400. Yarım Şekel – 1
Adar Alef, Mart 1981 Zohar’da (Pekudei) şöyle yazılmıştır: “Yarım Şekel vermek… tartılacak taşlar, bu Yod’dur, iki Hey arasındaki Vav… zenginler daha fazla vermeyecek ve fakirler daha az vermeyecek” vb. Çalışmanın yolunun orta çizgide yürümek olduğunu anlamalıyız. “Zengin”, kısmetinden memnun olandır. Mitzva’da [emirde] sahip olduğu anlayış ne olursa olsun
399. Tanıklık Tapınağı
“Bunlar tapınağın, tanıklık tapınağının sayılı şeyleridir.” RAŞİ, “tanıklık tapınağı”nı, İsrail’e, Yaradan’ın buzağı olayını “aralarına Şehina’sını [Kutsallığını] yerleştirdiği” için, bağışladığına dair bir tanıklık olarak yorumladı. Orada, Daat Zkenim‘de, bunun Musa’ya bir tanıklık olduğuna dair başka bir bakış açısı getirir. Bu böyledir, çünkü çadır tapınağın çalışmasında Musa’nın, Şekalim‘i çaldığından şüphelenildiğinde,
398. Tapınağın Sayılı Şeyleri – 2
“Bunlar tapınağın, tanıklık tapınağının sayılı şeyleridir.” Midraş Rabbah’ta şöyle yazılmıştır: “Neden iki kez ‘tapınak’ yazıyor? Rabbi Şmuel, iki kez rehin edildiğini söyledi [‘rehin’ ve ‘tapınak’ İbranice’de aynı köke sahiptir]. Bunun için, büyük toplantının üyeleri şöyle der, ‘Biz çok yozlaşmış davrandık ve yolsuzluk rehine vermektir’, söylendiği üzere, ‘o yolsuzluk
397. Aranızdan Efendi’ye Bir Katkı Alın
Adar Alef, Şubat 1981 “Aranızdan Efendi’ye bir katkı alın; Kalbi istekli olan onu getirsin.” Sizden alma meselesi, kişinin bedeninden fiilen almak demektir. Zohar şöyle yorumlar; Truma [katkı], Hey’i Vav’a yükseltmemiz gereken Tarum Hey [(harf) Hey’i kaldırmak] anlamına gelir. Benzer şekilde, Zohar’da Teshuva’nın [tövbenin] “Hey Vav’a geri dönecek” olarak
396. İşte, Efendi Besalel’in Adını Çağırdı
4 Mart 1978 “Ve Musa, İsrail oğullarına, ‘İşte, Efendi Besalel’in adını çağırdı’ dedi.” Musa’nın İsrail halkına, “İşte, Efendi Besalel’in adını çağırdı,” demesinin ne anlama geldiğini anlamalıyız. Midraş’ta Truma bölümünde şöyle yazılmıştır: “Yaradan Musa’ya, ‘Bana bir tapınak yap’ dediği için, O sormaya başladı ve dedi ki, ‘Yaradan’ın görkemi üsttekiler
Hakdamat Sefer HaZohar[Zohar Kitabına Giriş] 020-073
20) “Yaradan onların hepsini çağırır” –bu 600.000’i, onların sayısız olan tüm ev sahiplerini- “İsimle.” “Onların hepsini isimle çağırır.” nedir? Onları kendi isimleriyle çağırmaz, çünkü bu böyle olsaydı, “Onların hepsini kendi isimleriyle çağırır.” demesi gerekirdi. Ancak, bu derece Elokim adına layık olmadığında, fakat MI olarak adlandırıldığında, onların hepsi onda
395. “Cansız” Niteliği ve “Bitkisel” Niteliği
Mart 1979 “Genel”in ve “özel”in niteliklerinin olduğu bilinmektedir. İsrail’deki genel halka “cansız” denir. Bu, sadece genel bir hareketi olan ve her türün herkes için kendine özgü bir niteliği olan Nefişa [hareketsizlik/dinlenme] kelimesinden, Nefeş’in niteliği olan bir “hayvan” olarak kabul edilir. Tersine, “bitkisel” niteliğin kendi kişisel hareketi vardır. Buna
394. İsrail Oğullarının Başlarını Onları Numaralandırmak İçin Saydığınızda
Mart 1966 “İsrail oğullarının başlarını numaralandırmak için saydığınız zaman, her biri ruhu için fidye verecek…yarım Şekel…Zenginler daha fazla vermeyecek, fakirler daha az vermeyecek.” Şunu sormalıyız: 1) “Baş” kelimesinin anlamı nedir? 2) “Ruhu için bir fidye”, ruhu için bir kefaret olan fidye vermesi gereken günah nedir? 3) Neden özellikle
