181. Adam HaRişon’un Niteliği – 1
Adam HaRişon’un niteliği tozdur “Ve Tanrı insanı yeryüzünün tozundan yarattı.” yazıldığı gibi. “Toz” onun ekim için uygun olmadığı anlamına gelir. Bu, kendi içinde ve kendi başına, üzerinde bir Tzimtzum’un [kısıtlama] bulunduğu, alma arzusu olan Malhut’un hiç yaşamının olmadığı anlamına gelir. Aksine, buna “ışıktan yoksun bir alan” denir.
Çalışmada Gün ve Gece Nelerdir?
Makale 34, 1988 Şöyle yazılmıştır, “Ve Tanrı ışığı ‘gün’ olarak adlandırdı ve karanlığa ‘Gece’ adını verdi.” Çalışmada bunun bize neyi öğretmek için olduğunu, O’nun neden ışığa “gün” ve “geceye” karanlık dediğini anlamalıyız. Bunu bilmek bize ne kazandırır? Görünüşe göre, ışığı ve karanlığı isimlendirmek bazı ıslahlar içindir. Böylece, Yaradan
Koronavirüsten Korkmayın
Soru: Sıradan bir insan Koronavirüs’ten korkar. Ailesinin veya sevdiklerinin hastalanmasından korkar. Dikkatli bir şekilde tehlikeyi göze alıp, zırhlı iki maskeyle, onları takıp, dükkâna girer ve tek bir seferde haftalarca yetecek alışveriş yapar. İnsanın hayatı böyledir. Özellikle kitle iletişim araçları durumu daha da kötüleştirdiği için. Herkesin korkuları var. Ben
Korona Partileri – Bu Dünyayı Umursamamanın Bir Göstergesi
Onlar, COVID-19 salgınından beri etraftaydılar ama şimdi oldukça tuhaf bir şeye dönüşmüşler gibi görünüyor. İnsanlar, dünyanın her yerinde Korona Partileri, diğer adıyla, ′′ karantina partileri ′′ düzenlediler: ABD, Avustralya, Belçika, Estonya ve birçok ülkede gençler, her zaman yaptıkları gibi, kurallara itaat etmeyerek, isyan ediyor gibi görünüyorlar. Ancak son
Krizler, Doğada Dengesizliğin Bir Sonucudur
Soru: Şimdi birçok ülkede insanlar yavaş yavaş sokaklara çıkmaya, kafeleri doldurmaya ve alışverişe gitmeye başlıyor. Bu evden çıkışa, krizden çıkma denebilir mi? Cevap: Hayır. Krizden çıkmak, gerçekten krizde olmanın, ondan kurtulmanın ve zaten çıkmış olmanın ne demek olduğunu anladığımız demektir. Bize ne olduğunu anlayana kadar onun içine giremedik
Korona Doğanın Öğretme Yöntemini Öğrenmek
1930’ların başında, öğretmenimin babası, büyük Kabalist ve ünlü düşünür Baal HaSulam, insanlığın barışı nasıl başarabileceğini ve bu olmazsa ne olacağını özetleyen “Barış” başlıklı çığır açan bir makale yazdı. Diğer şeylerin yanı sıra, doğanın, yaratılan varlıklar yönelme biçimini, bağımsız oluncaya kadar onları nasıl yetiştirdiğini dile getirdi. Onun sözleriyle: “Bir
Maske Takmak Koronavirüs’ün Yayılmasını Durdurabilir Mi?
