Günlük Program
Makale No. 41, 1989 1) Gece Yarısı Islahı: Şehina’nın [Kutsallığın] sürgünü için yas tutmak. 2) Nicelik ve nitelik olarak inancı tesis etmek. 3) Kötü ile ilgili olarak: Kötülüğün yukarıdaki ve aşağıdaki dünyalarda, bu dünyada neden olduğu acı ve ızdırabı, yaratılan varlıklara ölüm getirdiğini ve tüm yaratılışın acı çekmesine
Şabat Konuşması Neden Hafta İçi Konuşması Gibi Olmamalıdır?
Makale No. 18, 1990 Zohar’da (Beşalah, Madde 70-78) şöyle yazar: “‘Siz sessiz kaldıkça, Efendiniz sizin için savaşacaktır. Rabbi Aba, ‘Eğer Şabat nedeniyle dilediğini yapmaktan ve söz söylemekten ayağını çevirirsen, Şabat günü konuşman, hafta içi konuşman gibi olmayacaktır’ diye başladı. Her gün, kişi bir eylem göstermeli ve aşağıda uyandırması
Çalışmada Yarım Şekel Nedir? – 2
Makale No. 20, 1990 Ayet şöyle der: “İsrail halkını saymak için başlarını saydığınızda, her biri kendi ruhu için saydığınız zaman Efendimiz’e bir kefaret ödeyecek ve saydığınız zaman aralarında veba olmayacaktır. Verecekleri para şudur: Kutsallık şekeli olarak yarım şekel. Ruhlarınızın kefareti için Efendimiz’e katkıda bulunmak üzere zenginler daha fazla,
Ve Çocukları Onun İçinde Mücadele Ettiler
Makale 9, 1985 Ve çocukları onun içinde mücadele ettiler. RAŞİ der ki, “Atalarımız bunu kaçmak olarak yorumlar, kişi Tora kapılarından geçtiğinde, Yakup çıkmak için uğraşır, putperestliğin kapılarından geçtiğinde ise Esaf çıkmak için uğraşır.” Baal HaSulam bu çalışmanın düzenidir der. Çalışmanın başlangıcına Ibur (döllenme) denir. Kişi Tora’nın kapılarından geçtiğinde
Bu Kandiller Kutsaldır
Makale No. 12, 1991 Baal HaSulam, “Bu kandiller kutsaldır ve onları kullanmak için iznimiz yok, sadece onları görmek için iznimiz var” şeklinde yazılanlar hakkında, Hanuka mucizesi ile Purim mucizesi arasındaki farkı bilmemiz gerektiğini söylemiştir. Hanuka’da hüküm sadece maneviyatla ilgiliydi, İsrail halkının Mitzvot’u [emirleri/iyi eylemleri] yerine getirmesi engellenmişti. Mucize,
485. Senin Korkun Ve Senin Dehşetin Yeryüzündeki Tüm Hayvanların Üzerinde Olacak
“Senin korkun ve senin dehşetin yeryüzündeki tüm hayvanların üzerinde olacak.” RAŞİ bunu şöyle yorumlar “bir günlük bebek hayatta olduğu sürece, onu farelerden korumaya gerek yoktur. Başan Kralı Og öldüğünde, o korumalıydı.” (Sanhedrin 98). Canlılık, eğilime karşı yapılan tüm savaşın, kişiye bu dünyada maddi konularda canlılık olduğunu göstermesinden ibaret
484. Efendi Kimi Severse Onu Uyarır
“Efendi kimi severse onu uyarır.” Bu demektir ki, Yaradan sevdiklerine ıstırap gönderir, bu, Yaradan’ın yolunda yürümedikleri için acı çekecekleri anlamına gelir. Buna karşılık, Yaradan’ın yolunda yürümediği için herhangi bir acı hissetmeyen kişi, bundan nasıl kurtulacağı konusunda asla tavsiye almaya çalışmayacaktır.
483. Bilgelik İçin Tedbir – Sessizlik – 2
Mayıs – Haziran “Bilgelik için bir tedbir – sessizlik.” Bu demektir ki, Hohma [bilgelik] ile ödüllendirilmek için, kişi önce Kelim’i [kapları] ıslah etmelidir, böylece ihsan etme niteliğine sahip olurlar. Dolayısıyla ıslah, “sessizliktir” yani her konuda kişi kendi kendine “Sessizlik! Benim düşüncem böyleydi.” şeklinde cevap verecektir.
