23- Tanrı’yı Seven Sizler, Kötülükten Nefret Edin
17 Sivan, 2 Haziran 1931 tarihinde duydum “Tanrı’yı seven sizler, kötülükten nefret edin; O, O’nu izleyenlerin ruhlarını korur; onları kötülerin elinden kurtarır” ayetinde, Yaradan’ı sevmenin ve Yaradan’la Dvekut [bütünleşme] ile ödüllendirilmeyi istemenin yeterli olmadığı yorumunu yapar. Kişi kötülükten de nefret etmelidir. Nefret, “alma arzusu” olarak adlandırılan kötülükten nefret
15- Çalışmada Diğer Tanrılar Nedir?
Av 24, 3 Ağustos 1945’te duydum “Ben’den başka tanrın olmayacak” diye yazılmıştır. Zohar, tartmak için taşlar olması gerektiği yorumunu yapar. Bu konuda şunu sorar: Çalışma, kişinin Yaradan yolundaki durumunu bilmesini sağlayan taşlarla nasıl tartılır? Buna cevap olarak, kişi alıştığından daha fazla çalışmaya başladığında, bedenin tekmelemeye ve tüm gücüyle
42. Çalışmada Elul (Ben Sevdiğim İçin, Sevdiğim de Benim İçin) Kısaltması Nedir?
Elul 15, 28 Ağustos 1942’de duydum Bunu anlamak için başka birkaç şeyi daha anlamamız gerekir. 1.Malhuiot [Malhut’un çoğulu], hatırlamalar ve Şofarot [Şofar’ın çoğulu, koç boynuzu] meselesi ve bilgelerimizin söylediği şu sözün anlamının ne olduğu: “Kendi arzunuzu O’nun arzusunun önünde iptal edin ki, O da Kendi arzusunu sizin arzunuzun
24- Onları Kötülerin Elinden Kurtarır
Av 5, 25 Temmuz 1944’te Zohar‘ın tamamlanması sırasında duydum “Siz Tanrı’yı sevenler, kötülükten nefret edin… O, onları kötülerin elinden kurtarır” diye yazılmıştır. “Kötülükten nefret etmek‘ ile ’Onları kötülerin elinden kurtarır’ arasındaki bağlantı nedir?” diye sorar. Bunu anlamak için öncelikle bilgelerimizin şu sözlerini hatırlamalıyız: “Dünya ya tam bir erdemli
17- Sitra Ahra’nın “Taçsız Malhut” Olarak Adlandırılması Ne Anlama Gelir?
1941 yılında Kudüs’te duydum Taç, Keter anlamına gelir ve Keter, Işığı Yayan ve Köktür. Keduşa [kutsallık] kök ile bağlantılıdır, bu da Keduşa‘nın kök ile form eşitliği içinde olduğu anlamına gelir. Bu demektir ki, Kökümüz, yani Yaradan, sadece ihsan etmek ister, şöyle yazıldığı gibi, “O’nun yaratılanlara iyilik yapma arzusu”,
66- Tora’nın Verilmesine Dair – 1
Şavuot [Haftalar Bayramı] arifesinde bir yemek sırasında duydum, 1948 Sina Dağı’nda gerçekleşen Tora’nın verilmesi meselesi, Tora’nın bir kez verildiği ve sonra verilmesinin durduğu anlamına gelmez. Aksine, maneviyatta yokluk yoktur, çünkü maneviyat ebedi ve sonu olmayan bir meseledir. Ancak, Veren’in bakış açısına göre, bizler Tora’yı almaya uygun olmadığımız
86- Ve Arei Miskenot’u İnşa Ettiler
Babamdan duydum, 31 Ocak 1941 Yazıda şöyle demektedir (Mısır’dan Çıkış 1): “Ve Firavun için Arei Miskenot,1 Pithom ve Raamses’i inşa ettiler.” “Pithom ve Raamses onların güzel şehirler olduğu anlamına gelirken, Arei Miskenot, yoksulluk ve yetersizlik [dipnota bakınız] anlamına gelir ve ayrıca tehlike anlamına da gelir!” diye sormalıyız. Ayrıca
70- Kudretli Bir El ve Taşkın bir Gazapla
25 Sivan, 28 Haziran 1943 tarihinde duydum “Kudretli bir el …ve taşkın bir gazapla, senin üzerinde kral olacağım” diye yazılanı anlamak için, “Beni çağırmadın Yakup, çünkü Benim için çabaladın İsrail” diye yazıldığı ve Duvna’nın Sayer’inin bilinen yorumu gibi, maneviyatta zorlama olmadığına dair bir kural olduğunu anlamalıyız. Dolayısıyla,
14- Yaradan’ın Yüceliği Nedir?