“Hafta sonu ‘Anma Günü’nden bu yana en az 14 eyalette Koronavirüs olarak hastaneye yatışlarda artış görülmüştür. Arizona şu anda 1000’den fazla yeni günlük vaka görüyor ve eyaletin eski sağlık müdürü alarm veriyor,” CBS This Morning (12 Haziran 2020) bildirdi. Koronavirüs, ekonomilerimizi yeniden açtığımıza ve Koronavirüs öncesi hayatlarımıza geri
COVID-19 Ve Anksiyete Salgını
COVID-19’un işlediği tüm korkulardan, muhtemelen en korkulu olanı geleceğe dair belirsizliktir. Karantina boyunca ülke, kaygıda şaşırtıcı bir artış yaşadı. 4 Mayıs’ta Washington Post’tan William Wan, “Ülke, günlük ölüm, izolasyon ve korku ile yaygın psikolojik travma yaratan başka bir sağlık krizinin eşiğinde” diye belirtti. Medikal Express, ülkede sokağa çıkma
Bütün Acılar İçin, COVID-19 Bir Ceza Değildir
Her gün, insanlardan bana sadece altı ay önce hayatın onlara gülümsediğini ve şimdi kaybolduklarını söyleyen e-postalar ve telefonlar alıyorum. Dünyaları yıkıldı ve hiç bir gelecek görmüyorlar. Bu yürek parçalayıcı. Her geçen gün insanlık daha fazla çaresiz, tedirgin ve yolunu kaybetmiş hissediyor. İnsanlar çocuklarını besleyemeyeceklerinden korkuyorlar. Virüsün, mikrobu başkalarına
180. Kral Davut’un Hayatı Yoktur
Rabbi Şimon, Adam HaRison’un kendisinden verdiği yetmiş yıl dışında Kral Davut’un hiçbir hayatının olmadığını söyledi. Başka bir yorum: Ataların her biri İbrahim, İshak ve Yusuf ona hayatlarını verdi. İshak vermedi, çünkü o, onun tarafından, sol taraftan gelir. Yani, “sol”, “karanlık” olarak adlandırılır, “İbrahim İshak’ın babası” yazıldığı gibi (Zohar,
179. Ibur [Gebelik] – 1
Kırık ve ölü Kelim [kaplar], ışıklarını alan Reşimot [hatırlamalar] vasıtasıyla bir Ibur için kıvılcımlar ile ortaya çıkar. Örneğin, Adam HaRishon’un günahından sonra, yaratılanlar kırık ve ölü Kelim olarak kabul edilir. Yani onların Kelim’i, Yaşamın Yaşamından ayrı olarak sadece kendileri için almadadır. İçlerinde sadece, Kelim’i sürdürebilmeleri için, Ohr Hozer’in
178. Baba Oğlu Yüzünden Anneyi Kovdu
Baba “bütün 1” demektir. “Kovulan anne”, aklın kullanılmaması için, derecenin dışında, akılla ilgilidir. Neden “oğlu yüzünden”? Bu anlayışı, bilgiyi, alma kaplarıyla lekelenmeden alabilmesi için böyledir. Bu nedenle bizler, çalışmaya, alma kaplarının kavrayamadığı yerde, mantık ötesi inançla başlarız. Tersine, mantığın çalışmaya hem fikir olduğu yerde alma kapları için bir
177. Tora’nın Meyvesi
Bir Bilgenin Meyvesi, Bölüm 1 Başkalarının ona verdiği dışında kendine ait hiçbir şeyi yoktur. Tzimtzum [kısıtlama] nedeniyle “alma arzusu” olarak adlandırılan Malhut’un kendi niteliğine, yani kendisi için alması yasaktır. Almak isteyerek değil, kendi niteliğine uzanmak için, başkalarından, başkalarının kendisine ihsan ettiği şeyi alır. Bu yazıldığı gibidir, “Karşılığında ‘Ve
176. İnanç, Doğa Üstü Olarak Kabul Edilir
İnanç “doğal olmayan bir şey” olarak adlandırılır, çünkü mantık üstündedir. Mantık içinde “doğal” olarak adlandırılır ve insanın içinde, anlayabileceği ve hissettiği şeyi yapabileceği şekilde damgalanır. Musa’ya “mantık üstü inanç” ve Korah’a “mantık” denir, bilgelerimizin “Korah akıllıydı” dediği gibi. Dolayısıyla Korah’ın günahı, Yaradan’a değil, Musa’ya karşı çıkmasıydı. Korah, Musa’nın
175. İnsanın Üç Derecesi
“Rabbi,” öğretmenlerimden çok Tora öğrendim, dostlarımdan daha fazlasını ve en çoğunu öğrencilerimden öğrendim.” dedi (Makkot 10a). Bir öğrenciye bir öğretmen, ihsan etme biçimindedir. “Dostlarımdan daha fazlasını”: Bir dost, dostundan onunla birlikte öğrenmesini ister ve bu şekilde ona bir iyilik yapar. “Ve en çoğunu öğrencilerimden”: Öğrenciler, öğrenmek isteyenlerdir. Anlamak
174. Emirler Yaradan’ın Ağzındandır
Bize, büyük bilgelerimizin Mitzvot’unun yanısıra Yaradan’ın ağzından, Tora’dan olan Mitzvot [emirler] ve sayelerinde Yaradan’ı memnun edebileceğimiz İsrail gelenekleri verildi. Daha sonra, bu Mitzvot’ta bulunan ışık ifşa olacaktır.