482. Bu Tora’nın Yoludur – 2
8 Haziran 1955 “Bu Tora’nın yoludur: Kederli bir hayat sür” vb. Bu böyledir çünkü kişi Yaradan rızası için çalıştığında, beden hiçbir şey almadığı için haz almaz. Bununla birlikte, kişi ihsan etme tarzında çalışmaya alıştığında, sonrasında “O zaman Efendi’den haz alacaksın” ile ödüllendirilir. Başka bir deyişle, Yaradan rızası için
481. Bütün Dünya Oğlum Hanina Tarafından Besleniyor – 2
7 Şubat 1955 “Bütün dünya oğlum Hanina tarafından besleniyor ve oğlum Hanina, bir Şabat arifesinden diğerine 102 keçiboynuzu [yetersiz, kıt yiyecek] ile yetiniyor.” (Taanit 24b). Bunu çalışmada yorumlamalıyız. Yaradan’ın yollarında yürüyen kişi, “Şabat arifesinde çalışmayan kişi”de olduğu gibi, “hafta içi” olarak adlandırılan, çalışma boyunca “yetinir” yani çalışmasında keçiboynuzunun
480. Efendi’nin Seçeceği Yer
“Ve öyle olacak ki, Tanrınız Efendi’nin kendi Adını yaşatmak için seçtiği yere, size buyurduğum her şeyi: yakmalık sunularınızı ve kurbanlarınızı, onda birlerinizi ve ellerinizin katkısını ve Efendi’ye adayacağınız tüm seçilmiş adaklarınızı oraya getireceksiniz.” (Deuteronomy 12:11). Bununla ilgili şunu sormalıyız: Tora ebedi olduğuna göre, bugün Efendi’nin adını yaşatmak için
479. Adaleti Bozmayacaksınız
Shoftim [Yargıçlar] Kısmı “Adaleti bozmayacaksınız; taraf tutmayacaksınız ve rüşvet almayacaksınız çünkü rüşvet, bilgelerin gözlerini kör eder ve erdemlilerin sözlerini saptırır. “ Burada üç anlayış vardır: 1) adalet, 2) taraf tutma, 3) rüşvet. Tora sadece rüşveti açıklar ama adalete veya taraf tutmaya herhangi bir gerekçe sunmaz. Adalet ve taraf
478. Korah’ın Günahı Neydi?
Korah’ın günahının ne olduğunu anlamalıyız. Nihayetinde, bilgelerimiz onun zeki olduğunu söylemiştir. Korah, Yaradan’a karşı günah işlemedi. Aksine, “Tüm topluluğun hepsi kutsaldır” dedi ve Musa hakkında söylediği tek şey, Musa’nın Yaradan’dan değil, kendi kalbinden uydurduğunu söylemesiydi. Eğer bunun Yaradan’dan geldiğinden emin olsaydı, itiraz etmezdi. Öyleyse, neden bu kadar ağır
477. Evde Neyiniz Var?
“Evde Neyiniz Var?” “Boş bir masada kutsama yapmak yasaktır.” “Boş bir yerde yemek yemenin nimeti yoktur” (Zohar, Yitro, Madde 487). Bilinir ki “Kutsanmış olan, Kutsal olana bağlanır.” Dolayısıyla boş bir yer “lanetli” olarak kabul edilir. Bu nedenle lanetlenmiş olan, Kutsala bağlı kalmaz. Bundan dolayı, kişi eksikliklerini sorduğunda, o,
Çalışmada “Casuslar” Ne Anlama Geliyor?
Makale No. 35, 1991 Zohar’da (Shlach, Madde 82) şöyle yazar: ” Rabbi Yosi dedi ki, ‘Her şeyi karalamak için kendilerine bir danışman edindiler. ‘Her şey’ nedir? Dünya ve Yaradan’dır. Rabbi Yitzhak dedi ki, ‘Dünya, bu doğru. Peki ya Yaradan? Bunu nasıl bilebiliriz? Ona şöyle dedi: ‘Bu, ‘Yine de
476. Zengin Daha Fazla Vermeyecek, Fakir de Daha Az Vermeyecek
Şubat 1988 “Yaradan’a katkıda bulunmak için zengin daha fazla ve fakir yarım Şekel’den daha az vermeyecek.” “Fakir” ve “zengin”, bilgi bakımından fakir veya tam tersi demektir. Şekel, “terazi” yani tartılacak taşlar anlamına gelir. Başka bir deyişle, insan içinde bulunduğu durumu derinlemesine düşünmelidir. Her zaman yarı yarıya bir durumda
475. Kulak Ver, Ey Gökyüzü
Eylül, 1979 “Kulak ver, ey gökyüzü ve konuşmama izin ver ve ağzımdan çıkan kelimeleri işitsin” Yorumcular neden göklerle ilgili olarak “kulak ver” ve yeryüzüyle ilgili olarak “işitsin” diye yazıldığını sordular. Ayrıca, neden gökyüzü söz konusu olduğunda konuşma, yeryüzü söz konusu olduğunda ise “kelimeler” şeklinde yazılmıştır? “Gökyüzü” tümüyle maneviyatla