1948 yılında duydum Yaradan’ın Romemut’u [yüceliği/üstünlüğü] kişinin Yaradan’dan mantık ötesi gitme gücü istemesi gerektiği anlamına gelir. Bu demektir ki, Yaradan’ın Romemut’unun iki yorumu vardır: Kişinin sorularına cevap bulabileceği akıl olan bilgi ile dolmamak. Aksine, sorularına Yaradan’ın cevap vermesini ister. Buna Romemut denir çünkü tüm bilgelik insandan yani
19- Çalışmada “Yaradan Bedenlerden Nefret Eder” Ne Demektir?
1943’te Kudüs’te duydum. Zohar, Yaradan’ın bedenlerden nefret ettiğini söyler. Bunu, Guf [beden] olarak adlandırılan alma arzusuna atıfta bulunarak yorumlamamız gerektiğini söylemiştir. Yaradan, dünyasını kendi ihtişamı için yaratmıştır, şöyle yazıldığı gibi: “Benim Adımla çağrılan herkesi, Benim ihtişamım için yarattım, biçimlendirdim ve ayrıca onu Ben yaptım.” Dolayısıyla bu, bedenin
69. Önce Dünyanın Islahı Olacak
Haziran 1943’te Sivan‘da duydum. Önce dünyanın ıslahının olacağını, sonra tam kurtuluşun, Mesih’in gelişinin olacağını söyledi. “Ve gözleriniz Öğretmeninizi görecek,” vb. ifadesinin anlamı budur, “Ve tüm dünya bilgiyle dolacak.” Yazdıklarının anlamı budur, önce dünyaların içselliği ıslah olacak, sonra da dünyaların dışsallığı ıslah olacaktır. Ancak bilmeliyiz ki, dünyaların dışsallığının ıslahı,
13- Nar
Roş Aşana’nın 2. günü, 5 Ekim 1948’de bir yemek sırasında duydum Narın, bilgelerimizin “Aranızdaki boş olanlar bile nar gibi Mitzvot ile doludur” (İruvin 19) sözünü ima ettiğini söyledi. Rimon‘un [nar], mantık ötesi demek olan Romemut [yücelik/ulviyet] kelimesinden geldiğini söyledi. Ve bunun anlamı, “Aranızdaki boş olanlar Mitzvot ile
233- AF, BAĞIŞLAMA, VE KEFARET
Mehila (Af), yıkımdan şükrana doğru olduğu gibi. Bu, günahlar sevgiden dolayı tövbe etmek yoluyla erdem haline geldiler demektir. Böylece, o günahları şükrana, erdeme dönüştürür. Sliha (Bağışlama) VeŞalah Et Be’iro’dan gelir (“ve onun hayvanını serbest bırakacak,” Sameh’i Şin ile değiştirir). Bu, o günahları kendinden uzağa gönderir ve bundan böyle
20- Lişma [O’nun rızası için]
1945’te duydum. Lişma’ya [O’nun rızası için] dair. Kişinin Lişma’yı edinebilmesi için yukarıdan bir uyanışa ihtiyacı vardır, çünkü bu yukarıdan gelen bir aydınlanmadır ve insan aklının anlayabileceği bir şey değildir. Aksine, tadına varan bilir. Bu konuda şöyle denir: “Tadın ve görün, Efendi iyidir.” Bu nedenle, kişi, cennetin krallığının
30- En Önemlisi Sadece İhsan Etmeyi İstemektir
Şabat Vayikra‘dan sonra duydum, 20 Mart 1943 En önemlisi, O’nun yüceliği nedeniyle ihsan etmek dışında bir şey istememektir, zira her türlü alma kusurludur. Almaktan vazgeçmek mümkün değildir, ancak diğer uçta yer almak, yani ihsan etmek mümkündür. Hareket ettirici güç, yani genişleyen güç ve çalışmaya zorlayan güç yalnızca yüceliktir.
105. Piç Bir Bilge Öğrenci Sıradan Bir Baş Rahipten Önce Gelir
Heşvan 15, 1 Kasım 1944, Tel-Aviv’de duydum “Piç bir bilge öğrenci, sıradan bir baş rahipten önce gelir.” Piç, yabancı bir tanrı, zalim anlamına gelir. Bu, piçliğe işaret eder. Bir kişi başka tanrılara yönelme yasağını ihlal ettiğinde, ondan bir piç doğar. Başka tanrılara yönelmek, kişinin kendisini Sitra Ahra [diğer
102- Ve Sen Narenciye Ağacının Meyvesini Alacaksın
Uşpizin de Yusuf’ta [Sukot] duydum, “Ve sen… bir narenciye ağacının meyvesini alacaksın” ayeti, “meyve veren ağaç” olarak adlandırılan erdemli anlamına gelir, Keduşa [kutsallık] ile Sitra Ahra [diğer taraf] arasındaki tüm fark budur, “başka bir tanrı kısırdır ve meyve vermez”. Öte yandan, erdemli, meyve verdiği için Hadar [turunçgil/süs]
84. “Hayat Ağacından Almasın Diye Adamı Cennet Bahçesinden Kovdu” Nedir?
