Ruh ve Beden
Bu konuyu açıklamadan önce, Kabala ilmini keşfettiğim ve kendimi ona adadığım günden beri, kendimi soyut felsefeden ve onun bütün dallarından batıyla doğu kadar uzaklaştırdığım ve bu konular genellikle bu yolla açıklandığından, okuyucular bu konuyu soyut, felsefi kavramlara dayandırarak anlatmak dışında başka bir yolla açıklamanın imkânsız olduğunu düşünebilirler. Yazacağım
Tek Buyruk
Başlıklar: Tanrı buyruğu, insanlara hizmet; Tora’daki insanla insan arasındaki ilişkiyle ilgili; Konuşma, düşünce ve eylem; İnsanın farkında olmadan Yaradan’a memnuniyet vermesi; Fiziksel değerlerde ilahi gerçekler; 613 buyruğun yerine getirilmesi gerekliliği; Gerçeğin ilmi; Peygamberlik; Peygamberlik başarısı hız kazandırmaktır; Küçük büyükten daha başarılı olabilir; Nesiller boyu Peygamberlik; Peygamberliğin özü; Genel
Tanrı Sevgisi ve İnsan Sevgisi
Tanrı Sevgisi ve İnsan Sevgisi Baal HaSulam Tanrı Sevgisi ve İnsan Sevgisi “Dostunu kendi gibi sev.” Rabbi Akiva bunun Tora’nın en yüce yasası olduğunu söyler. KOLEKTİF VE BİREY Yukarıdaki cümle en bilinen ve alıntı yapılan cümle olsa da, yine de mânâsı tam olarak anlaşılamamıştır. Bu böyledir çünkü yasa
238- Ne Mutlu Seni Unutmayan Ve Oğlu Senin İçin Çabalayan Adama
Elul 10 “Ne mutlu Seni unutmayan ve oğlu Senin için çabalayan adama” (Roş Aşana duası için bir ek). Kişi beyazlık yoluyla ilerlediğinde, kendisine bahşedilen her şeyin sadece siyahlık anlayışını üstlendiği için olduğunu daima hatırlamalıdır. Ve her şey kendisine ifşa olduğu için, halen inançla çalışması gereken herhangi bir
229- Haman’ın Cepleri
Purim Gecesi, Megillah’ı okuduktan sonra duydum, 3 Mart 1950 Haman Taşim’in, yani Haman’ın Cepleri’nin (Haman’ın Cepleri, geleneksel bir Purim böreği olan “Haman’ın Kulakları” olarak da bilinir.) yenmesiyle ilgili olarak, “insan Purim’de kötü Haman ile kutsanmış Mordekay’ı ayırt edemeyecek kadar sarhoş olması gerektiğinden”, Haman Cepleri’ni yediğimizi, böylece Haman’ın bize
125- Kim Şabat’ı Hoşnut Eder
“Şabat’ı hoşnut edene sınırsız yer verilir, şöyle yazdığı gibi, ‘Tanrı çalışmasıyla hoşnut olanı, Ben yeryüzünün en yüksek yerine yükseltecek ve Yakup’un mirasıyla besleyeceğim.’ Hakkında ‘Kalk, topraklar boyunca yürü,’ yazılan İbrahim gibi değil. ‘Senin ve senin tohumuna, tüm bu toprakları vereceğim,’ denilen İzak gibi değil. Fakat ‘sen, onu batıdan
240. Arayanlar Senin Yüzünü Aradığında Onları Ara
Slihot 1, Baal HaSulam’dan “Arayanlar yüzünü aradığında onları ara, onlara senin ikametgâhının cennetinden cevap ver ve onların yalvaran çığlıklarına kulağını kapatma” (ilk gün için Slihot). Dünyanın yaratılışının amacı, O’nun yarattıklarına iyilik yapmasıdır. Ancak ıslahın tamamlanması için, yargı niteliğinin merhamet içinde tatlandırılması gerekir. Yargı, Gadlut [büyüklük/yetişkinlik] olarak tanımlanır. Fakat
145- Arzu Bilgeye İlim Verir Ne Demek
“Arzu bilgeye ilim verir.” Kişi sorar, “Fakat şöyle demeliydi, ‘Arzu aptallara ilim verir mi?’” Ve o der ki, “Bilinir ki, maneviyatta zorlama yoktur.” daha ziyade herkese arzusuna göre verilir. Bunun sebebi şudur ki, maneviyat yaşamın kaynağı ve hazzıdır. Öyleyse iyi bir şeyde zorlama nasıl olabilir? Bu nedenle eğer