393. Kötülüğün Taşıyıcısı
Mart 1979 “Kötülüğün taşıyıcısı.” Yaradan, kötülüklerin hesabını yakalayıp kapar ve böylece erdeme göre hüküm vermeye yer kalır (Tora Temimah’ta sunulmuştur). Şunu anlamalıyız ki, insan yarı erdemli ve yarı kötü olduğunda, nasıl erdemin tarafında karar verebilir? Bunun için tavsiye duadır: Kişi Yaradan’ın, kötülüklerin hesabını yakalayıp kapması için dua etmelidir
392. Rabbin Tahtında Bir El – 2
Şabat, 5 Mart 1955 “Ve o: ‘Rab’bin tahtında bir el; Rab’bin nesilden nesile Amalek’e karşı savaşı vardır.’ dedi.” RAŞİ, “Yaradan, Amalek’in adını silmedikçe, Adı’nın bütün olmayacağına ve Tahtı’nın bütün olmayacağına yemin etti” yani adın ikiye bölündüğü şeklinde yorumlar. Bunu anlamak için önce, “Yod-Hey‘de [Rab], Rab sonsuz bir kayadır”
391. Yaradan Eyüp’ü Denemedi
Şubat 1972 “Rabbi Şimon dedi ki, ‘Yaradan Eyüp’ü denemedi ve Hak’tan yana olanların geri kalanını sınadığı gibi onu sınamadı, çünkü onun hakkında ‘Ve Tanrı Eyüp’ü denedi’ yazmıyordu… ve ona vermesi söylenmedi, ama Yaradan’ın yargısıyla iftiracıya teslim edildi’” (Zohar, TeTzaveh, Madde 41). “Hak’tan yana olmayan inançsız” olarak adlandırılan Eyüp
Sabah Dersi Materyali – Mantık Ötesi İnanç ile Çalışmak – 15 Ocak
1) Rabaş, Makale 236, Tüm Dünya O’nun Nuru ile Doludur Gerçeği edinmeye uygun olmanın öncesinde, kişi gerçeğin bilgisi ve hisleri ile ölçülmeyeceğine inanmak zorundadır. Aksine buna, “gözleri var görmezler, kulakları var duymazlar” diye bakmalıdır. Bu yalnız ıslah olmak içindir ki böylece kişi mükemmelliğe erişebilsin ve başka bir gerçekliği
Çalışmada, Şabat Arifesinde Hazırlık Nedir?
Madde No. 25, 1988 Bilgelerimiz şöyle söylediler: “Gelecekte, Yaradan bir Tora kitabı getirir ve onu bağrına yerleştirir. Onunla meşgul olmuş olanlara ‘Gelin, ödülünüzü alın.’ der. Derhal, puta tapanlar toplanır ve gelirler. Yaradan onlara ‘Neyle meşgul oldunuz?’ der. Yaradan onlara şöyle der: ‘Yaptığınız her şeyi kendiniz için yaptınız.’ O’na
Sabah Dersi Materyali – En Önemlisi Duadır – 11 Ocak
1) Baal HaSulam, 57. Mektup Küçük veya büyük her şey sadece duayla edinilir. Yapmaya mecbur olduğumuz tüm çaba ve çalışma sadece gücümüzün eksikliğini ve bayağılığımızı—özümüzde hiçbir şey için uygun olmadığımızı— keşfetmektir, ancak bundan sonra O’nun huzurunda kalpten gelen duamızı haykırırız. 2) Rabaş, Makale 18, Çalışmada, “Sayılanda Hiçbir Kutsama
390. Zorlama ve Tersine Çevirme
Şubat 1981 “Benim için bir yardım yükseltin; kalbi istekli olan her insandan Benim yardımımı yükselteceksin.” RAŞİ, “Benim için”i, “Benim adım için” olarak yorumlar. “Kimin kalbi istekliyse” yi RAŞİ, “bağış, iyi niyet anlamına gelir” şeklinde yorumlar. Aşağıdakileri anlamalıyız: 1) “Alma”, zorla anlamındır. “Onun kalbi istekli”, iyi niyettir. Bu, “alacak”
389. Benim İçin Bir Yardım Yükseltin – 1
Şubat 1980 “Benim için bir yardım yükseltin.” RAŞİ, “benim için” sözünü “Benim adım için” olarak yorumlar. “Kalbi istekli olan her insandan.” RAŞİ şöyle yorumlar, “Bağış sözleri iyi niyet sözleridir”. ‘Benim yardımımı yükselteceksiniz.’. ‘Al’, onların iradesine karşı anlamına gelir, bu da ‘kalbi istekli olan’ ile çelişir yani zorla değil
388. Bunlar Kurallardır
