anlamına gelir. Ama şimdi yola çıktığında, alışkanlıkla gittiği zaman sahip olduğu şeyler azalmıştır. Bu durumda ona korkmasına gerek olmadığı, aksine daha da fazlasına sahip olacağı vaat edilir.
725. İnsanın Ruhu Ona Öğretecektir
24 Ağustos 1947 “İnsanın ruhu ona öğretecektir.” Tora’nın tamamı öncelikle ruhun amacı için, yani bir ruhla ödüllendirilmiş olanlar için öğrenilir. Yine de onlar, kendilerinden öncekilerin öğretilerindeki yeniliklerde icat ettikleri yeni şeyleri onlardan öğrenmek için Tora’nın veya diğer bilgelerin sözlerine özlem duymalı ve araştırmalıdırlar. Bu, onlar tarafından taşınacakları için
724.Balak Gördü
“Ve Balak Ben Tzipor gördü,” vb. “Moab’ın neden korktuğunu” anlamalıyız, çünkü “Moab’ı rahatsız etmeyin” diye yazılmıştır. Hatam Sofer, Maimonides’in sekiz bölümde yazdığı gibi, Yaradan’ın Mısır’ın kalbini ve Sihon’un kalbini, şimdi yapılanlar için değil, işledikleri günahların intikamını almak için güçlendirdiğini açıklar, zira onların kalplerini kendi iyiliklerine karşı güçlendiren ve
723.Tzimtzum
Tzimtzum Alef [ilk kısıtlama] “İlahi Takdir” olarak adlandırılır ve Tzimtzum Bet [ikinci kısıtlama] ödül ve cezanın Takdiridir. MAN’ın yükseltilmesiyle, Tzimtzum Bet öncesinden gelen AB ışığı parlar. Malhut’a gelince, bir kural olarak, hiçbir Sefira’dan söz etmeyiz, sadece Malhut’tan söz ederiz, çünkü Kli [kap] olmadan ışık olmaz. Bu demektir ki,
721. Tora ve Mitzvot’un Segulası
Tora ve Mitzvot’ta [emirlerde] bir Segula [güç/tedavi] vardır ki, kişi bu niyetle öğrenirse, kalbi buna karşı çıksa ve bu niyetle yaptığı her şey arzusuna ve kalbine aykırı olsa da yine de zorunlu çalışma yoluyla, arzusunu kendini sevmekten başkalarını sevmeye çevirmekle ödüllendirilir. Yazılanları anlamalıyız, başkalarına ihsan etme kavramını edinmek
720. Bilgi Ekleyen, Acı Ekler
Bir kişi Katnut’ta [küçüklük/bebeklik] iken, büyümeden önce, her bir şeyden canlılık ve haz aldığını görürüz. Karşılaştığı her şey onu heyecanlandırır ve objeyi sevdiğinde ve onunla oynamayı arzuladığında ondan ‘iyi’, objeden korktuğunda ve ondan uzak durduğunda ise ‘kötü’ bir şey ortaya çıkarır. Bu ikisi aracılığıyla büyür ve kısa bir
719. Ve Yahuda O’na Yaklaştı – 2
“Ve Yahuda ona yaklaştı ve şöyle dedi: ‘Efendim, hizmetkârınızın Yaradan’ın kulağına konuşmasına izin verin ve fakat lütfen sinirlenmesin'” vb. RAŞİ bunu, “Bundan, onunla sert bir şekilde konuştuğunu öğreniyorsunuz” diye yorumlar. Bunun Yahuda için ne anlama geldiğini sormalıyız, çünkü başlangıçta, “Bizler efendimizin köleleriyiz hem biz hem de kabın elinde
718. Kudüs’ün Yasını Tutan Herkes
Şabat Hazon [Av’ın 9’undan önceki Şabat], Şabat Nahamu [Av’ın 9’undan sonraki 1’nci Şabat] için bir hazırlıktır, şöyle yazıldığı gibi: “Kudüs için yas tutan, Kudüs’ün tesellisini görmekle ödüllendirilir.” “Halkla birlikte acı çeken herkes, halkın tesellisini görmekle ödüllendirilir.” “Yas tutmak”, Tapınağın ne kadar harap olduğunu görmek için kişinin kendisine baktığı
717. Ses ve Konuşma
“Ses”, kişinin “hayvansal” niteliğinde olduğu, ancak akılda herhangi bir kıyafeti olmadığı hissi anlamına gelir. “Konuşma” duygunun akılda kıyafetlenmesi anlamına gelir. Buna “konuşmak” denir. Doğal olarak, “Tora’da yenilikler” olarak adlandırılan, yani Tora ile ilgili olarak kişiyi Yaradan’a yaklaştıran bu şeyler, her seferinde Yaradan’a yaklaşmakla ilgili olarak kişinin içinde yeni
716. Gurur Hakkında
“Kim gururluysa, Yaradan der ki, ‘O ve ben aynı yerde barınamayız’.” Eksikliğin olduğu bir yer, özellikle eksikliğin olduğu yerin duvarları varsa, o zaman bu eksiklik bir Kli [kap] olarak kabul edilir. Duvarları olmayan bir eksiklik Kli olarak kabul edilmez, çünkü bu dünyanın boşluğu doldurulmayacaktır. Daha çok, dünyanın eksikliğinin
844. Ödül Emektir
“Ödül, emeğe göredir.” Başka bir deyişle, kişi daha sonra sarf ettiği emeğin ödülü olduğunu görür. Ödül emek olduğundan ve Yaradan ona emek verme arzusu verdiğinden, ödül de emeğin ölçüsüne göredir.
