Çalışmada “Kusuru Olan [Fedakârlık] Etmez” Nedir?
Makale No. 25, 1989 Zohar’da (Emor, Madde 41) şöyle yazılmıştır: “‘Onların nesilleri boyunca senin tohumundan kim olursa olsun, bir kusuru vardır.’ Rabi Yitzhak şöyle söyledi, ‘Çünkü o kusurludur ve kusurlu olan kutsalda hizmet etmeye uygun değildir.’ Kusurlu olanın kendisine inancının olmadığını ve o kusurun da kendisine şahitlik ettiğini
Çalışmada “Eğitimsiz Birinin Kutsamasını Hafife Almayın” Nedir?
Makale No. 24, 1989 Zohar (Nasso, Madde 10), “Eğitimsiz birinin kutsamasını hafife alma” der. Bu, “Gündüzleri, Efendi merhametini emredecektir” demektir. Megilla’da (s 15) o şöyle der: “Eğitimsiz birinin kutsamasını asla hafife alma.” Bunun Yaradan çalışmasında bize ne öğretmek istediğini, yani tek bir kişinin içinde öğrendiğimizde, “eğitimsiz biri”nin ne
Çalışmada Yaradan’ın Birini Kayırması Ne Anlama Gelir?
Makale No. 33, 1991 Bilgelerimiz (Midraş Rabbah, Bölüm 11:7) “Efendi yüzünü sana dönecek [sana iyilik edecek]” ayeti hakkında şöyle demişlerdir: “Bir ayet ‘Efendi sana lütfedecek’ derken, başka bir ayet ‘Yüzünü [lütfunu] dönmeyecek’ der. Bu iki ayet nasıl birbiriyle uzlaştırılabilir? İsrail Yaradan’ın arzusunu yerine getirdiğinde, ‘Efendi sizi kayıracak’. Yaradan’ın
Çalışmada Erdemlinin Nesilleri İyi İşlerdir Ne Anlama Gelir?
Makale No. 4, 1990 Bilgelerimiz, “Bunlar Nuh’un nesilleridir; Nuh erdemli bir adamdı” ayeti hakkında, “Size erdemlilerin nesillerinin öncelikle iyi işler olduğunu öğretmek için” derler. Bunu anlamalıyız, çünkü bilgelerimiz (Nedarim 64), “Oğlu olmayan kişi ölü sayılır, demişlerdir, şöyle yazıldığı gibi, ‘Bana oğullar ver, yoksa ölürüm’.” Dolayısıyla, iyi işlere sahip
Çalışmada “Başlangıcı Dikenli, Sonu Düzlük Olan Yol” Nedir?
Makale No 37, 1989 Midraş Tanhuma’da (s 318b) şöyle yazılıdır: “Bakın, önünüze koyuyorum. ‘Üsttekinin ağzından kötü ve iyi çıkmayacaktır’ diye yazılmıştır. Musa da onların önüne iki yol koydu -iyi ve kötü, yaşam yolu ve ölüm yolu, kutsama ve lanet. İki yolun önünde, yol kenarında oturan yaşlı bir adamla
Çalışmada Başarısızlığın Anlamı Nedir?
Makale No. 2, 1990 “Ey İsrail, Tanrın Efendine dön, çünkü günahında başarısız oldun” diye yazılmıştır (Hoşea 14). RADAK, “‘Günahında başarısız oldun'” ifadesini, “Günahında başarısız olduğunu gördün, çünkü O’na tövbe etmenden [geri dönmenden] başka hiçbir şey seni düşüşünden kurtaramaz” diye yorumlar. “O’na kadar” derken “O’na” demektedir. Bilgelerimiz şöyle der:
“Kudüs İçin Yas Tutan, O’nun Sevincini Görmekle Ödüllendirilir” Sözü Çalışmada Ne Anlama Gelir?
Makale No. 39, 1990 Bilgelerimiz şöyle der (Taanit, s 30b): ” Kudüs için yas tutan kişi, onun sevincini görmekle ödüllendirilir.” Harfi harfine ele alındığında, bunu anlamak zordur. Kuşkusuz, Kudüs için yas tutan birçok erdemli vardı, ancak Kudüs halen inşa edilmemişti, öyleyse nasıl oldu da onun sevincini görmekle ödüllendirildiler?
Çalışmada “Sağ Çizgi” Nedir?
Makale No. 38, 1991 Bilgelerimiz şöyle der (Avot de Rabbi Natan 11:2): “Tora’nın sözleriyle kendini yücelten kişi sonunda alçalır ve Tora’nın sözleriyle kendini alçaltan kişi sonunda yücelir.” Özellikle Tora’nın sözleriyle gururlanmanın neden yasak olduğunu anlamalıyız. Ne de olsa, genel olarak, “Çok ama çok alçakgönüllü ol” (Avot, Bölüm 4:4)
Kişi Kötü Niteliklerle Doğmuşsa Ne Yapmalıdır?
