Paraşat Yitro
1) Mehilta DeRabbi İşmael, Yitro, Masahta DeAmalek, Paraşat 1 Onun yedi ismi: Yeter, Yitro, Hovav, Re’uel, Hever, Putiel, Kenni. Yeter, çünkü o Tora’da Hotir [sol] bir kısımdır. Yitro, çünkü o iyi işlerde Yiter [aşmış] durumdadır. Hovav, çünkü o Yaradan tarafından Haviv [üstün tutulandır]. Re’uel, çünkü o Yaradan’ın Kere’a
Çalışmanın Düzeni
Madde 46, 1990 1) Bu dünyanın bir Yöneteni olduğuna inanmak. 2) İnancın önemsiz olduğunu bilir ama kişi yine de bu yolda yürümeyi seçer. 3) Kişinin inancı, almak için değil, ihsan etme şeklinde olmalıdır. 4) Çalışmayı Yaradan’a atfederken, kişi çalışma bize nasıl görünürse görünsün Yaradan’ın çalışmamızı kabul ettiğine inanmalıdır.
Sabah Dersi Materyali – Yaradan, Vurduğu Şeyle İyileştirir – 24 Nisan
1) Rabaş, Not 133, Hepsi Islahlardır “Mısır’a verdiğim tüm hastalıkları, sana vermeyeceğim çünkü Ben, Efendi senin şifacınım” (Çıkış 15:26). Bilgelerimiz, “Hastalık vermezsem, şifacıya ne gerek var?” diye sorar. (Sanhedrin 101a). Yorumlamalıyız ki şifacı olduğumdan dolayı, eğer hastalığı iyileştirmem gerekiyorsa neden sana bir hastalık vermeliyim ki? Bir hastalık vererek
Sabah Dersi Materyali – İyi Eğilimi Kötü Eğilim Karşısında Üzüntüye Sokmak – 23 Nisan
1) Rabaş, Makale 23, Anlaşmazlıktan Sonra Gelen Barış Hiç Anlaşmazlık Olmamasından Çok Daha Önemlidir (1987) Kötü eğilim öfkelenirse, bu, kişinin Keduşa’yı inşa etme yolunda yürümek istediğinin göstergesidir. Kötü eğilimin kızmasının nedeni budur. Başka bir deyişle, öfke, kişinin Yaradan için çalışmak istemesinin bir sonucudur. Ama kişi sadece Yaradan için
Sabah Dersi Materyali – Amalek – 18 Nisan
Amalek’in Anlamı 1) Rabaş, Not 906, Amalek’in Anlamı “Mısır’dan çıktığında Amalek’in sana yol boyunca ne yaptığını hatırla.” Amalek kötü eğilimdir ve bir kişiye sadece “Mısır’dan çıktığında” gelir, yani bir kişi ruha ızdırap veren Mısırlılardan çıktığında. Bir kişi Yaradan’a hizmet etmekle meşgul olmayı üstlendiğinde, işte bu Amalek’in geldiği zamandır.
Sabah Dersi Materyali – Manna Yiyen, MAN’ı Yükselten – 15 Nisan
1) Mısır’dan Çıkış 16:4 RAB Musa’ya, “Size gökten ekmek yağdıracağım” dedi. 2) Zohar, Tetzaveh (Emir) İlk Mahsulün Ekmeği “, Madde 72 İsrail’in yediği iki çeşit ekmek var. Biri Mısır’dan çıktıklarında – Matzot’u [mayasız ekmek], ıstırap ekmeğini, Malhut’tan ekmeği yediler – ve diğeri çöldeydi – cennetten ekmek, ZA’dan “cennet”
Sabah Dersi Materyali – Omer Sayımı – 13 Nisan
1) Rabaş, 59. Mektup Omer sayımıyla (Pesah akşamı başlayan Şavuot’ta biten yedi hafta süresi) ilgili bilinir ki, insanın öncelikli çalışması kendini Yaradan’a bağlamasıdır. Omer “demetleri bir araya getirmek” kelimesinden gelir. RAŞİ şöyle yorumlar, “kelime anlamı gibi, yani bir araya toplamak.” Bu demektir ki, Yaradan ile ilgili şikâyette sessiz
Sabah Dersi Materyali – Tek Bir Onluya Bağlanmak – 11 Nisan
1) Rabaş, Makale 10, “Kişinin Yeniden Vücut Bulmamak İçim Erişmesi Gereken Derece Nedir? (1984) Tüm ruhların Adam HaRişon’un ruhundan uzandığını bilmeliyiz, o bilgi ağacı günahını işledikten sonra ruhu 600.000 ruha bölündü. Bunun anlamı şudur; Adam HaRişon’da, bir zamanlar Cennet Bahçesinde iken var olan tek bir ışık – ki
Gözyaşı Kapısı ile Geri Kalan Kapılar Arasındaki Fark Nedir?
