469. Onlar Her Gün Gözünüzde Yeni Gibi Olacaklar
Eylül 1981 “Bu gün, Efendiniz Tanrınız size bu yasaları ve emirleri yerine getirmeniz için emrediyor ve onları tüm kalbiniz ve tüm ruhunuzla tutacak ve yapacaksınız.” RAŞİ şöyle yorumlar; “Onlar, her gün gözünüzde sanki o gün size emredilmiş gibi yeni olacaklar.” “Onlar her gün sizin gözünüzde yeni gibi olacaklar”
468. Bu Gün, Efendiniz Yaradan Size Emrediyor
Eylül 1978 “Bu gün, Efendiniz Tanrınız size bu yasaları ve emirleri yerine getirmeniz için emrediyor ve onları tüm kalbiniz ve tüm ruhunuzla tutacak ve yapacaksınız.” RAŞİ şöyle yorumlar; bunlar her gün sanki o gün sizlere emredilmiş gibi gözünüzde yeni olacak. İnsanın bunları nasıl o gün emredilmiş gibi yeni
467. Yeryüzünün Bütün Halkları Görecek
Elul, Ağustos-Eylül “Yeryüzündeki bütün halklar Yaradan’ın adının sizin üzerinize anıldığını görecek ve sizden korkacaklar.” Büyük Rabbi Eliezer “bunlar baş Tefillinleridir [filakteriler]” der (Minşot 35b). Tosfot, baş Tefillinleri el Tefillinlerinden daha görünür olduğu için, “gör” ifadesinin onlarla ilgili olduğu yorumunu yapar. Tersine, el Tefillin’i örtülmelidir, zira “elinizde bir simge,
466. İsteğe Bağlı Savaş Ve Mitzva [Emir] Savaşı
Ağustos 1982 “Savaşa gittiğinde.” RAŞİ bunun isteğe bağlı olduğu yorumunu yapmıştır. Ancak Mitzva savaşıyla ilgili olarak, “Hiçbir ruhu canlı tutmamalısınız.” diye yazılmıştır. Kişinin eğilime karşı savaşa girdiği “isteğe bağlı savaş” ile düşüncenin olmadığı yani kişinin Lişma [O’nun rızası için] ya da Lo Lişma [O’nun rızası için değil] çalışıp
Çalışmada “Tora Sadece Kötü Eğilimin Aleyhinde Konuşur” Nedir?
Makale No. 39, 1989 “Eğer düşmanlarına karşı savaşa gidersen ve Tanrın Efendin onları senin eline teslim ederse ve tutsaklar arasında güzel bir kadın görürsen ve onu kendine eş olarak alırsan” diye yazılmıştır. RAŞİ, “Tora sadece kötü eğilimin aleyhinde konuşur, eğer Yaradan ona izin vermezse, kişi onunla yasak dahilinde
Çalışmada “Yeryüzüne Bir Merdiven Kurulur ve Üstü Cennete Ulaşır” Ne Demektir?
Makale No. 9, 1990 Zohar şöyle der (VaYetze, Madde 52), “‘Ve işte, yeryüzüne bir merdiven kuruldu’. Merdiven nedir? Diğer tüm derecelerin bağlı olduğu bir derece, yani tüm derecelerin kapısı olan Nukva’dır [Aramice: dişi]. (Ve Madde 53’te), Bakın orada, “‘Ve Tanrı’nın meleklerinin onun üzerinde yükselip alçaldığını görürsünüz. Bunlar, bu
Çalışmada “Büyükleri Küçükler Hakkında Uyarmak” Nedir?
Makale No 28, 1990 Bilgelerimiz şöyle demişlerdir (Yevamot 114a), “De ki, siz de dediniz ki, büyükleri küçükler hakkında uyarmak için.” RAŞİ bunu şu şekilde yorumlar: “Harun’un oğulları kâhinlere deyin ki, siz de bu iki sözü söylediniz, ‘Neden büyükleri küçükler hakkında uyarıyorsunuz? Böylece kirletilmeyecekler.” Büyükleri küçükler hakkında uyarmakla ilgili
Çalışmada Sevilenin Oğlu ve Nefret Edilenin Oğlu Nedir?
Makale No. 46, 1991 Midraş, (Baal HaTurim’de sunulan) “Bir adamın iki karısı varsa, biri sevilir diğerinden nefret edilir” diye yazılanlar hakkında şöyle der. Diyor ki, “‘Eğer bir adamın iki karısı varsa’ Yaradan’dır. ‘Sevilenler’ O’nun yüzünü gösterdiği putperestlerdir, ‘nefret edilenler’ ise O’nun yüzünü gizlediği İsrail’dir.” Bunu anlamalıyız, çünkü Yaradan’ın
Çalışmada İnsan Yaratılmadan Önce Toprak Meyve Vermiyordu Ne Anlama Gelir
Makale No. 5, 1990 Zohar’da (VaYera, Madde 1’de) şöyle yazılmıştır: “Rabi Hiya şöyle başladı, ‘Yeryüzünde tomurcuklar belirdi; budama zamanı geldi.” Bu demektir ki, Yaradan dünyayı yarattığında onun hak ettiği tüm gücü yeryüzüne yerleştirmiştir ve bu, her şeyin toprakta olduğu, bulunduğu anlamına gelir. Ancak insan yaratılana dek dünya meyve
Çalışmada “Şehina İsrail İçin Tanıklıktır” Ne Demektir?
