Paraşat VaYehi
1) Zohar, VaYehi Mısır’da bu hayat olarak görüldüğü için “Yaşadı” deniyor. Ne de olsa, hayatı boyunca “Yaşadı” diye anılmadı, çünkü bütün hayatı üzüntü ve ıstırap içinde geçti, yazıldığı gibi, Laban’ın evinde “Rahat değildim”, “Ve ben sessiz değildim” Esav’dan, Dinah ve Şekem’den “Ve ben dinlenmedim”, Yusuf’un satılmasına duyulan can
251. Minyan İle İlgili Olarak [Sinagogda Onlu]
“Kabalist Yohanan, ‘Yaradan sinagoga gelip orada bir onlu bulamadığında, ‘Ben neden geldim ve hiç adam yok, çağırdım ve kimse cevap vermedi ‘denildiği gibi, hemen öfkelenir” (Berahot 6b). Şöyle sormalıyız, 1) Ne yapılmalı? Onlular toplanıncaya kadar insanlar dışarıda beklemeli ve sonra mı sinagoga gelmeli? 2) Ayette onlunun gerektiğine dair
252. Kırık Bir Kalp – 1
“Kırık ve yaralı bir kalp, Ey Tanrım, hor görmeyeceksin.” “O Kalbi kırık olanı iyileştirir.” Kırık bir kalp, “On Sefirot’un Çalışmasına Giriş” (Madde 129) ‘da yazıldığı gibi, kişinin kalbinin tamamen Yaradan ile olmadığı anlamına gelir. Kişi kalbinin tümüyle Yaradan’la olmadığına pişman olursa, o zaman “eksiklik” denen bir Kli’ye [kap]
253. Kem Gözlü Bir Adamın Ekmeğini Yemeyin
“Kabalist Yehosua Ben Levi, ‘Bencilden haz alan kimse,’ “Kem gözlü bir adamın ekmeğini yemeyin.” denildiği gibi, yapma emrini bozar, çünkü farz ettiği gibidir, size ‘Ye ve iç’ diyecektir fakat kalbi onunla değil.” (Sotah 38b) diyecektir. Bunu anlamalıyız çünkü sözde eğer arkadaşı onu yemeğe davet ederse kişi neden umursamalı
254. Çalışma İnanç Demektir
Tüm peygamberlerin meşgul olduğu çalışma yücedir, çünkü Şehina [Kutsallık], onlar “çalışana” kadar İsrail’de mevcut değildi (Midrash Gadol ve Gedola, Bölüm 14). “Çalışma”nın inanç anlamına geldiğini yorumlamalıyız. (“Onurlandıran İş Yücedir” makalesine bakın.)
255. Ölü Bir Adamın Sözleri
“Ölünün önünde, sadece ölünün sözleri söylenir.” (Berahot 3b). Yorum: Ölü önlerinde yatarken, sadece ölü adamın meseleleriyle ilgili şeyler söylenir. RASHI, herkes onlardan bahsetmek zorunda olduğundan ve ölü cansız olduğundan bunun ona, “Yaratıcısının önünde fakirle alay etmek” olduğunu yorumladı. Rabbi Aba Bar Kahana, “Sadece Tora’nın meseleleri değil buraya ait
256. İlk Gün Yaratılan Işık – 1
İlk gün yaratılan ışık, Âdem onun içinde dünyanın sonundan gördü… Yaradan tufan neslinin ve Babil neslinin yaptıklarına baktı ve onların uygulamalarının bozuk olduğunu gördü. Kalktı ve gelecekteki erdemliler için onu gizledi. Bu nedenle, kişi içindeki tufan neslini ve Babil neslini ıslah etmeden önce gizlenmiş ışık ondan saklanır. Tufanın
257. Putperestlik
16 Şubat 1966 “Raba Bar Rav Yitzhak, Rav Yehuda’ya şöyle dedi: ‘Bizim yerimizde putperestlik var ve ne zaman dünya yağmura ihtiyaç duysa, onlara ‘Bana bir adam katledin ve yağmur göndereceğim.’” diyerek bir rüyada görünürler. Onun için bir adam öldürdüler ve yağmur yağdı.’’ “O cevap verdi, ‘Şimdi ben ölseydim
258. Kim Zengindir?
Mart 1962 “Kim zengindir? Rabbi Yossi, “Masasının hemen yanında bir tuvaleti olan herkes” der. (Şabat 25b). “Masa” bir yemek demektir. Kişi zevk aldığında bu bir yemek olarak, kişi yemek yiyor olarak kabul edilir. Masanın hemen yanında tuvalet olmasıyla ilgili olarak, tuvalet; içimizdeki atığın çıkarılması için tasarlanmış bir yerdir.