Makale 41, 1991 Zohar’da (Nasso 41) şöyle yazar: “Kişinin eylemleri üzerindeki Partzuf’u yansıtır, bu yüzden kişi onların yüzlerinin üzerlerindeki biçime tanıklık ettiğini söyler ya da dünyanın dört elementi olan ateş, rüzgâr, su ve tozun Merkava’sından [yapı], ki bunların içinde ne iyi eğilim ne de kötü eğilim vardır. Aksine,
Çalışmada İyi Eğilimin ve Kötü Eğilimin Kişiyi Koruması Ne Anlama Gelir?
Makale No. 11, 1991 Zohar şöyle der (VaYişlah, Madde 1-4), “Rabbi Yehuda şöyle başladı, ‘Çünkü O, meleklerini sizi her bakımdan korumaları için görevlendirecektir. Bir kişi dünyaya geldiğinde, kötü eğilim hemen onunla birlikte gelir. ‘Günahım her zaman önümdedir’ diye yazılmıştır, çünkü insanı Efendisinin huzurunda günah işlemeye iter. İyi eğilim
Çalışmada Kutsama ve Lanet Nedir?
Makale No. 42, 1990 Tora yorumcuları şu ayeti sorgularlar: ” Bak, bugün senin önüne bir kutsama ve bir lanet koyuyorum. Bugün sana buyurduğum Tanrın Efendinin emirlerine itaat edersen kutsama. Ve eğer itaat etmezsen lanet.” Soru şu: Neden [İbranice’de] tekil olarak, ” Bak” diye başlıyor? Ayrıca neden özellikle “bugün”
Çalışmada “Sabotajcı Selde Kaldı ve Öldürüldü,” Ne Demektir?
Makale No 4, 1991 Zohar’da şöyle yazar, Nuh: “Bir sel vardı ve sabotajcı içinde oturuyordu.” Baal HaSulam sabotajcının öldürülmesi ile selin öldürmesi arasındaki farkın ne olduğunu sordu. Selin bedensel acıya neden olduğunu, sabotajcının ise manevi acıya neden olduğunu söyledi. Başka bir deyişle, bedensel ıstırabın içinde kişinin maneviyatını öldüren
Çalışmada “Öküz Sahibini Bilir, vs, İsrail Bilmez” Ne Demektir?
Makale No. 42, 1991 “Öküz sahibini, eşek efendisinin yemliğini bilir; İsrail bilmez, Benim halkım anlamaz” diye yazılmıştır. Sorunun ne olduğunu anlamalıyız, çünkü öküzün bildiğini ve eşeğin sahibinin yemliğini bildiğini, ancak İsrail’in bilmediğini söylüyor. Demek ki insanın hayvandan daha fazla aklı var, o halde İsrail neden bilmiyor ve “Halkım
460. Sana Verdiği Sözü Tutacak
Ağustos 1982 “Ve sen duyduğun için gerçekleşti… Tanrınız Efendi, atalarınıza ant içtiği antlaşmayı ve iyiliği sizin için tutacaktır.” RAŞİ, kişinin topuklarıyla çiğnediği Mizvot’u (emirleri) yerine getirirseniz, “Tanrınız Efendi sizin için tutacaktır” vb. sözünü, sizin için verdiği sözü tutacaktır şeklinde yorumladı Küçük Mitzvot’ları bile yerine getirirse, Yaradan’ın sözünü yerine
459. Alçakgönüllülük Ve Yaradan Korkusu Nedeniyle
“Bu sözleri işittiğin, bunlara uyduğun ve yerine getirdiğin için gerçekleşti.” “Tanrınız Efendi, atalarınıza ant içtiği antlaşmayı ve iyiliği sizinle sürdürecektir.” “Alçakgönüllülük ve Yaradan korkusu nedeniyle.” Kişi, Yaradan’ın yolunda yürüdüğünde, her gün Tora ve Mitzvot’tan [emirler] belli bir ölçü edindiğini hisseder ve bazen daha çok, bazen daha az, her
458. Ve Bu Sen Duyduğun İçin Gerçekleşti
Ağustos 1979 “Ve bu sen duyduğun için gerçekleşti…” RAŞİ, kişinin topuklarıyla çiğnediği küçük Mitzvot’a [emirlere] itaat ederseniz, diye yorumladı. Ayrıca, “Küçük bir Mitzva’ya [emir], büyük bir Mitzva‘da olduğu gibi dikkat edin” denilmiştir. Kişinin yetiştirilme tarzı gereği alışkın olduğu Mitzvot’a, bunlara dikkat etmesi gerektiğini bilir. Ancak kendisine eğitim yoluyla
457. Efendi’nin Öğüdü Her Zaman Geçerlidir
“Efendi’nin öğüdü her zaman geçerlidir” ayetinden şunu anlamalıyız ki kişinin bir şeyi elde etmek için bir öğüdü kullanması, bir kuraldır. Ancak, kişi konuyu bir kere kavradıktan sonra, artık öğüdü kullanmaz. Öyleyse, “her zaman geçerlidir” ne anlama gelmektedir? Sormamız gerekir, zira insan Tzimtzum‘dan (kısıtlamadan) sonra yaratıldığı için, onun üzerinde
456. Küçük Yetenekler
Seçimle ilgili olarak: Eğer kişi küçük yeteneklerle doğmuşsa, onun bilge bir öğrenci olabileceği nasıl söylenebilir? Ne de olsa, beyni beyni Tora‘nın sözlerini anlamak için çok küçüktür. Midraş Rabbah bunun hakkında şöyle söyler (“Bu Lütuftur” bölümü), “Yaradan, İsrail’e şöyle dedi, ‘Emin olun, tüm bilgelik ve tüm Tora kolaydır. Her
Çalışmada “Yeri Olmayan Hiçbir Şey Yoktur” Nedir?