24 Adar, 19 Mart 1944’te duydum “Ve ona dedi: ‘Neredesin?’ Ve o dedi: ‘Sesini duydum,’ vb. ‘Ve çıplak olduğum için korktum ve saklandım.’ Ve Tanrı dedi ki: ‘Elini uzatıp hayat ağacından da almasın diye,’ vb. ‘Bunun üzerine adamı kovdu.’” Adem’in, kendisini çıplak gördüğü için bu kadar korkup saklanmak
61. Onun Etrafında Şiddetli Fırtınalar Olur
9 Nisan, 18 Nisan 1948’de duydum Bilgelerimiz, “Onun etrafında şiddetli fırtınalar olur” ayeti hakkında, Yaradan’ın erdemlilere karşı saç teli kadar titiz davrandığını söylerler. O sordu: “Eğer onlar genel olarak erdemli iseler, neden böylesine sert bir cezayı hak ederler?” Mesele şudur: Dünyalarda bahsettiğimiz bütün sınırlar alıcıların bakış açısından kaynaklanır;
37- Purim için Bir Makale
1948’de duydum. Megilla‘daki birkaç kesin ifadeyi anlamamız gerekir: “Bu olaylardan sonra Kral Ahaşveroş Haman’ı terfi ettirdi” diye yazar. “Bu olaylardan sonra”nın yani, Mordehay’ın Kral’ı kurtarmasından sonrasının ne anlama geldiğini anlamalıyız. Öyle görünüyor ki, Kral’ın Mordehay’ı terfi ettirmesi gerekiyordu. Ama ne diyor? Haman’ı terfi ettirdi. Ester, Kral’a, “Ben ve
60. Günah Aracılığıyla Gelen Mitzva
Tetzve 1, 14 Şubat 1943’te duydum “Günah aracılığıyla gelen Mitzva”, bir kimse yaptığı çalışmayı yalnızca ödül almak niyetiyle yaparsa ortaya çıkar. Bu durumda çalışma ikiye ayrılır: A. Çalışmayı kabul etmesi, buna “Mitzva” denir. B. Niyeti: Ödül almak. Bu ise “günah” olarak adlandırılır, çünkü alma arzusu insanı Keduşa’dan [kutsallıktan]
172- Engellemeler ve Gecikmeler Meselesi
Pesah 7’de, 20 Nisan 1949’da, Tel Aviv’de duydum Gözlerimizin önünde beliren tüm engeller ve gecikmeler sadece bir yaklaşma biçimidir – Yaradan bizi yaklaştırmak ister ve tüm bu engeller bizi sadece yaklaştırır, zira onlar olmadan O’na yaklaşma imkânımız olmazdı. Bu böyledir çünkü doğamız gereği daha büyük bir mesafe
34- Toprağın Kazancı
Tevet, 1942’de duydum Bilindiği gibi, hiçbir şey gerçek haliyle görünmez, sadece zıddıyla görünür: “Karanlığın içindeki ışığın avantajı gibi.” Bu, her şeyin bir diğerine işaret ettiği ve bir şeyin zıddıyla, zıddının varlığının algılanabileceği anlamına gelir. Dolayısıyla, bir şeyin zıddı yoksa ona tam bir açıklıkla ulaşmak mümkün değildir. Örneğin,
35- Maneviyatın (Kutsallığın) Yaşam Gücü
1945’te Kudüs’te duydum Ayet şöyle der (Mezmurlar 104): “ Bir deniz vardır ki, büyük ve geniştir; içinde sayısız sürüler, büyüklerle birlikte küçük hayvanlar vardır.” Bunu yorumlamalıyız: “Bir deniz vardır”, Sitra Ahra’nın [diğer tarafın] denizi anlamına gelir. “Büyük ve geniş”, onun tezahür ettiği ve alma kaplarına atıfta bulunarak ‘Ver!
112. Üç Melek
Ekim 1942’de VaYera’da duydum Şunları anlayın: Sünnet sırasında İbrahim’i ziyarete gelen üç melek meselesi. Yaradan’ın onu ziyarete gelmesi ve ziyaret sırasında ona ne söylediği. Bilgelerimizin, ziyaretçinin hastalığın altmışta birini aldığını söylemesi. Lut’tan ayrılış. Sodom ve Gomora’nın yok edilmesi. İbrahim’in Sodom’un yok edilmemesi talebi. Lut’un karısının geriye dönüp bakması