143- İyilik İsrail İçin Olsun
“İyilik İsrail için olsun, Tanrı kalbi arınmışlar içindir.” Bilinir ki, “tek” ve “tam” küçültme adlarıdır. Bu demektir ki, Tora’da “tek” ve “tam” kelimelerinin geçtiği her cümle küçültmeyi ifade eder. Dolayısıyla çalışmayla ilgili olarak bunu kişinin kendini küçültmesi, eksiltmesi olarak yorumlamalıyız. Düşüklük, kişinin mağrur, yani Gadlut’ta (yücelik) olma isteğine
136- İlk Ve Son Harfler Arasındaki Fark
İlk ve son harfler arasındaki fark, Kralın evinden neşredilen yazının özünün nüshası olması nedeniyledir. Kralın yazarları ise hepimizin anlaması için bu özü yayar. Bu öz, yalnızca “o günün aksine hazır olmak zorundalar,” dır. Yazarlar bunu Yahudilerden intikam almaya kararlı dünya uluslarına atfetmiştir. Bu güç öyledir ki, Haman şöyle
128- Çiy, Galgalta’dan Zer Anpin’e Damlar
Çiy, Galgata’dan Zer Anpin’e damlar. Renksiz saçla ilgili olarak, her bir telin altında delik vardır ve bu, “Bir fırtınayla beni mahvedecek olan o,” sözünün anlamıdır. Ve “sonra Tanrı Job’a kasırganın içinden cevap verdi” ve “Numaralandırılmışların arasından geçen herkes, kutsal yer şekelinden sonra yarım şekel verecek” ve “bir delik,
127– Çekirdek, Öz ve Artan Bereket Arasındaki Fark
Bilinir ki, Mohin’in ayrılışı ve Zivug’un kesilmesi, sadece Mohin’in ilavelerine olur ve ZON’daki derecenin çekirdeği Vav ve Nekuda’dır (nokta). Bu demektir ki, Malhut özünde, içinde hiç beyazlık olmayan kara bir noktadan başka bir şey değildir. Ve eğer kişi noktayı, kurtulmak istediği gereksiz bir şey olarak değil de, bir
126– Şehre Bir Bilge Gelir
Şavuot yemeği sırasında duydum, Mayıs 1947, Tel-Aviv “Şehre bir bilge gelir.” Yaradan’a “Bilge” [ya da “hikmet sahibi”] denir. Şehre gelir, çünkü Şavuot’ta [Haftalar Bayramı] O Kendisini dünyaya gösterir. “Tembel der ki: ‘Yolda bir aslan var’; belki de bilge evinde değildir? Belki de kapı kilitlidir?” Bilgelerimiz şöyle der:
150- Kibir Yaptığı İçin Efendi’ni Buda
“Efendi’ni buda; çünkü O kibir yaptı,” ayetiyle ilgili öyle görünür ki, “budamak, kesip atmak” tıpkı “gücüm ve budamam,” gibidir. Bu demektir ki, kişi daima budamalı, Yaradan’ın bağının dikenlerini kesmelidir. Kişi bütün olduğunu hissetse ve dikenleri zaten çıkardığını düşünse bile, ayet buna açıklık getirir, “çünkü O, kibir yaptı.” Bu
Sen Beni Arkadan Ve Önden Kuşattın
Sen beni arkadan ve önden kuşattın demek Yaradan’ın yüzünün gizliliği ve ifşası demektir. Bu böyledir çünkü “O’nun krallığı her şeye hükmeder,” ve her şey köküne döner, hiçbir yer O’ndan eksik değildir. Fakat fark gelecek ya da şimdiki zamandadır çünkü iki dünyayı bağlayan kişi O’nun kıyafetini şimdide keşfeder: yapılan her
243. Hoşana Rabba Gecesinde Gölgeyi İncelemek
Adar Alef 24, 1 Mart 1943, Tel-Aviv Gölge hakkında. Hoşana Rabba [Çardaklar Bayramı’nın yedinci günü] gecesinde, herkesin kendi gölgesinin olup olmadığını görmesi adına kendini incelemesi bir gelenektir; böylece kişi bolluğa erişeceğinden emin olur (Şa’ar HaKavanot [Niyetler Kapısı], Sukot Yorumları, 6–7). Gölge, giysiye, ışığın giyindiği giysiye işaret eder. Giysi
241- Yakınken O’nu Çağır
