Sabah Dersi Materyali – Yaradan’ın Yolları Düzdür – 17 Ağustos
1) Hosea 14:10 Rab’bin yolları düzdür [doğrudur]; orada erdemliler yürüyecek, günahkârlar tökezleyecektir. 2) Baal HaSulam, Şamati 42- Bu Çalışmada ELUL Kısaltması Nedir? “Rabbin yolları doğrudur; erdemliler orada yürüyecek, kötüler ise orada tökezleyecektir.” Bu demektir ki, alma kapları tarafından kontrol edilen kötüler, o duruma geldiklerinde yüklerinin altına düşüp diz
Sabah Dersi Materyali – Kötüye de İyi Kadar Hoş geldin Demek – 15 Ağustos
1) Mişna, Berahot 9:5 Kişi, iyiyi hoş karşıladığı kadar kötüyü de hoş karşılamalıdır, denildiği gibi, “Ve Tanrın Rab’bi tüm kalbinle, tüm ruhunla ve tüm gücünle seveceksin.” “Tüm kalbinle,” her iki eğiliminle, iyi eğiliminle ve kötü eğiliminle. “Ve tüm ruhunla”, ruhunu alsa bile. “Ve tüm gücünle,” tüm paranla. 2)
Sabah Dersi Materyali – Zıtlıkların Arasında Yaşamak – 13 Ağustos
1) Baal HaSulam, Şamati 34- Bir Ülkenin kazancı Bilindiği gibi, hiçbir şey kendini gerçek formunda ifşa etmez, ancak karşıtıyla ifşa eder. Yazıldığı üzere, “Işığın karanlığı gölgede bıraktığı gibi…” Bu demektir ki her şey başka bir şeye işaret eder ve tam da bu karşıtların yardımıyla ona zıt olanın gerçek
Sabah Dersi Materyali – Av’ın 15’i: Sevgi Günü – 10 Ağustos
1) Tifferet Şlomo, Tora Hakkında, Devarim Gemara’da (Taanit 4:8) şöyle denir: “Rabbi Şimon Ben Gamliel dedi ki: ‘İsrail için Av’ın on beşinci gününden ve Kefaret Günü’nden daha iyi günler yoktu.’ On beşinci gün geldiğinde bize büyük merhametler uyanacak ve güzel günler başlayacak. Bu nedenle daha önce bu kadar
Sabah Dersi Materyali – Her Kuruş Büyük Miktara Eklenir – 7 Ağustos
1) Rabaş, 65. Mektup Kişi kendini bütünlüğü almaya hazır hale getirmeden önce bütünlük amacına giden yolun uzunluğunu göremez, kabı olmadan O’nun bereketini alamayacağından, bunu çalışmanın ortasında değil ancak sonunda görebilir. Bu sebeple kendini kuvvetlendirmeli ve kralın sarayına yaklaştığını söylemelidir, çünkü her bir kuruş bir araya geldiğinde büyük miktar
Sabah Dersi Materyali – Bir Islah Fırsatı Olarak Yıkım – 17 Temmuz
Kapların Kırılması 1) Baal HaSulam, Ohr Bahir, “Kapların Kırılması” Kapların kırılması. Bu ön kırılmadan gelen ıslah, tıpkı kırılmanın kendisinin büyük bir ıslah olması şeklindedir. Bazıları bunu ıslah için bir bozukluk olarak yorumladı. Ancak bu ifade yanlıştır, çünkü bu sözler hakkında şunu sormalıyız: “O neden bozup sonra düzeltsin? Bozmazsa
Çalışmada “Kötülerin Üzerine Gelen Felaket Erdemlilerle Başlar” Nedir?