259. Tapınağı İnşa Etmek
7 Mart 1962 “Kabalist Şimon Ben Elazar, ‘Eğer çocuklar size ‘Yap!’ ve yaşlılar ‘ Yık!’ derlerse yaşlılara kulak verin ve çocuklara aldırış etmeyin, çünkü çocukların yapısı yıkılıyor ve yaşlıların yıkıntısı yapılıyor ve meselenin işareti Süleyman oğlu Rehoboam.” (Nedarim 40a). RASHI şöyle yorumlar; gençler size “Tapınağı İnşa Edin.” ve
260. Emredilen ve Yapan Yücedir
“Emredilen ve yapan, emredilmeyen ve yapandan daha yücedir.” (Kiduşin 31a). “Emredilen ve yapan” ifadesinin Lişma [Onun uğruna] anlamına geldiğini ve “emredilmeyen ve yapan”ın Lo Lişma [Onun uğruna değil] anlamına geldiğini yorumlamalıyız. Kişi Yaradan’ın uğruna çalışmadığından, bu, onun Mitzva’yı [emri] yapmasını emreden bir komutanı olduğu için yerine getirmediği anlamına
TES 2. Bölüm
TALMUD ESER SEFİROT (On Sefirot Çalışması) BÖLÜM İKİ Igulim ve Yosher; iki kısım içerir Kısım Bir Tzimtzum’dan sonra ortaya çıkan Eser Sefirot’un Igulim’ini açıklar. Ohr Ein Sof onları çevreler ve Sefirot de Igulim’in tüm Ohr’u onlara Kav tarafından verilir. Bu kısımda on bir alt konu vardır: Kav ince
231. Aza ve Azazel
Zohar’da yazılıdır (sayfa 156 [İbranice]): Melekler Aza ve Azael, Nekudim dünyasında GAR de Hohma’nın içinde aydınlattığı Aba ve İma’daki Ahoraym niteliğindendir. Onlar günahtan önce büyük ölçüde ıslah edildiler ve günahtan sonra iptallerine geri döndüler ve ıslahın sonundan önce ıslah edilmiş olmayacaklar. Bu, onlar GAR niteliğinden olduklarından ve ıslahın
323. Sitra Ahra’ya Rüşvet Vermek
Klipa’ya [kabuk / soyma] Yenika [emme / emzirme] ve Sitra Ahra’ya [diğer taraf] verilen kısım arasındaki yasaklama ve Azazel’e bir keçi vb. gibi [günah keçisi] olan Keduşa (kutsallık) arasındaki farkı anlamalıyız. Zohar’da, bu kısmın Sitra Ahra’ya verildiği ki bu sayede Sitra Ahra’nın iftira etmeyeceği söylenir. (İbrahim’in fakir olana
233. Yenika [emme / emzirme] Hakkında
İki şeyi ayırt etmeliyiz: Yenika’da [emzirme] bebek, emzirenin rızası olmadan ememez. Başka bir deyişle, emziren kişi bunu yapmayı kabul etmelidir. Bu, yiyeceğin zaten hazırlandığı ancak kişinin onları elde etmesi gereken yemekten farklıdır. Tersine emzirmeyle, altta olan besinini çıkarır. Üsttekinin alt olanın emmesine yardımcı olması gerekiyorsa, bu alttakinde bir
234. Realite ve Realitenin Varlığı
Örnek: Yaşayan bir bebek canlıdır. Buna “realite” denir. Öte yandan, hayatının tamamen beslenmeye bağlı olduğunu görürüz. Bebeğe ihtiyacı olan besin verilmezse bebek ölecektir. Realitenin varlığının perspektifinden, “Yaradılış işini her gün kendi iyiliğiyle yenileyen” de olduğu gibi, o daima sürdürülmelidir. Zivugim [çiftleşmeler] ile ilgili olarak, bu bedenle ruh anlamına
235. Işığın Formları
Ruhta kıyafetlenmiş olan ışık, ruhta kıyafetlenmeden önceki ışıkla aynı forma sahip değildir. Işığa “basit” denir, yani tek niteliktir. Ama ışık alma arzusunda kıyafetlendiğinde bir “ruh” olarak adlandırılır, karmaşık hale gelir yani iki nitelikten oluşur – bir verenin niteliği ve eş zamanlı olarak bir alanın niteliği. Işıkta alıcıya göre
