628. “Puta Tapanların” ve “İsrail’in” Nitelikleri
On Tövbe Günü, Eylül 1963 “Rabbi Yohanan şöyle dedi: ‘Tora ile meşgul olan bir putperest ölmelidir, ‘ O, Tora’yı bize emretti; bize izin verildi, onlara değil’ denildiği gibi” (Sanhedrin 59a). “Eğitimsiz bir kişinin önünde Tora ile meşgul olan kişi, ‘Musa Tora’yı bize miras olarak emretti; ‘miras’ değil ‘nişanlı’
647. Bir Dua Bir Eksiklik Gerektirir
25 Eylül 1977 “Rabbi Şimon der ki… dua ettiğinizde, duanızı sabit kılmayın, Yaradan’a merhamet edin ve yalvarın” (Pirkei Avot, Bölüm 2, 18). Tora ile ilgili olarak bilgelerimiz, “Tora için vakit ayırın” demişlerdir. Düzenli olmanın, kişinin hiçbir arzusu veya ihtiyacı olmamasına rağmen yine de Tora öğrenmesi gerektiği anlamına geldiğini
638. İnsanın Eğilimi
Londra, 30 Temmuz 1965 “İnsanın eğilimi her gün onu yener ve Yaradan ona yardım etmedikçe bunun üstesinden gelemez.” Bunu sormamız gerekiyor: Cennet korkusu dışında her şeyin cennetin elinde olduğu biliniyor, öyleyse neden “ancak” vs. dediler? Mesele şu ki, mantık dahilinde olan her şey “doğa ve mantık dahilinde”
637. Çalışmada Dört Koşul
Güzellik: Bu özellikle Hohma [bilgelik] niteliği olan gözlerin görmesiyle ilgilidir. Zenginlik: Bu “sol” [taraf] anlamına gelir, “ve zenginlik onun solunda” diye yazıldığı gibi. Atıfta bulunmak: Bu, bir varlık olarak kabul edilmeyen ancak “sağ” ve “sol “a atfedilen ZA anlamına gelir. Beni altınla taçlandırdığın sürece çirkin vs: RAŞİ yorumuna
636. Tora’nın Tatlarına Duyulan İhtiyaç
Sorular 1) Asiya dünyasındaki NRNHY ile ilgili olarak, bunların Asiya’nın NRNHY’ı olduğunu açıklar. Yetzira ve Beria’nın NRNHY’ını açıklamalıyız. 2) Eğer Mitzvot’u [emirleri] gerçek anlamda yerine getirmemiz gerekiyorsa, bilgelerimizin dediği gibi, “Neden üflüyoruz? Merhametli Olan üflememizi söyledi.” Bu durumda, Mitzvot’un anlamını açıklayan kitaplar aramamız ne anlama gelir? Cevaplar: 1)
635. Bu Dünya ve Öteki Dünya -1
“Bu dünyada bir saatlik tövbe ve iyi işler, öbür dünyadaki tüm yaşamdan daha iyidir ve öbür dünyadaki bir saatlik mutluluk, bu dünyadaki tüm yaşamdan daha iyidir.” Bunu sormamız gerekir, çünkü genellikle ödülün çalışmadan daha önemli olduğu bilinmektedir, zira insan “Alnının teriyle” ve ödülünün “ekmeğini yiyeceksin” olduğunu gözlemlemektedir. Yani,
634. Cennet Korkusu
Yom Kippur [Kefaret Günü] 16 Eylül 1964 “Soçolu Antiganos Erdemli Şimon’a şikâyette bulundu… ama ödül almak için değil, rav’a [ yüce kişiye/öğretmene] hizmet eden köleler gibi olun, cennetin korkusu üzerinizde olacaktır” (Pirkei Avot, Bölüm 1). “Ve cennetin korkusu olacak” vs. ile “ödül almak için değil” arasındaki bağlantıyı sormamız
633. Bir Kısmın İfşa Olması ve İki Kısmın Gizlenmesi -2
“Bir kısmını ifşa etti ve iki kısmını gizledi.” Yani, ilk başta her şey örtülüyken, o geldi ve bir kısmını ifşa etti, sonra da iki kısmını gizledi. Bu nedenle, hiç ifşa etmeseydi daha iyi olmaz mıydı diye sormamız gerekir. İfşa ettiği yer, bir kısmını ifşa edip bir kısmını gizlemiş
632. Her Zaman Özlem Duyacağım
“Her zaman özlem duyacağım ve Senin tüm ihtişamına ekleme yapacağım” (Mezmurlar 71:14). Kişi Keduşa’ya [kutsallığa] yakın olduğunu hissettiğinde, ki bu Yaradan’ın onu yakınlaştırdığı anlamına gelmelidir, Yaradan’ı onu alçaklığından çekip çıkardığı ve Keduşa’yı hissetme durumuna getirdiği için övmelidir. Ancak kişi bununla yetinmemelidir, her ne kadar kendi durumuna değer verse