Makale No. 3, 1989 Bilgelerimiz şöyle der, (Berahot 59), “Rav Elazar dedi ki ‘Tapınağın yıkıldığı günden beri dua kapıları kilitlendi. Duanın kapıları kilitlenmiş olmasına rağmen, gözyaşlarının kapıları kilitlenmemiştir.’” İnsanlar sorar, gözyaşlarının kapıları kilitlenmediyse, kapılar kilitli değillerse neden kapılara ihtiyaç var? Görüyoruz ki, küçük çocuklar bir şey istedikleri için
Sabah Dersi Materyali – Kendimizi “O’ndan Başkası Yok,” ile Güçlendirmek – 9 Nisan
1) Baal HaSulam, Şamati 1- O’ndan Başkası Yok “O’ndan başkası yoktur,” diye yazılmıştır. Bunun anlamı dünyada O’na karşı bir şey yapabilecek başka hiçbir gücün olmadığıdır. Kişi bu dünyada, Yukarıdaki Mekânı inkâr eden şeyler görür. Çünkü O, böyle ister. Bu ıslah olmak sayılır ve buna “sol reddeder ve sağ
Sabah Dersi Materyali – Herbiri Dostuna Yardım Etti – 8 Nisan
1) Baal HaSulam, 47. Mektup Dolayısıyla, her şeye rağmen dostları sevmenin geçerliliğini sana hatırlatmama izin ver çünkü var olmamız ve yaklaşan başarımızın ölçüsü buna bağlıdır. Bu nedenle, tüm hayali yükümlülüklerden vazgeç ve kalbini, sizi gerçek anlamda birbirinize bağlayacak ve bir yapacak taktikleri bulmaya ve düşünmeye doğru yönlendir, böylece
Sabah Dersi Materyali – Benim Maneviyatım Benim Dışımda İfşa Olur – Nisan
1) Rabaş, Not 217, Koş Sevgilim Kişinin kendisine “yaratık” denmesi yüce bir kuraldır, yani sadece o tek başına. Onun dışındakiler zaten kutsal Şehina olarak kabul edilir. Buradan çağdaşları için dua ettiğinde, sürgünde olan ve tüm kurtuluşlara ihtiyaç duyan kutsal Şehina için dua ettiği düşünüldüğü sonucu çıkar. Sonsuzluğun anlamı
Sabah Dersi Materyali – Sabır ve Sebat – 6 Nisan
1) Baal HaSulam, Kabala İlmi ve Felsefe Kabala bilgeliği: Kalplerini inceleyen ve yirmi otuz yıl boyunca onu öğrenen büyük bilgeler gerektirir. Ancak o zaman buna tanıklık edebilecekler. […] Çünkü bu bilgelik derindir ve kendilerini ona kalbi ve ruhuyla adayanlar, tanıklık eden ya da deneyimleyenler dışındakilere açıklanamaz. 2) Baal
Çalışmada Büyük ya da Küçük Bir Günah Nedir?
Makale No. 2, 1989 İlk olarak, neye “çalışma” dendiğini bilmemiz gerekir. Yani kullandığımız “çalışma” kelimesinin anlamı nedir? Bize uymamız için Maneviyatın 613 Emrini ve büyük bilgelerimiz yedi Emrinde verildiğini bilmeliyiz. Ayrıca İsrail bilgelerinin kurduğu İsrail geleneklerine de, her yerde kendi geleneğine göre, uymalıyız. Bizim için neyin büyük bir
Sabah Dersi Materyali – Amacın Önemini Yükseltmek – 5 Nisan
1) Rabaş, Not 24, Eksiğimiz Olan Temel Şey Eksiğimiz olan temel şey ve çalışmak için yakıtımızın olmamasının nedeni; amacın öneminin eksik olmasıdır, yani verdiğimiz hizmeti takdir etmiyor, kime ihsan ettiğimizi bilmiyoruz. Yaradan’ın yüceliği bilgisinden yoksun olduğumuz için bu hizmeti vermekle ödüllendirilmekle ne kadar şanslı olduğumuzu anlayıp, ne kadar
290. Bir Erdemli İnancıyla Yaşar
5 Temmuz 1962, Anvers “Habakuk geldi ve hepsini bire dayandırdı. Erdemli, inancıyla yaşayacak.” (Makkot 24a). “Hepsini bire dayandırdı.” yı yorumlamalıyız, yani tüm Tora tek bir konu, yani inanç üzerine yorumlanır. Kişinin temeli olduğunda, Tora uğruna Tora başlar. Ancak Tora’dan önce, “bir” uğrunadır yani bu Tora aracılığıyla kişinin “bir”
289. Yaradan Erdemlilerle Titizdir