“Yakınken O’nu çağır” (Isaiah 55:6) “O yakınken,” sözünün ne anlama geldiğini anlamalıyız; “Bütün dünya O‘nun yüceliği” ile doludur. Böylelikle O, her zaman yakındır. Öyleyse “Ona yakın iken” ne demektir? Öyle görünüyor ki O’nun uzak olduğu zamanlarda vardır. Bu durum daima bireysel edinime göre değerlendirilir. Eğer kişi O’nun yakınlığını
239- Şavuot’un Mohin’i ile Şabat Minha’nınki Arasındaki Fark
Minha sırasında Şavuot ile Şabat arasında fark vardır. Minha sırasında – ZA’nın Arih Anpin’e, Behinat Dikna’ya yükselişi kabul edilen – Şavuot ile – Arih Anpine yükseliş olarak kabul edilen- Şabat arasında bir fark vardır. Şavuot, YEŞSUT’dan Mohin-de-Hohma olarak kabul edilir; yani Bina’dan Hohma’ya döner anlamındadır. Bununla birlikte, (Şabat)
232- Emeğin Tamamlanması
Duydum “Çaba sarf ettim ve bulamadım, inanmayın.” “Buldum”un ne anlama geldiğini anlamalıyız. Bulacak ne vardır? Bulmak, Yaradan’ın bizi uygun bulmasıyla ilgilidir. “Çaba sarf etmedim ve buldum, inanmayın.” Sormalıyız, sonuçta yalan söylemiyor; bu, bir kişinin kendisini bir birey olarak görmesiyle ilgili değildir. Aksine, bütün için de aynı kural
230- Efendi Yüksektir ve Alçak Olan Görecek
Şabat Teruma’da duydum, 5 Mart 1949, Tel-Aviv “Efendi yüksektir ve alçak olan görecek”. Adam alıcı ve Efendi veren olduğunda, Efendi ile nasıl bir eşitlik olabilir ki? Ayet buna şöyle der: “Efendi yüksektir ve alçak olan görecek.”. Eğer kişi kendini iptal ederse, o zaman hiçbir otorite kişiyi Yaradan’dan ayıramaz
224- Yesod-de-Nukva Ve Yesod-de-Dehura
Duydum Malhut’un, Eynaim’in (gözlerin) yerine yükselişi meselesine Yesod-de-Nukva denir. Çünkü azalma eksiklik olarak kabul edildiği için Nukva yoksunluk anlamına gelir. Çünkü o Eynaim’in yani Hohma’nın içindedir ve yine de dört Behinot’un Behina Alef’i olarak adlandırılır. Ancak, alçak Hey, Keter’deyken ve Keter bir ihsan etme arzusuyken, orada ihsan etme
217- Ben Kendim İçin Değilsem, Kim Benim İçin?
Duydum “Eğer ben kendim için değilsem, kim benim için ve ben ne zaman kendim içinim, ben neyim?” Bu bir paradokstur. Mesele şudur ki kişi tüm çalışmasını “ben kendim için değilsem kim benim için” yoluyla yapmalıdır ki orada onu koruyabilecek kimse yoktur, ancak “kendi ağzında ve kendi kalbinde, sen
215 – İnanca Dair
Duydum İnanç, özellikle, saf bir çalışmadır zira alma arzusu bu çalışmaya katılmaz. Dahası, alma arzusu buna direnir. Bu arzunun doğası yalnızca gördüğü ve bildiği bir yerde çalışmaktır. Ancak mantık ötesi böyle değildir. Dolayısıyla, bu şekilde Dvekut [bütünleşme] tamamlanabilir, zira burada bir denklik unsuru yani aslında ihsan etmek
212- Sağın Benimsenmesi, Solun Benimsenmesi
Kislev 8’de duydum, 28 Kasım 1941 Sağın benimsenmesi ve solun benimsenmesi vardır ve her ikisi de sonsuz olmalıdır. Bu demektir ki, kişi “sağ” koşulundayken, dünyada “sol” diye bir niteliğin olmadığını düşünmelidir. Ve ayrıca, kişi solda olduğunda, dünyada “sağ” diye bir niteliğin olmadığını düşünmelidir. “Sağ”, İlahi Takdir anlamına
206- İnanç Ve Haz
1938 Yılında Duydum Kişi hazla ilgili olarak, “bu hazzın amacı ne” diye asla sormaz. Eğer bunun hakkında kişinin zihninde en ufak bir düşünce bile beliriyorsa, bu, bunun gerçek haz olmadığının işaretidir. Çünkü haz, tüm boş yerleri doldurur ve tabidir ki böylece zihinde hazzın amacını sormak için boş bir