474. Ve Kenanlı, Arad Kralı, Duydu
Eylül 1980 “Harun, ‘Ve Kenanlı, Arad Kralı, duydu’ diye yazıldığı gibi, İsrail’in sağ koludur.” Sulam’da [Zohar Üzerine Merdiven Yorumu] şöyle yazılıdır, “Bu yazıldığında ‘Kenanlı, Arad Kralı …, İsrail’in Atarim yoluyla geldiğini duyunca, İsrail’e karşı savaştı ve bir kısmını esir aldı.’ anlamına gelmektedir.” “Atarim yoluyla” demek, İsrail’in kolsuz yürüyen
473. Günahlar Onun İçin Bir Erdem Haline Gelir
“Zohar Kitabı’na Giriş” de (Madde 126), sonunda tüm dünyalarda, her bedenin tam bir pişmanlık ve sevgi içinde tövbe edeceği, büyük bir ışığın ortaya çıkacağı yazılıdır. Bilgelerimizin, sevgiden tövbe ile ödüllendirilen kişinin günahlarının onun için erdem haline geldiğini söyledikleri bilinmektedir (Yoma 86b), peygamberin, aralarında “Tanrı’ya kulluk etmek boşunadır, O’nun
472. Gizlenen Şeyler Tanrımız Efendi’ye Aittir
Eylül 1981 “Gizlenen şeyler Tanrımız Efendi’ye aittir ve Tora’nın (yasanın) sözlerini yerine getirmek için ifşa olan şeyler, sonsuza kadar bize ve çocuklarımıza aittir.” İma edildiği şekliyle, “ifşa olmuş” ifadesini “uygulanmış” ve “gizlenmiş” ifadesini “niyet” olarak yorumlamalıyız. Kişiyi bir eylemi yapmaya mecbur kılan sebep olan niyet, insanlardan gizlidir çünkü
471. Bugün Ayakta Duruyorsunuz – 2
Eylül 1979 “Bugün ayakta duruyorsunuz… odununuzu kesen kişiden suyunuzu çeken kişiye kadar… Efendiniz Tanrınız’ın bugün sizinle yaptığı… antlaşmaya girebilesiniz diye.” Yorumcular sorar, çoğul formda başlıyor ve sonra tekil formda devam eder. Ayrıca, antlaşmanın anlamını anlamak için, yorumcular, bireylerin zayıf olan ince sazlıklar gibi olduğuna dair Midraş [yorumunu] getirirler.
Neden Özellikle Pesah Gecesinde Dört Soru Sorulur?
Makale No. 22, 1989 Gördüğümüz gibi, insan ne zaman soru sorar? Eksik olduğu zaman. “İhtiyacım olduğunu düşündüğüm şeye sahip olamamaktan dolayı neden acı çekmem gerekiyor?” diye sorar. Yaradan’a şikayetler ve taleplerle gelir ve “Neden acı çekmem gerekiyor?” diye sorar. Fakat bir kişi bolluğa sahip olduğunda, özgür olduğunu, hiçbir
Çalışmada Esav’ın “Tarla Adamı” Olarak Adlandırılması Ne Anlama Gelir
Makale No. 8, 1990 Zohar (Toldot, Madde 75’te) şöyle söyler, “Burada ‘Becerikli bir avcı, tarla adamı’ yazılmıştır ve orada (Nemrut hakkında) ‘O, Efendi’nin önünde güçlü bir avcıydı’ diye yazılmıştır. Orada yazıldığı anlamı ile bu insanların zihinlerini avlıyor ve onları Yaradan’a isyan etmeleri için yanıltıyordu anlamına gelir, burada ise
Baal HaSulam’ın Kehaneti
[bir el yazmasından] Ve savaş günlerinde, korkunç katliam günlerinde, bütün gece dua edip acı acı ağlıyordum. Ve işte, şafak sökerken, sanki dünyadaki bütün insanlar zihnimin gözünün önünde bir grup halinde toplanmış gibi görünüyordu. Ve aralarında bir adam kılıcını başlarının üzerinde tutmuş, başlarına vuruyordu. Başlar yukarı doğru yükseldi ve
470. Sen Geldiğinde
Eylül 1979 “Tanrınız Efendi’nin size miras olarak verdiği toprağa geldiğinizde, onu miras alacak ve içinde yaşayacaksınız.” RAŞİ, “Toprağı fethedip, onu paylaşana kadar ilk meyveyi vermekle yükümlü değillerdi” şeklinde yorumlamıştır. İma vasıtasıyla, insanın çalışmasının, gün boyu mümkün olduğunca Yaradan yolunda meşgul olmak olduğu şeklinde yorumlamalıyız. Kişi gününün nasıl geçtiğini