1947’de duydum
Selofhat odun topluyordu. Zohar, onun hangi ağacın, yani yaşam ağacının mı yoksa bilgi ağacının mı daha büyük olduğunu ölçtüğü yorumunu yapar. Erdemli kişiye “yaşam ağacı” denir, o tamamen ihsan eder. Ve bunda, dışsal olanlara tutunma yoktur. Ancak bütünlük, aşağıda Hohma ‘nın [bilgeliğin] uzantısı olan bilgi ağacında yatar. O’nun yarattıklarına iyilik yapmanın anlamı budur. Onlar ölçülmemelidir; aksine, “senin elinde bir olsunlar” diye ölçülmelidirler.
Bu, biri olmadan diğerinin eksik kalacağı anlamına gelir. Ve Mordehay yaşam ağacının niteliğindendi, hiçbir eksiği olmadığı için aşağıya bir şey uzatmak istemiyordu. Bu nedenle, O, Haman’ın niteliğini arttırmak zorundaydı, ki böylece ışıkları aşağıya çekebilsin. Daha sonra, eksikliğini ifşa ettiğinde, Mordehay ihsan etmek için onları alma şeklinde alacaktı.
Şimdi daha sonra, Mordehay Kral hakkında iyi şeyler söylediğinde, O’nu ölümden kurtardığında, Kral’ın, düşmanı olan Haman’ı neden terfi ettirdiğini anlayabiliriz. Bilgelerimizin dediği gibi, “herkesin arzusuna göre”, birbirlerinden nefret eden Mordehay ve Haman’ın arzusuna göre.