173. Tefilin
El Tefilini, sol olan daha zayıf ele yerleştirilir. Orada yedi niteliğe karşılık gelen yedi bağlama var. Her bağlama yükselişler ve inişler olarak kabul edilir, ancak aynı zamanda ilerlerler, yani her bir çarkta yükseldikçe, bir iniş noktası olmalıdır ya da yükselmek imkansızdır. Bu böyledir, çünkü Kli [kap] yoksa ışık
172. İnsan ve Tora
Bir kişi Tora’yı öğrendiğinde, o kişiye “alçak” denir, yani kişi sadece kendi yararı ile ilgilenir ve Yaradan’a Dvekut [yapışma] hakkında hiçbir fikri yoktur ve öğreniyor olduğu Tora, Yaradan ile Dvekut’ta olan insanlardandır.
171. Çadırların Ne Kadar İyi, Yakup – 1
“Çadırların ne kadar iyi, Jacob.” Yaakov [Yakup] Akevaim [topuklar] ve “son” kelimelerinden gelir. Yani bir kişi dünyada haz elde edebileceği hiçbir şey olmadığını gördüğünde, bu kişinin hissettiği en kötü alçaklık safhasıdır. Şöyle der; “Fakat yaratılışın amacı O’nun yarattıklarına iyilik yapmaktır ve zevk ve hazzının esas olarak Tora ve
170. Mantık İçindeki İnanç
Mantık içindeki inanca “Kötüye saldırmak için kötü bir kayış” denir. Bunun nedeni, onun aracılığıyla sürgün içinde köleleştirilmiş olmamızdır, zira bunun için olmasaydı hemen özgür olurlardı. Bu tıpkı İsrail’in Mısır’da 216 yıl olduğu gibi ya da “Ve onları dört yüz yıl boyunca eziyet ettiler” yazıldığı gibidir. Mesele şu ki,
169. Yatağın Anlamı
Yatağın bacakları, ki onu yatağın bacaklarına bağlayacakları zaman Yaradan’ın onları çağırdı. Mitah’a [yatak], önemde yani inançta Matah [düşük] denir. Bilgelerimiz, onların Musa’nın yatağını taşıyan melekleri görünce buzağı yaptığını söyledi, yani Musa’nın inanç niteliğinin aralarında düşük olduğunu. “Yatağın bacakları”, üzerine yatağın yerleştirildiği şey anlamına gelir. Tıpkı bir masanın bacakları
168. Efendiye Güvenen Adam Kutsaldır
Açıklama: Kutsal, Yaradan’ın kalbine güven yerleştirdiği kişidir ki kişi güvene sahip olacaktır, zira güven niteliği Yaradan’ın güven vermesini gerektirir. Ancak ışık ve Kli [kap] olmalıdır. Bu nedenle, bir kişi çalışıp Yaradan’a güveni edinmek istediğinde, bununla Yaradan kişiye güveni bir hediye olarak verir.
167. Kendisi ve Kutsamalar ile Katıdır
Zorunlu kutsama, bedenin onu kutsamaya mecbur ettiği anlamına gelir. Yani, Yaradan’ın başkasından iyi şeyler alırsa, onu kutsadığı bir doğa ile yarattığı beden. Buna “Tora’dan yemek için kutsama” denir. Bu bir Mitzva [emir] değildir, yani beden onu kutsamaya zorlamaz, çünkü kişi hala diğerinin ona verebileceği, ancak vermediği birkaç şeye
166. Hangi Tövbe Yardımcı Olur?
Tövbe sadece bir Katnut [küçüklük/bebeklik] zamanı olduğunda Bina’da tatlandırılmış olan Malhut’da yardımcı olur. Gadlut’ta [büyüklük/yetişkinlik], AHP dereceye geri döner. “Geri dönmek”, ihsan etmek için kullanılabilecekleri anlamına gelir. Bu tövbenin yardımcı olması olarak düşünülür, yani ıslah edebileceğimiz anlamına gelir ki alma kaplarını kullanmak mümkündür. Bu, GAR’a ait olan ve
165. Koruma Meselesi
Bilgi ağacında koruma meselesi vardır, yani kişinin kendini yabancı düşüncelerden nasıl koruyacağını bilmesi gerekir. Bilgi ağacına “iyi ve kötü” denildiğinden kişi kendini orada bulunan kötüden nasıl koruyacağını bilmelidir. Bilgi ağacına “Yargı niteliğinin Malkut’u”, almak için almak denir ve tüm ıslahlar kişinin ihsan etmek için çalışacak olmasıdır. Bundan önce,