Makale No: 9, 1989 Bilgelerimiz şöyle dedi (Baba Kama 60), “Dünyada kötüler olmadığı sürece, dünyaya hiçbir felaket gelmez, fakat bu erdemlilerle başlar.” Felaket kötülerin başına gelmeliyse, erdemlilerin neden felaketi hak ettiğini anlamalıyız. Erdemlilerin suçu nedir? Çalışmada önce felaketin ne olduğunu, çalışmada nelerin “kötü” olduğunu ve nelerin “erdemli” olduğunu
Sabah Dersi Materyali – Alma Arzusunun Argümanlarının Üstüne Çıkmak – 10 Temmuz
1) Rabaş, Makale 7, Çalışmada “İnsan” Nedir, “Hayvan” Nedir? (1991) Kişi, bilgi ağacının günahını düzeltmedikçe, toz tadı alır. Kişi “Tozun içindeki Şehina” denilen ihsan etmek için eylemler yapmak istediğinde, “alma arzusu” denen bedenine bunu söylememelidir. Başka bir deyişle, alma arzusuna, maneviyatla ilgili herhangi bir hayranlık duymadığını söylememelidir. Alma
Sabah Dersi Materyali – Günleri Gecelere Bağlamak – 15 Temmuz
1) Rabaş, Makale 34, Çalışmada Gün ve Gece Nedir? (1988) Çalışmada, gün ve gecenin ne olduğunu anlayabiliriz. Kişi karanlığın ne olduğunu hissetmesi gerektiğini bilmelidir, yoksa ışığın tadını çıkaramayacaktır, çünkü kullanmaya değer mi yoksa değmez mi diye tadını almak istediği herhangi bir şeyde, birini bir diğerinden öğrenmek zorundadır, yazıldığı
Gündüz Dersi 2022 – Dosttaki İyiliği Bulmak
1) Rabaş, Makale 17, Dostların Önemine Dair (1984) Eğer kişi dost sevgisine sahipse, sevginin kuralı, dostunun hatalarını değil, erdemlerini görmeyi istemektir. Dolayısıyla, eğer kişi dostunda bazı hatalar görürse, bu dostunun hatalı olduğundan değildir. Ancak gören hatalıdır; yani onun dost sevgisi kusurlu olduğu için, dostunda hatalar görmektedir. Dolayısıyla, şimdi
440. Pinhas Gördü
Temmuz 1979 “Bu nedenle, ‘İşte, ona Benim barış antlaşmamı veriyorum,’ de.” “Barış antlaşmasının”’ ne anlama geldiğini, ima yoluyla anlamalıyız. “Barış antlaşması” olarak adlandırılan bu antlaşma ne hakkındadır? Balak bölümünün sonunda “Ve Pinhas gördü” yazılıdır. RAŞİ, onun bir eylem gördüğü ve bir kuralı hatırladığı şeklinde yorumlamıştır. O, ona, Musa’ya
439. Pinhas Neden Rahiplikle Ödüllendirildi?
Temmuz 1981 Kötü eğilim ve iyi eğilim bir akıl meselesi değil, bir duygu meselesidir. Kişi, Tora ve Mitzvot [emirler] ile meşgul olurken kendisi için herhangi bir fayda görmüyorsa, kendini kötü hisseder. Buna “kötü eğilim” denir. Eğer kişi, çalışmada erdem sahibi olmadığından pişmanlık duyuyorsa, kendi menfaati için bir şey
438. Hizmetkârını Kurtar, Sen, Tanrım
Temmuz 1981 “Hizmetkârını kurtar, Sen, Tanrım; Senin hizmetkârının ruhunu sevindir, Senin gücünü hizmetkârına ver.” Davut bu şükranla, üç kez kul oldu, bu üç kez Mişna yazarlarının kişinin duada kul olması gerektiğini söylemesine karşılık gelir “İlk kutsamalarda, o, Rav’ını [yüce olanı / öğretmenini] öven bir hizmetkâr gibi olmalıdır. Ortalarda,
437. Büyük Rahiplik
Temmuz 1981 Zohar, büyük rahiplik için bir emirin ne olması gerektiğini açıklar, “Çünkü Tanrısı için gayretliydi” diye yazıldığı gibi, bir ruhu öldüren herhangi bir rahip, onların derecesini açıkça menettiği için, rahiplikten sonsuza kadar menedilir. Sulam [Zohar üzerine Merdiven yorumu], rahipliğin Hesed [Merhamet] olduğunu ve bir ruhu öldürmenin bunun tersi olduğunu
436. Üç Dua
Temmuz 1978 “Ancak üçüne ‘dua’ denir: Tanrı’nın adamı Musa için dua, başka hiçbir insanda olmayan bir dua; Davut için başka hiçbir kralda olmayan bir dua; yoksullar için dua, bu bir duadır. Bu üç duadan en önemlisi hangisidir? Yoksullar için olan duadır. Bu dua Musa’nın duasından ve Davut’un duasından
Hakdamat Sefer HaZohar[Zohar Kitabına Giriş]161-168
Dünya Milletlerinin Tüm Bilgeleri Arasında Senin Gibisi Yok 161) Rabbi Elazar dedi ki, “‘Senden kim korkmaz, ey milletlerin Kralı, çünkü bu Senin hakkındır.’ diye yazılıdır.” Nasıl bir övgüdür bu? Rabbi Şimon ona dedi ki, “Elazar, oğlum, bu ayet birkaç yerde söylendi. Ancak, kesinlikle düz anlamı gibi değildir, yazıldığı
Çalışmada Yaratandan İstemeniz Gereken Yardım Nedir?
