20 Temmuz 1974
“Rabbi der ki, ‘Kişinin seçmesi gereken doğru yol hangisidir? Onu Yaratan’ı yücelten ve insan aracılığıyla O’nu yücelten'” (Avot, Bölüm 2).
Mesele şudur ki, bir yaratılışın ıslahı meselesi vardır, bir de yaratılışın amacı vardır. Yaratılışın amacı O’nun yarattıklarına iyilik yapmaktır ve yaratılışın ıslahı ise form eşitliğidir. Bu da, Yaradan’ın yarattıklarına ihsan ettiği gibi, yaratılanların da Yaradan’a ihsan etme derecesine gelmeleri gerektiği anlamına gelir.
Bu nedenle, yaratılışın ıslahına “insan aracılığıyla O’nu yüceltir” denir; bu, insan kendini ıslah ettiğinde, ihsan etmek için ihsan etmek olarak kabul edilen form eşitliğine ulaştığında, yani Hesed’i [lütuf/merhamet] edinmeye geldiğinde insan için ihtişamdır.
Yaratılışın amacı, bir kişinin “ihsan etmek için almak” olarak adlandırılan, O’nun yarattıklarına iyilik yapmanın hazlarını alabileceği bir dereceye ulaşmasıdır. Buna “Yaratıcısını yüceltmek” denir.
Başka bir deyişle, Yaradan’ın güzelliği, yaratılan varlıklara onlara vermek istediği hazzı ve zevki ifşa ettiğinde ortaya çıkar ki buna Hohma [bilgelik] denir ki bu da zevki almanın Kelim’inde [kaplarında] genişler. Bu nedenle bu yolun iki şeyi, Hohma ve Hassadim’i birlikte içerdiği kabul edilir.