11 Haziran 1962, Anvers “Yaradan, erdemlilerle kıl payı kadar titizdir.” (Yevamot 121b) Kişi “erdemli” safhasındayken, yükselişteyken, amacının Yaradan uğruna olacağı konusunda titiz davranır yani bu yükselişi destek olarak alıp, “Şimdi Yaradan’a hizmet etmeye değer olduğunu görüyorum.” dememelidir çünkü kişi artık çalışmasında haz alır. Buradan bunun Yaradan uğruna olmadığı
288. Benimle, Lübnan’dan, Gelin
“Benimle, Lübnan’dan, Gelin.” Kabalist Levi, “Tavır, gelini süsleyip onu güzelleştirmek ve sonra onu Huppah’a [düğün kubbesine] götürmektir.” Ama Yaradan bunu böyle yapmadı. Bunun yerine İsrail meclisine, ‘Benimle Lübnan’dan, gelin’ dedi. Alüvyon ve tuğladan seni aldım ve bir gelin yaptım.” (Midraş Rabbah, BeShalach, Bölüm 23) Yorum: Yaradan, kişiyi iyi
287. Tora’yı Duymaktan Kulağını Çevirmek
6 Ekim 1962, Bnei Brak “Kabalist Hanina Bar Papa, ‘Kulağını Tora’yı duymaktan çeviren kişinin duası iğrenç olur, ‘Kulağını Tora’yı duymaktan çeviren kişinin duası da tiksindiricidir.'(Midrash Rabbah, Haazinu)” denildiği gibi. Sormalıyız, 1) “Kulağını çevirmenin” anlamı nedir? Neden basitçe Tora’yı dinlemediğini söylemedi çünkü “çevirmek” kelimesi tek ihtiyacımız olanın dinlemek olduğunu
286. Hakikat ve Barış Sevildi
Eylül 1962, Bnei Brak “Hakikat ve barış sevildi.” Özellikle aralarında nefret olduğu durumlarda yeni bir şeyden, yani birbirlerini sevdiklerinden bahsedebilmemizin ne anlama geldiğini anlamalıyız. Yine de hakikat ile barış arasında ne tür bir nefret söylenebilir?
285. Kişi Bir Bina İnşa Eder
1962 Bu dünyada kişi bir bina inşa eder ve sonra onu mahveder. Ama gelecekte inşa etmeyecek ve sonra ikamet etmeyecektir. Bu dünyaya Lo Lişma [Onun uğruna değil] denir ve geleceğe Lişma [Onun uğruna] denir, çünkü Lo Lişma’dan Lişma’ya geliriz. Lo Lişma’da bulunan şimdinin yerine “bu dünya” denir, bu
284. Adı Sukkah Olan Küçük Bir Mitzvam [emir] Var
Temmuz 1962, Antwerp “Adı Sukkah [bir Sukot kulübesi] olan küçük bir Mitzva’m var” (Avoda Zarah 3). Neden buna “küçük bir Sukkah” deniyor? Çünkü içinde para sıkıntısı yok. Bir Sukkah’ın neden özellikle içinde para sıkıntısı yok şeklinde kabul edildiğini anlamalıyız zira Sukkah kesinlikle diğer Mitzvotlardan [Mitzva’nın çoğulu] daha pahalıya
283. Büyük bir Mitzva ile olduğu gibi küçük bir Mitzva ile dikkatli olun-3
Şubat 1962 Büyük bir Mitzva ile olduğu gibi küçük bir Mitzva ile dikkatli olun “Küçük bir Mitzva”, bunun kişiye çok önemli bir şey olmadığı şeklinde göründüğü anlamına gelir, bu inançtır çünkü bu mantığın üstünde olan bir şeydir ve inanç çok fazla bilgi gerektirmez çünkü bu sadece kalpte kabuldür
282. Büyük bir Mitzva ile olduğu gibi küçük bir Mitzva ile dikkatli olun-2
“Büyük bir Mitzva ile olduğu gibi küçük bir Mitzva ile dikkatli olun, çünkü onlar için verilen ödülü bilmiyorsunuz.” Aynı zamanda şöyle de yazılmıştır: “Ve mutlaka dinlerseniz, olacaktır.” “Ödül almak için değil, öğretmene hizmet eden köleler olun.” dedikleri için bunu anlamalıyız (Avot, Bölüm 1). Oysa “ödül”, “para” olarak kabul
281. Büyük bir Mitzva ile olduğu gibi küçük bir Mitzva ile dikkatli olun-1
“Büyük bir Mitzva ile olduğu gibi küçük bir Mitzva ile dikkatli olun çünkü onlar için verilen ödülü bilmiyorsunuz.” Düşüş sırasında, Tora ve Mitzvot [emirler] kişinin gözünde önemsiz kaldığında ve kişi onlar hakkında hiçbir önem veya değer hissetmediğinde, Tora ve Mitzvot ile uğraşmak için hiçbir nedeninin olmadığını düşünür çünkü