631. Keduşa [Kutsallık] ve Tahara [Saflık]
“Tora’ya Keduşa [kutsallık] denir, çünkü ‘çünkü Ben ki, Efendiniz kutsalım’ diye yazılmıştır. Bu, üst ve kutsal isim olan Tora’dır. Bu nedenle, onunla meşgul olan kişi arınır ve sonra kutsallaştırılır, şöyle yazıldığı gibi, ‘Kutsal olacaksın’. ‘Kutsal idin’ yazmaz, ama kesinlikle ‘kutsal olacaksın’ yazar” (Zohar, Kedoşim, Madde 13). Bu, Tora’nın
630. Ve Akşam Vardı ve Sabah Vardı
Neden “Ve yedinci gün akşam vardı ve sabah vardı” denmedi? Bilindiği gibi yokluk varlıktan önce gelir, çünkü Kli [kap] olmadan ışık olmaz. Bu nedenle, önce akşam olmalıdır ve her ikisi birlikte bir gündür, çünkü kişi bir eksiklik hissetmezse, dolumu çekmeye ihtiyaç duymaz. Bu tam olarak altı iş günü
629. Bilge Bir Öğrenciyi Küçümseyen Kişi
“Kim bilge bir öğrenciyi küçümserse, onun hastalığına çare yoktur” (Şabat [Sebt] 119b). Bu demektir ki, sadece hastalığı olan kişi, şifa bulamaz. Ancak hastalığı olmayan birinin korkacak bir şeyi yoktur. “Hastalığının”, hâlâ tövbe etmemiş olan herkesin acı çektiği anlamına geldiğini ve acısının iyileştirilmesinin tövbe edeceği anlamına geldiğini söylemeliyiz. Her
627. Yasa ve Yargı -1
“Eğer savcının karşısında bir avukat yoksa, Yakup’a yasanın ve yargının sözlerini söyle.” Ondan istediğimiz “yasa ve yargı sözlerinin” ne anlama geldiğini sormalıyız. Şunu söylemeliyiz ki, bir kişi Yaradan’a yaklaşmayı üstlenmek istediğinde, hemen kendi aşağılığını ve alçaklığını, dünyanın geri kalanı gibi sürekli saçmalıklarla meşgul olduğunu hisseder, o halde neden
626. Merhametli Olan Her Ne Yaparsa, En İyisi İçin Yapar
Sukot, Ekim 1963 Avid [Aramice: yapmak] Avud [İbranice: kayıp] kelimesinden gelir, çünkü Ayin ve Alef birbirinin yerine kullanılabilir. Başka bir deyişle, kişi gerçekten kaybolduğu bir koşula geldiğinde, dünyada nasıl var olabileceğini veya tutunacak bir şeyi olduğunu göremediğinde, tüm taktikleri ve fikirleri tükettiğinde ve tüm emek ve çabalardan sonra
625. Sukka Mitzva’sı
Pazartesi sabah duasının Yotzer [dua] bölümünde şair şöyle der: ” Sukka Mitzva ‘sı [emri] gözünüzde hafif olmasın, çünkü O’nun yasalarının tüm Mitzvot’u [emirlerine] eşittir.” Bir Sukka’nın neden tüm Mitzvot’a eşit olduğunu sormalıyız. Baal HaSulam, Sukka‘nın inanç, “inancın gölgesi” anlamına geldiğini açıklamıştır. Doğal olarak, inancın tüm Mitzvot‘a eşit olduğunu
624. Uşpizin
Baal HaSulam, Uşpizin [Sukot misafirleri] konusunu, bunun Zohar‘da geçen bir konu olduğu, Hohma ışığı sürekli parlayamayacağı için geçilmesi gereken bir yol olduğu şeklinde yorumlamıştır. On Sefirot Çalışması‘nda (Bölüm 13) yazıldığı gibi, “şans”ın anlamı budur; “Oğullar, yaşam ve beslenme şansa bağlıdır”. Bu, “Kovalarından su dökülecek” sözlerinden gelir. Dökülme, sadece
623. Kalplerimizi Arındır
Aralık 1963 “Yaptığım işlerin pisliğini temizle ki beni kışkırtanlar ‘Beni yaratan Tanrı nerede’ demesinler.” Şunu sormalıyız: Yaradan’ın insanın eylemlerini arındırması ile “kışkırtıcılarım demesin diye” arasındaki bağlantı nedir? Mesele şu ki, kışkırtıcıların söylediği şey, Yaradan’ın rehberliğinin iyi olduğunu ve iyilik yaptığını görmemelerinden, bunun yerine gizlenmiş olmasından kaynaklanmaktadır. Neden gizlenmiştir?