Putperestlerin yargıçları vardır, İsrail’in de yargıçları vardır ve siz aralarındaki farkı bilemezsiniz. Bir doktorun görmeye geldiği bir hasta hakkında alegori vardır. Ailesine, “Ona istediği her şeyi yedirin” der. Başka bir hastaya gider ve onlara “Şu ya da bu yemeği yemediğinden emin olun” der. Onlar doktora: “İlkine istediğini yiyebileceğini
387. Ahlaklı Bir Yargıç ve Ahlaksız Bir Yargıç
Ocak 1981 Baal HaTurim, sözleri şöyle yorumluyor: “Size, ahlaklı bir yargıç atayan birinin bir sunak inşa etmiş gibi olduğunu söylemek için, ‘Yargıçlar’ bölümü, ‘Altar’ bölümüne bitişik olarak yerleştirildi.” O bunu atalarımızın söylediği: “Ahlaksız bir yargıç atayan, sunağın yanında bir sahne inşa etmiş gibidir” (Sanhedrin 7b) sözünden öğrenir. Bu
386. Bu, Rabbin Yarattığı Gündür
Ocak-Şubat 1978 “Bu, Rabbin yarattığı gündür; bununla neşeleneceğiz ve içinde sevineceğiz.” “Bu gün” ün anlamı şudur ki, “bu”, “gün” demektir, başka bir şey değil. Rab “yarattığında” o nedir? O, herkesin “bununla neşeleneceğiz ve içinde sevineceğiz”i elde etmesidir. “İçinde” demek Yaradan’ın içinde, “form eşitliği” denen Yaradan ile Dvekut (bağlanma)
385. Seni Kartalların Kanatlarında Taşıyacağım
“Ve seni kartalların kanatlarında taşıyacağım ve seni Bana getireceğim.” RAŞİ: “‘Kartalların kanatlarında’, tıpkı bir kartalın, ‘Ok oğullarıma değil, bana isabet etse daha iyi’ diyip, yavrularını kanatlarında taşıması gibidir.” Hetz [ok] kelimesi, hiçbir şey onunla duvar arasını bölmesin diye “Hizkiah yüzünü duvara çevirdi” ayeti hakkında söylendiği gibi (Berahot 5b),
384. Şabat’a Uymak
5 Şubat 1972 Ahlaki değerlerde Şabat’a uymanın rolü nedir? Kişi, Şabat’ın Keduşa’sının [kutsallık] ifşasını bozan şeylerden kendini korumalıdır. Hafta içi günler, kişinin alma arzusunu iptal etmek üzere çaba sarf etmesi gereken, üzerinde Tzimtzum [kısıtlama] ve Yaradan’ın varlığını hissetmemek üzere gizliliğin olduğu çalışma yeridir. Kişi, “Tüm dünya O’nun ihtişamıyla
383. Dağın Eteğinde Durdular
Şubat 1958 “ ‘Ve onlar dağın eteğinde durdular.’ Rabbi Abdimi Bar Hama Bar Hasa dedi ki, ‘Bu bize, O’nun dağı bir fıçı gibi üzerlerine zorladığını ve onlara, ‘Eğer Tora’yı kabul ederseniz, çok iyi; ve eğer etmezseniz, orada, o sizin cenazeniz olacak.’ dediğini öğretir. Rabbi Aha Bar Yaakov dedi
381. Rab Yoksulları Duyar
29 Ocak 1972 “Rabbi Hiya dedi ki, ‘Çünkü Rab yoksulları duyar’ diye yazan bu metni merak ediyorum. Yoksulları duyuyor da, başkalarını duymuyor mu?’ Rabbi Şimon, “Kral’a daha yakın oldukları için,” dedi, “Kırık ve pişmanlık duyan bir kalp, Tanrım, hor görmeyeceksin…” diye yazıldığı gibi.” Rabbi Şimon ayrıca şöyle dedi,
Sabah Dersi Materyali – Kongrede Atağa Hazırlanma – 3 Ocak
1) Rabaş, 24. Mektup Gündüz halini veya gece halini hissettiğinizde, her zaman bütün gün ve bütün gece nöbet tutmalısınız. Yaradan’a şöyle deriz, “Seninkiler hem gün hem gece.” Bu nedenle, gece de gecenin karanlığı da insanın iyiliği için Yaradan’dan gelir, şöyle yazdığı gibi: “Günden güne konuşmayı ifade eder ve
Sabah Dersi Materyali – Yaratılışın Amacı – 12 Kasım
1) Baal HaSulam, Zohar Kitabına Giriş, Madde 39 Yaradan’ın yaratmış olduğu yaratılış için arzuladığı amaç, O’nun varlıklarına ihsan etmesidir, böylece varlıklar O’nun doğruluğunu ve yüceliğini ve onlar için hazırlamış olduğu tüm haz ve mutluluğu alacaklar. 2) Baal HaSulam, Kabala İlminin Özü Her köşesinde, girişinde ve çıkışında yaratılışın tüm