Makale No. 37, 1990 Zohar şöyle der (Pinhas, Madde 491), “‘Şoşan Edut’taki Lider için’. Musa, ‘Şoşan Edut’ dedi, ‘Şoşan Edut’ denilen Şehina’nın [Kutsallığın] Edut’udur [tanıklığı], çünkü üzerimizde duran ve Kral’ın önünde bizim hakkımızda tanıklık eden bir tanıklıktır. Övgülerde bulunmamız için kutsal bir yardımdır. Bu yüzden ona ‘Şoşan Edut’
Çalışmada “Kalk Ey Efendimiz ve Düşmanların Dağılsın” Ne Anlama Gelir?
Makale 19 (1991) Kudüs Talmudu şöyle der: “Tanna Raşbi der ki, ‘Elleri Tora’dan vazgeçmiş insanları görürseniz, sağlam durun ve kendinizi Tora’da güçlendirin, herkesin ödülünü alacaksınız.” İnsanların Tora’dan vazgeçmesinin ne anlama geldiğini anlamalıyız. Vazgeçmek, bir şeyi elde etmek için büyük çaba sarf eden ancak tüm çabalarının kendisine yardımcı olmadığını
Dünyanın Tora İçin Yaratılmış Olması Ne Anlama Gelir?
Makale 3, 1990 RAŞİ, bilgelerimizin “Başlangıçta [Tanrı], ‘yolunun başlangıcı’ olarak adlandırılan Tora ve ‘İsrail’in kutsalları, ilk mahsulü’ olarak adlandırılan İsrail için yarattı” sözlerini getirir. “Dünya Tora için yaratıldı” ifadesinin ne anlama geldiğini anlamalıyız. “Tora,” basitçe söylemek gerekirse, Kral’ın emirleridir ve onlara uyulmasını emreder. Ancak Kral’ın emirleri eksik midir
Çalışmada Arınmak İçin Gelen Kişinin Aldığı Yardım Nedir?
Makale No. 17, 1990 Zohar sorar (Mısır’dan Çıkış, Madde 36), “Neden ‘Firavun’a doğru gel’ diye yazılmıştır? ‘Firavun’a git’ denmesi gerekirdi. ‘Gel’ nedir? Musa ondan korkuyordu. Yaradan Musa’nın ondan korktuğunu görünce, ‘Bak, Ben sana karşıyım, Mısır Kralı Firavun’ dedi. ‘Benim Efendiniz’ diyorsunuz ya, ‘Benim ve bir başkası değil’ diye
Çalışmada “Onlar Her Gün Gözünüzde Yeni Gibi Olacaklar” Nedir?
Makale No. 40, 1989 Bilgelerimiz (RAŞİ, Tavo 3 Deuteronomy 26:16, Yitro 13:10’da) ayet hakkında şöyle söylemiştir, “Bugün Tanrınız Efendiniz size bu kanunları ve hükümleri yerine getirmenizi emrediyor. Bunları tüm kalbinizle, tüm ruhunuzla yerine getirmeye dikkat edeceksiniz.” “Her gün, sanki onları Sina Dağı’ndan bugün almışsınız gibi sanki onlar size
Çalışmada Gerçek Hesed Nedir?
Makale No. 14, 1990 RAŞİ, Yakup’un Yusuf’a “Benim için merhamet ve hakikati yap” dediği ayeti yorumlar. Ölülere yapılan Hesed [merhamet/iyilik] gerçek Hesed’dir, çünkü kişi karşılığında bir ödül beklemez. Bu da demektir ki, Yusuf ondan “Lütfen beni Mısır’a gömme” diye iyilik istediğinde, karşılık beklemeden gerçek Hesed’i yerine getirmesini istemiştir.
Çalışmada, Putperestlere Tora’yı Öğretme Yasağı Nedir?
Makale No. 31, 1989 Zohar’da (Hukat, Madde 2) şöyle yazılmıştır: “Orada şöyle yazılmıştır, ‘Ama Vav’ın eklenmesi olmadan Zot [Bu], Tora’nın kanunudur,’ ki bu Malhut’tur ve ‘Tüzük’ olarak adlandırılır ve ‘Tora’ olarak adlandırılan ZA’den gelir. Yine de ZA olan Tora’nın kendisi değil, sadece Tora’nın yargısı, Malhut olan Tora’nın hükmüdür.