Makale 35, 1988 Bilgelerimiz (Kiduşin) dedi ki, “Rabbi Yitzhak ‘İnsanın eğilimi onun üzerinde her gün yenilenir.’ dedi. Rabi Şimon Ben Levi ; ‘İnsanın eğilimi onu her gün yener ve öldürmeye çalışır. Yaradan’ın yardımı olmasaydı, kişi üstesinden gelemezdi, ‘Tanrı kişiyi onun eline bırakmayacak’ denildiği gibi, dedi.’ “Onlar aynı zamanda
Sabah Dersi Materyali – Korku – 29 Haziran
1) Rabaş, Makale 13, Çalışmada “Halkın Çobanı Bütün Halktır” Nedir? (1988) Zohar’da (“Zohar Kitabının Tanıtımı”, Madde 191) söylendiği gibi, inancın pek çok derecesi vardır, en önemlisi olan korku, kişinin Efendisinden korkmasıdır, çünkü O büyük ve hâkimdir, bütün âlemlerin özü ve köküdür ve O’nun yanında her şey bir hiçtir.”
Çalışmada, İnsanın, Yaratan’a Atfedilen İnsanın Çalışması Nedir?
Makale No. 31, 1988 Zohar’da (Ekev, Madde 1) şöyle yazılmıştır: “‘Ve yemek yiyip doyacaksın ve Tanrın Yaradan’ı kutsayacaksın.’ Bu emir kişinin bu dünyada yediği, içtiği ve zevk aldığı her şey için Yaratan’ı kutsamasıdır. Eğer kutsamazsa, ona ‘Yaratan’dan çalan hırsız’ denir. ‘Annesini ve babasını soyan kişi’ ayeti ile ilgili
Hakdamat Sefer HaZohar[Zohar Kitabına Giriş] 151-160
Gök ve Yer 151) Rabbi Şimon başladı ve dedi ki: “Başlangıçta Tanrı yarattı.” Bu ayeti dikkate almalıyız. Başka bir Tanrı olduğunu söyleyen her kimse, dünyadan kaybolur, yazıldığı gibi, “Böylece onlara şöyle diyeceksin: ‘Gökleri ve yeri yapmayan tanrılar yerden ve bu göklerin altından yok olacaklar,’” zira Yaradan’dan başka Tanrı
435. Balak Öğüt Aldığında
Temmuz 1978 Balak öğüt aldığında, o, “ve onu bu topraktan süreceğim” dedi. O, “İsrail’in kavradığı o derece, kesinlikle topraktandır” dedi çünkü o, “toprak” olarak adlandırılan Malhut‘tur. “Çünkü İsrail’e karşı savaşabilen ve ona karşı koyabilen benden daha güçlüdür” sözünün anlamı budur çünkü onların derecesi onunkinden daha güçlüdür. Bu nedenle,
434. Çadırların Ne Güzel, Yakup – 2
Temmuz, 1979 “Çadırların ne güzel, Yakup, senin meskenlerin, ey İsrail.” O kötü olanın kutsamalarıyla, kalbinde ne varsa görünür olur. Balak, niteliği kendi için alma olan Kabil‘in [almak] harflerine sahiptir. Balaam’da, taştan kalbe ait bir ulus olan Lev-Am‘ın [ulusun kalbi] harfleri vardır. O, ona, “İşte, Mısır’dan bir ulus çıktı”
433. Efendiniz Tanrınız Dinlemek İstemiyordu
21 Ekim 1971 “Efendi Tanrınız, Balaam’ı dinlemek istemiyordu ve Efendi Tanrınız laneti sizin için bir kutsamaya çevirdi.” Yaradan’ın değersiz bir adamı dinlemeye isteksiz olmasının kerametini anlamalıyız. Ayrıca, O, Balaam’ı hiç duymamışsa, laneti bir kutsamaya çevirmiş olması ne anlama gelir? Mesele şu ki, İsrail’de bir kötülük yeri bulmak için
432. Buzağının Yapılışı
Miron Köyü, Haziran 1966 İneğin saflığı konusu Nissan ayından önce gelir çünkü onlar Nissan’da kurtarılmıştır. İnek, inanç olarak kabul edilir, RAŞİ’nin, bir kralın sarayını kirleten bir hizmetçinin çocuğuyla ilgili bir alegoride yorumladığı gibi. “Anne gelsin ve oğlunu temizlesin” dediler. Aynı şekilde inek de, buzağının kefaretini öder. Buzağı meselesi,
431. Ayağına Bir Ayakkabı
“O ayakkabı yerleri … Bu nedenle, ölünün rüyada insana verdiği her şey güzeldir. Ama evden bir eşya aldıysa, bu onun ayakkabısını almak kadar kötüdür. Sebebi nedir? Bu, onun bacağını hareket ettirdiğini gösterir” (Zohar, Hukat, Madde 8) Şunu açıklamalıyız ki “Ölü” alma arzusu anlamına gelir. Keduşa [kutsallık] için yaptığı