Makale 20, 1991 Bilgelerimiz şöyle der (Bereşeet Rabbah 68:9), “Yaradan’a neden ‘Yer’ denir? Çünkü O dünyanın yeridir ve dünya O’nun yeri değildir. Ne yazılmıştır? ‘Burada Benim yanımda bir yer var’. Böylece, Yaradan dünyanın yeridir ve O’nun dünyası O’nun yeri değildir.” Ayrıca (Avot 4:3), “Yeri olmayan hiçbir şey yoktur”
Çalışmada “İsrail Yaradan’ın Arzusunu Yerine Getiriyor” Ne Anlama Gelir?
Bilgelerimiz şöyle der (Midraş Rabbah, Nasso, Bölüm 11:7): Bir ayet “Efendimiz seni kayıracak” derken, başka bir ayet “taraf tutmayacak” der. Bu iki ayet nasıl bir arada var olabilir? İsrail, Yaradan’ın arzusunu yerine getirdiğinde, O onları kayırır. Yaradan’ın arzusunu yerine getirmedikleri zaman, O “taraf tutmayacaktır”. Bu kafa karıştırıcıdır: 1)
“Ey İsrail, Tanrın Efendine Dön” Ne Demektir?
Makale 2, 1991 Yazıda şöyle denir: “Ey İsrail, Tanrın Efendine dön, çünkü kendi kötülüğünde başarısız oldun. Yanına sözcükler al ve Efendine dön. O’na de ki: ‘Bütün kötülükleri kaldır, iyilikleri kabul et, biz de dudaklarımızın meyvesiyle ödeyelim.” Aradaki bağlantıyı anlamalıyız, çünkü ” kötülüklerinizde başarısız olduğunuz” için, “Tanrınız Efendinize dönün”
Çalışmada ” Günahkârlar Hazırlayacak ve Erdemliler Giyecek” Ne Demektir?
Makale No 3, 1991 Zohar şöyle der (Emor, Madde 232), “Bir kişinin bu dünyada yaptığı iyi işlerden, o dünyada giymesi için ona görkemli, gösterişli bir giysi yapılır. Bir kişi iyi işler yapmışsa ama kötü işler ona galip gelmişse, o zaman kötüdür, çünkü hataları erdemlerinden daha büyüktür ve daha
Çalışmada “Efendimiz Kadar Kutsal Olan Yoktur, Çünkü Senden Başkası Yoktur” Nedir?
Makale No. 26, 1990 Zohar der ki (Tazria, Madde 37), “‘Eğer bir kadın döllenirse, erkek bir çocuk doğurur. Rabbi Yehuda, ‘Efendimiz kadar kutsal olan yoktur, çünkü Senden başka hiç kimse yoktur ve Tanrımız gibi bir kaya yoktur’ diye söze başladı. Bu ayet kafa karıştırıcıdır. ‘Efendimiz kadar kutsal olan
Çalışmada “Kutsama Kabı Dolu Olmalıdır” Nedir?
Zohar’da (Pinhas, Madde 630) şöyle yazılmıştır: “Bir kutsama kabı ile ilgili söylenen ‘dolu’ sözcüğü, ‘Efendi’nin kutsamasıyla dolu bir kap’ diye yazıldığı gibidir. O halde bir insan, ‘Ve Yakup bütün geldi’ diye yazıldığı gibi, bütün olmalıdır. İçinde hiçbir bir kusur olmamalıdır, zira ‘kusuru olan, yaklaşmayacak.’ Aynı şekilde, Yod-Hey ile
455. Duyduğun İçin
Ağustos 1978 “Ve bu, siz bu cümleleri duyup, riayet edip ve yaptığınız için oldu, Efendi Tanrınız, atalarınıza söz verdiği antlaşmayı ve iyiliği sizin için yerine getirecektir.” RAŞİ bunu şöyle yorumladı, kişinin topuklarıyla çiğnediği küçük Mitzvot’u [emirleri] eğer yerine getirirseniz, Efendi Tanrınız size verdiği sözü tutacaktır. “Küçük Mitzvot”un, bedenin