Baal HaSulam’dan Çalışmanın Düzeni
Makale No. 46, 1990 1) Dünyanın bir Gözetleyicisi olduğuna inanmak. 2) İnancın daha düşük bir öneme sahip olduğunu bilmek, yine de bu yolda yürümeyi seçmek. 3) Kişinin inancı, almak için değil, ihsan etmek için olmalıdır. 4) Kişi çalışmayı Yaradan’a atfederken, çalışmanın nasıl göründüğüne bakmaksızın Yaradan’ın çalışmamızı kabul ettiğine
Yaradan ve Şehina’nın Birleşmesi ile Tüm Kötülüklerin Kefaretinin Ödenmesi Ne Anlama Gelir?
Makale No. 13, 1990 Zohar’da (Vayigaş, Madde 23), “Rabbi Yehuda başladı ve dedi ki, ‘İşte, krallar toplandı’ Yahuda ve Yusuf’a atıfta bulunur, çünkü her ikisi de kraldı.” (Madde 27’de) “Rabbi Yehuda der ki, ‘Arzu ve birlik ifşa olduğunda, iki dünya, ZON, birbirine bağlanır ve bir araya getirilir. Biri
Çalışmada “Çünkü Bu, Milletlerin Gözünde Sizin Bilgeliğiniz ve Anlayışınızdır” Nedir?
Makale No. 36, 1989 Şöyle yazılmıştır (Deuteronomy 4:6), “Öyleyse onları tutun ve yapın; çünkü bu, milletlerin gözünde sizin bilgeliğiniz ve anlayışınızdır, onlar tüm bu koşulları dinleyip şöyle söyleyecekler, ‘Kesinlikle bu yüce millet bilge ve anlayışlı bir millettir.’” Dünya uluslarının, İsrail’in “bilge ve anlayışlı bir millet” olduğunu söylediklerini görmediğimize
Çalışmada “Gizli Şeyler Tanrımız Efendimize Aittir” Ne Demektir?
Makale No. 45, 1990 Tora ve Mitzvot’u [emirleri/iyi işleri] yerine getirirken bir eylem, bir de niyet olduğu bilinir. “Eylem”, kişinin Tora ve Mitzvot’u tüm detayları ve hassasiyetleriyle yerine getirmesi ve bunun karşılığında ödüllendirileceğine inanması anlamına gelir. Maimonides’in Hilchot Teshuva’nın sonunda söylediği gibi, “Bu nedenle, küçüklere, kadınlara ve eğitimsiz
Çalışmada “İnsan” Nedir ve “Hayvan” Nedir?
Makale No. 7, 1991 Zohar’da (VaYera, 1-2. Maddeler) şöyle yazar: “‘Tomurcuklar yeryüzünde belirir’. Bu, Yaradan dünyayı yarattığında, onun hak ettiği tüm gücü, yeryüzüne yerleştirdiği anlamına gelir. Her şey yeryüzündeydi ama insan yaratılana kadar meyve vermedi. İnsan yaratıldığında, dünyadaki her şey ortaya çıktı ve toprak meyvelerini verdi. Aynı şekilde,
Çalışmada “Kuyruk Değil Baş Olalım” Ne Anlama Gelir?
Makale No. 1, 1990 Bilgelerimiz şöyle der: “Aslanlara kuyruk olun, tilkilere baş olmayın” (Avot, Bölüm 4). O halde, “Kuyruk değil baş olalım” derken ne demek istiyorlar? Çalışmanın sırası, “ihsan etmek için” denilen ıslah yolunda yürümek isterken, çalışmanın temelinin mantık ötesi inanç olması gerektiğidir. Demek ki, beden bir kişinin
Çalışmada “Bizim Senden Başka Kralımız Yok” Ne Demektir?
Makale No. 1, 1991 “Bizim Senden başka kralımız yok” dediğimizde bunun ne anlama geldiğini anlamalıyız. Yaradan’ı “Bizim Senden başka kralımız yok” diye övdüğümüzde, bizim birçok tanrısı olan dünya ulusları gibi olmadığımızı, sadece Senin kralımız olduğunu ifade eder. Öyle ki, Yaradan sanki onlardan daha yücedir. Eğer Yaradan onlardan daha
Çalışmada Dua ve Şükür Zamanı Nedir?
Makale No. 7, 1990 Bilgelerimiz şöyle der (Berahot 32): “Kişi her zaman Yaradan’ı övmeli ve sonra dua etmelidir.” Ayrıca (Roş Aşana 35), “Rabbi Elazar, ‘Kişi her zaman duasını oluşturmalı ve sonra dua etmelidir’ dedi.” Neden önce Yaradan’a övgüde bulunmamız gerektiğini anlamalıyız. Kişi bir eksiklik koşulundaysa ve eksikliğini gidermek
Kişi Çalışmada Gururu Ne Zaman Kullanmalıdır?
Makale No. 6, 1990 Şöyle yazılmıştır (2. Tarihler, 17): “Efendimizin yollarında onun kalbi gururluydu.” Mişna’da ise (Avot, Bölüm 4:4), “Çok ama çok alçakgönüllü ol” denmektedir. Dolayısıyla bu, ” Kalbi gururluydu” şeklinde yazılanla çelişir. Zohar (VaYera, Madde 17), “‘Ve Efendimiz ona Mamre Meşeleri’nin yanında göründü’ diye sorar. Neden başka