236. Bütün Dünya Onun İhtişamıyla Doludur
Üst ışığın genişlemesi realitenin tümünde kıyafetlenir ve buna “realitenin sürdürücüsü” denir. Bu dünyada var olan tüm kıyafetlerde, yani bizden önceki her maddi şeyde görünür. İster Tora’nın kıyafetlerinde yani Tora’nın harflerinde ya da dua mektuplarında veya dünyevi şeylerde olsun, her şey Yaradan’ın ışığıdır. Tek fark alıcıdadır, yani hissedenlerdedir. Yaradan’ın
238. Damat ve Gelinin Sevinci
Damadın sevincine katılmak için burada toplandık. Bilgelerimizin “Bir damadın yemeğinden hoşlanan ve onu hoşnut etmeyen…” dediği gibi, (Berachot 6b), bir kişi damadı hoşnut etmelidir. Yedi Kutsamada [bir düğünde söylendi], “Kim gelinle bir damadı hoşnut eder?” deriz. Yaradan, damadı ve gelini hoşnut ederse, biz de damadın ve gelinin sevincini
239. Dullar
“Öfkem alevlenecek, sizi kılıçla öldüreceğim ve karılarınız dul, çocuklarınız öksüz olacak.” (Çıkış 22:24) “Rabbi Elazar, ‘Söylenilenlerden ‘ Öfkem alevlenecek ve sizi öldüreceğim ‘, onların karılarının dul ve oğulları öksüz olduğunu biliyorum, öyleyse’ Karılarınız … olacak ‘ denildiğinde bu ne anlama gelir? Bu onların karılarının evlenmek istediklerini ancak evlenmelerine
240. Safhalardaki Anlayışlar
“Uşak” “veren kuvvet” olarak adlandırılır. Bir “hizmetçi”, bir “alıcı kuvvet” olarak adlandırılır. Bir Zivug [çiftleşme] , alma kuvvetini verme kuvveti ile birleştiren kuvvettir ki böylece o ihsan etmek için alacaktır. Bir “yan ürün”, aracılığıyla kişinin yukarıdaki Tanrı’nın bir parçası olan bir ruhla ödüllendirildiğidir, yani kişi onu hisseder. Yaradan
241. Kötüler Kaybolduğunda Şarkı Söylenir
“Kötüler kaybolduğunda, şarkı söylenir.” Bir kişi, içindeki kötülüğün kaybolmasıyla ödüllendirildiğinde Yaradan’ı yüceltmeli, yani Yaradan’ın bunu başarmasına yardım ettiğine inanmalıdır.
242. O Merhametli Olduğu İçin Sen De Merhametlisin
Yukarıda, aşağıya ihsan etmekten haz olduğu için, aşağıdaki de yukarıya ihsan etmekten haz almalıdır. Buna “form eşitliği” denir. Bu nedenle, alttaki yukarıya ihsan etmekten hoşlandığı için alırsa buna “form eşitliği” denir, burada onun tüm hazzı vermesidir. Buna “O merhametli olduğu için sen de merhametlisin” denir.
243. Lütuf Bulmak
Bir kişi, Keduşa’nın [kutsallığın] lütfunu bulmakla ödüllendirilmesi gerektiği bilmelidir. “Bir kişi gelinin önünde nasıl dans eder?” denildiği gibi, lütuf bulmadan ödül almamak için bir şey yapmak imkânsızdır. Shammai Evi, “Gelin olduğu gibi” der. Hillel Evi “güzel ve zarif bir gelin” der (Ketubot 16b).
244. Tövbe
Tövbe, günah işlenmeden önce Adam HaRishon’u ifade eder, ancak günah nedeniyle kaldırılmıştır. Bu nedenle, her biri, Adam HaRishon’un ruhunun bir parçası olduğu için maneviyata bir kez daha yaklaşmalıdır.