622. Üstesinden gelmek
Ekim-Kasım 1963 İbrahim’in sünnet hakkında tavsiye istemesiyle ilgili olarak, Siftey Hachamim ‘de bunun Mitzva [emir] için daha büyük bir ödül almak olduğu ve belki de kendisine itiraz edeceklerini düşündüğü açıklanır. İbrahim’in, hayatı boyunca sadece bir kez yapabileceği bir Mitzva olduğu için, yani bu Mitzva için sadece bir kez
621. Küçük Bir Mitzva [Emir]
Midraş Tanhuma‘da şöyle yazar: “‘Ve vaki oldu ki,’ der yazı, ‘Düşmanlarımın kötülüğü beni kuşatmışken, sıkıntı günlerinde neden korkayım’ (Hulin 49), İsrail’e içinde 613 Mitzvot [emir] olan Tora’yı veren Yaradan’ın adı kutsansın, bunların arasında küçük olanlar ve büyük olanlar vardır.” Aralarında küçük Mitzvot olduğu ve insanlar bunları fark etmedikleri
620. Kutsamaya Dair
Ağustos 1962, Tiberias “‘Ve bu cümleleri işittiğiniz için oldu… ve yiyeceksiniz ve doyacaksınız ve Tanrınız Efendinizi kutsayacaksınız, vb, ‘ Bu Mitzva [emir] kişinin bu dünyada yediği, içtiği ve zevk aldığı her şey için Yaradan’ı kutsamasıdır ve eğer kutsamazsa, ‘babasını ve annesini soyan’ diye yazıldığı üzere ‘Yaradan’dan çalan hırsız’
857. Işıksız Bir Kli İhtiyacı
Purim, Şubat 1976 Tam inanç, bütünlük sağlayan inançtır. Maimonides’in dediği gibi, “Tövbe nedir? Gizemleri bilen O tanıklık edene kadar.” “On Sefirot Çalışmasına Giriş ”te, Yaradan kişinin gözlerini açana ve Yaradan’a yaklaşmakla ödüllendirilene kadar demek istediği şeklinde yorumlamıştır. Bu, Yaradan’ın ona tanıklık etmesi olarak kabul edilir. Aynı zamanda
713. Yol Boyunca Yürüyen Kişi
“Rabbi Yehoşua Ben Levi şöyle der: ‘Yolda ona eşlik eden biri olmadan yürüyen kişi Tora’yla meşgul olmalıdır, çünkü ‘Onlar zarif bir eşlikçidir’ denmiştir” (İruvin 54). Yola çıktığımızda bir dosta ihtiyaç duymamızın ne anlama geldiğini anlamalıyız. Bunu etik olarak yorumlamak gerekirse, “yol”, “Yaradan’ın yolu” anlamına gelir ve “eşlik”, “Şimdi
619. Ulusların Kralı
Şubat 1964 Zohar (Mişpatim, Madde 33-34), “Ulusların Kral’ı, Senden kim korkmaz?” ayeti hakkında şöyle sorar “Yaradan ulusların kralı mıdır? O İsrail’in kralıdır! …Ve eğer O’na ‘Ulusların Kralı’ denildiğini söylüyorsanız, bu onlar için bir övgüdür, Yaradan’ın onlara hükmetmesidir, onların söylediği gibi, O’nun hizmetkârlarına ve atadıklarına verildiği için değil.
618. Uyanış –2
Erkeğe Hassadim [merhametler] denir, yani aşağıdaki yukarıdan ihsan etme arzusunu alır, buna “erkek” denir. Bunun anlamı, aşağıdakinin uyanması ve Yaradan’a yaklaşmak istemesi ama bunu yapamamasıdır. Dolayısıyla, “Bir kadın döllendiğinde,” yani Malhut‘tan uzanan kişi, “erkek bir çocuk doğurur.” Erkek, Yaradan anlamına gelir. Uyanış yukarıdan geldiğinde, “bir kız çocuk doğurur”,
617. Evde Huzur
Ev kalptir ve “O’nun ne söyleyeceğini duyacağım… O, halkıyla barış üzerine konuşacak” diye yazıldığı gibi, Yaradan’la bir bütün değildir. Bunun yerine, Veren ve alan arasında kalp ayrılığı vardır. Barışa yani form eşitliğine sahip olmak, tüm işimiz bu…