836. Hizmetkâr ve Oğlu
“Kim bir hizmetkâr satın alırsa, efendisini satın almış olur.” Bir “hizmetkâr” anlayışı vardır, bir de “oğul” anlayışı vardır. Hizmetkâr, bir kişinin kendi otoritesine sahip olmadığını söylemesi anlamına gelir. Buna “Bir hizmetkâr satın alan, efendisini satın alır” denir, yani kişinin kendine ait bir otoritesi yoktur ama tek amacı efendisini
804. Yoksulları Tozdan Kaldırır -2
“Yoksulu tozdan kaldırır, düşkünü çöpten çıkarır.” “Toz”, kişinin kendine ait bir hareketi olmaması ama herkesin onunla uğraşması anlamına gelir. Başka bir deyişle, isteyen herkes, evini onun üzerine inşa eder ve o da itiraz edemez. Dolayısıyla hem iyi şeyler hem de tam tersi. Bu nedenle, zayıf olan yoksul, yani
795. Babanın Ahlâk Değerlerine Kulak Ver Oğlum -2
Temmuz “Elazar oğlu Pinhas,” vs., “Rabbi Elazar başladı ve dedi ki, ‘Dinle oğlum, babanın ahlak değerleri’ Yaradan’dır. ‘Ve annenin öğretisini terk etme’, bu İsrail topluluğudur.” İsrail topluluğu, “inanç ” olarak kabul edilen İsrail’in ruhunun tamamı olan Şehina’dır [Kutsallık]. O’na “Tora” denir ve Tora’nın niteliğini inanca ve ahlâkı
693. Tora’ya Tuşiya Denir -2
Bilgelerimiz şöyle der: “Rabbi Hanin, ‘Onun adı neden Tuşiya? Çünkü o kişinin gücünü Mateset [azaltır/tüketir]’. Başka bir yorum: ‘Tuşiya, Şeytan yüzünden gizlilik içinde verildiği için’.” RAŞİ, iftira attığı ve “Üsttekilere verilsin ve tabletler Musa’ya verilmesin” dediği şeklinde yorumladı. “Başka bir yorum: Tuşiya, dünyanın üzerine kurulu olduğu Tohu [şekilsizlik]
692. Tora’ya Tuşiya Denir -1
Sanhedrin 26b: “Rabbi Hanin, ‘Onun adı neden Tuşiya? Çünkü o kişinin gücünü Mateset [azaltır/tüketir]. Başka bir yorum: Tuşiya, zira Şeytan yüzünden ona gizlice verilmiştir.” RAŞİ, iftira attığı ve “Üsttekilere verilsin ve tabletler Musa’ya verilmesin” dediği şeklinde yorumladı. “Başka bir yorum: Tuşiya, dünyanın üzerine kurulu olduğu Tohu [şekilsizlik] meseleleri.”
691. Tora Gizlilik İçinde Verildi
“Yukarıdakilere verilsin ve Musa’ya verilmesin.” Tora, kişi yükseldiğinde verilmelidir. “Ve Musa’ya verilmesin,” çünkü Musa’ya ‘sadık çoban’ denir ve Musa’nın elleri ‘inanç’ olarak kabul edilir. O zaman Şeytan iftira atar ve kişi ona layık olmadığında Tora’nın alınamayacağını söyler. Öyleyse tavsiye, Musa’nın alma kabiliyetine yani inanç niteliğine sahip olmasıdır, çünkü